DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of the Seesaw & Swing Early Intervention Program on the Adaptive Behaviors of Young Children from Low-Income Families

시소와그네 교육중재 프로그램이 저소득가정 유아의 적응행동에 미치는 영향

  • Received : 2011.05.02
  • Accepted : 2011.07.28
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The purpose of this study was to examine the effects of the Seesaw & Swing Early Intervention Program on the positive changes of young children from low-income families. The Seesaw & Swing program was developed by the Community Chest of Korea (Hwang et al., 2009). The subjects for this study consisted of 534 3~6-year olds (177 in the service group, 357 in the control group) from low-income families. The instrument used was the Vineland Adaptive Behavior Scales, second edition (Sparrow, Cicchetti, & Balla, 2005). The results of this study indicated that the Seesaw & Swing intervention program produced positive effects in all of the domain areas under examination : namely, the communication abilities, life skills, socialization, physical development, and adaptive behaviors of young children. In conclusion, the Seesaw & Swing Early Intervention Program for young children from low-income families can be said to be an effective early intervention program which goes some way towards ending the intergenerational transition of poverty in Korea.

Keywords

References

  1. 구인회(2003). 경제적 상실과 소득수준이 청소년의 교육성취에 미치는 영향. 한국사회복지학, 53, 7-30.
  2. 김경희․황혜정(1998). 저소득 아동의 정서․행동문제와 부모자녀 양육태도에 관한 연구. 한국심리학회지:발달, 11(1), 12-26.
  3. 김명순(2009). 위스타트 보육․교육영역 중재프로그램의 개발과 수행, 결과 및 전망. 창립 5주년 기념 We Start 국제학술대회 자료집, 세계의 스타트 프로그램:빈곤아동을 위한 혁신적 접근(pp. 55-89). 서울: We Start 운동본부.
  4. 김명순․이미화(2006). 포괄적 보육서비스. 서울: 다음세대.
  5. 김명순․김길숙․이명신(2008). 저소득 가정의 영유아를 위한 교육, 복지, 보건의 통합적 조기개입 프로그램 개발과 적용을 위한 비교 고찰. 아동과 권리, 12(2), 161-187.
  6. 김명순․정미라․배선영(2006). We Start 유아용 기관방문 교육중재 프로그램. 수원: 경기도.
  7. 김명순․황혜정․안효진(2011, 인쇄중). 영아기 예방적 놀이중재프로그램의 이론과 실제 1. 서울: 다음세대.
  8. 김명순․황혜정․유지영․안현숙(2006). We Start 영아용 가정방문 교육중재 프로그램. 수원: 경기도.
  9. 김영희(2001). 저소득층 어머니의 자녀교육 참여와 자녀의 학교적응. 대한가정학회지, 39(1), 179-190.
  10. 김재엽․이익섭․박수경(1998). 저소득층 밀집지역의 가정환경이 청소년 비행에 미치는 영향. 한국사회복지정책학회지, 6, 54-82.
  11. 김향숙(2001). 포괄적 보육프로그램 실천에서 사회복지의 역할. 부산대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  12. 박찬화(2010). 그림책읽기 언어중재프로그램이 저소득 가정 아동의 언어능력에 미치는 종단적 영향. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  13. 박현선(1999). 고위험 빈곤청소년의 심리사회적 적응. 한국사회복지학, 37, 195-216.
  14. 서울대학교 사회복지연구소(2005). 한국복지패널조사 1차년도 기초분석 보고서. 서울대학교 사회복지연구원.
  15. 옥경희․김미해․천희영(2001). 저소득층 아동의 학업, 정서 및 사회성 발달:부모보호와 자기보호비교. 아동학회지, 22(2), 91-111.
  16. 이봉주․김낭희․김현민(2010). 아동인지능력향상서비스가 만 3-6세 아동의 언어능력 발달에 미치는 영향:단기효과성 평가 연구. 아동학회지, 31 (6), 107-123.
  17. 이은해․김명순․전혜정․이정림(2008). 삼성어린이 집 포괄적 보육서비스의 종단효과:제2차년도 결과. 서울: 삼성복지재단.
  18. 장혜림(2010). 시소와그네 영유아통합지원사업 개요. 시소와그네 영유아통합지원사업 성과보고대회 자료집, 5-23.
  19. 황혜정(2011). 위스타트(We Start) 가정방문 교육중재 프로그램이 저소득가정 영아의 발달에 미치는 영향. 대한가정학회지, 49(3), 55-66.
  20. 황혜정․김명순․안효진․안현숙․유지영․김수희․ 조수영(2009). 유아․부모 함께하는 교육중재 프로그램. 서울: 사랑의열매 영유아통합지원사업 전문위원회.
  21. Alexander, K. L., & Entwisle, D. R. (1988). Achievement in the first 2 years of school:Patterns and process. Monographs of the Society for Research in Child Development (Serial No. 218), 53, 2.
  22. Campbell, F. A., & Ramsey, C. T. (1994). Effects of early intervention on intellectual and academic achievement:A follow-up study of children from low-income families. Child Development, 65, 684-698. https://doi.org/10.2307/1131410
  23. Corcoran, M. (2000). Mobility, persistence, and the intergenerational determinants of children's success. Focus, 21(2), 16-20.
  24. Doll, E. A. (1965). Vineland social maturity scale. Circle Pines, MN:American Guidance Service.
  25. Edwards, P. A. (1989). Supporting lower SES mothers' attempts to provide scaffolding for book reading. In J. Allen & J. Mason (Eds.), Risk makers, risk breakers:Reducing the risks for young literacy learner (pp. 222-250). Portsmouth, NH:Heinemann.
  26. Harrison, P. L., & Oakland, T. (2003). Adaptive behavior assessment system (2nd ed.). San Antonio, TX:The Psychological Corporation.
  27. Heckman, J. J., & L. Lochner. (2000). Rethinking myths about education and training:understanding the sources of skill formation in a modern economy. In S. Danziger & J. Waldfogel (Eds.), Securing the future:Investing in children from birth to college. NY:Russell Sage.
  28. McLoyd, V. (1998). Socioeconomic disadvantage and child development. American Psychologist, 53(2), 185-204. https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.185
  29. Melhuish, E. (2009). Sure Start in England and results of evaluation. The Start programs in th world: Innovative practices with children in poverty, Korea, 136-159.
  30. Nievar, M. A., & Luster, T. (2006). Developmental processes in African American families:An application of McLoyd's theoretical model. Journal of Marriage and the Family, 68(2), 320-331. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2006.00255.x
  31. Ramsey, C. T., & Ramsey, S. L. (1998). Early intervention and early experience. American Psychologists, 53(2), 109-120. https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.109
  32. Ramsey, S. L., & Ramsey, C. T. (1992). Early educational intervention with disadvantaged children: to what effect? Applied and Preventive Psychology, 1, 131-140. https://doi.org/10.1016/S0962-1849(05)80134-9
  33. Ramsey, S. L., & Ramsey, C. T. (2006). Early educational interventions:Principles of effective and sustained benefits from targeted early educational programs. In A. K. Dickinson & S. B. Neuman (Eds.), Handbook of early literacy research. New York:Guilford.
  34. Ramey, S. L., Ramey, C. T., & Lanzi, R. G. (2001). Intelligence and experience. In R. J. Stenberg (Ed.), Environmental effects on cognitive abilities (pp. 83-115). Los Angeles, CA:Erlbaum.
  35. Schweinhart, L. J., Barnes, H. V., & Weikart, D. P. (1993). Significant benefits:The High/Scope Perry preschool study through age 27. Monographs for the High/Scope Educational Research Foundation, No. 10. Ypsilanti, MI:High/Scope Educational Research Foundation.
  36. Sparrow, S. S., Cicchetti, D. V., & Balla, D. A. (2005). Vineland Adaptive Behavior Scales, second edition, Survey forms manual. Mineapolis, MN: Pearson Assessments.
  37. Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (Eds.) (2010). Early childhood matters:Evidence from the effective Pre-school and primary education project. London:Routledge.
  38. U. S. Department of Health and Human Services (2005). Head Start impact study:First year findings. Washington, DC:Administration for Children and Families, Office of Planning, Research and Evaluation.
  39. U. S. Department of Health and Human Services (2010). Head Start impact study:Final report. Washington, DC:Administration for Children and Families, Office of Planning, Research and Evaluation.
  40. Waldfogel, J. (2006). What Children Need. Cambridge, Mass:Harvard University Press.
  41. http://westart.joins.com/