A Curriculum Enhancement Research for Practical Engineers

실천공학자 양성을 위한 교과과정 개선연구

  • 장윤상 (한국기술교육대학교 교양학부) ;
  • 오창헌 (한국기술교육대학교 교양학부) ;
  • 하준홍 (한국기술교육대학교 교양학부)
  • Received : 2011.05.07
  • Accepted : 2011.06.10
  • Published : 2011.06.30

Abstract

In this research, an improved learning system in engineering design and HRD curriculums, and an operation of experiment and practice are proposed. That is, we propose improvements for creativity, for filed orientation and for experimental and practice operation. Specifically, we suggest the possibility of common operation between engineering design and HRD curriculums based on learning experience.

본 연구에서는 설계교과과정 및 HRD교과과정의 체계 및 운영, 실험 실습의 운영의 개선방안을 제안한다. 구체적으로 "창의성 향상을 위한 교과과정 개선", "현장성 향상을 위한 교과과정 및 교육방법 개선", '실험 실습 교과과정 운영체계 개선"에 대한 방안을 제안한다. 특히, 경험학습에 기초한 설계교과과정과 HRD교과과정과의 통합적인 운영 가능성을 제안한다.

Keywords