Effect of clinical practice of dental hygiene students on professional identity

임상실습이 치위생 전공학생의 전문직 정체성에 미치는 영향

  • Lee, Sun-Mi (Dept. of Dental Hygiene, Dongnam Health University) ;
  • Kim, Soo-Hwa (Dept. of Dental Hygiene, Hanyang Women's University)
  • Received : 2011.02.11
  • Accepted : 2011.04.15
  • Published : 2011.04.30

Abstract

Objectives : This study aimed to get the data necessary for dental hygiene students to perceive the need for establishing a professional identity as dental hygienists and developing a program which reinforce pride as a preliminary professional. Methods : The subjects were 695 dental hygiene students in Seoul, Gyeonggi and Chungcheong areas. The collected data were analyzed using the SPSS program. Results : 1. The professional identity of dental hygiene students was 3.02 points, and the satisfaction with institutes for practice was 2.96 points. 2. The higher the satisfaction with the major was, the higher the identity was. Also, the identity was high when the frequency of clinical practice was 1 (3.11 points) and when they selected their major which corresponds with his aptitude (3.20 points). 3. The satisfaction with clinical practice was high when they didn't have any experience in dental clinic before clinical practice and when the satisfaction with the major was high. 4. Regarding the correlation between the professional identity and the satisfaction with clinical practice, the higher the satisfaction with clinical practice, the higher the professional identity. 5. The effective variables regarding the professional identity were satisfaction with a major, satisfaction with clinical practice, and frequency of clinical practice. Conclusions : The professional identity of students may be established through school education involving clinical practice. The identity of students may affect the occupational satisfaction, the identity and the work efficiency of dental hygienists in the future. Thus, it is deemed necessary to have a continued collaborative relationship between a school and an institute for clinical practice so that students may establish their correct views and identity.

Keywords

References

  1. 전병재. 한국사회의 전문직업성 연구. 서울:사회비평사;1995:89-91.
  2. 전진호. 사회복지 전공학생들의 전문직 정체성에 관한 연구[석사학위논문]. 서울:가톨릭대학교 대학원;2000.
  3. 박정란. 전문대학 치위생과 학생의 전공과 및 임상실습에 대한 태도[석사학위논문]. 대구:경북대학교 보건대학원;1992.
  4. 김선희. 사회사업 실습교육의 실천업무에 관한 연구. 강남대학교 논문집 1998;32(2): 289-332.
  5. 이진희. 임상실습 시 간호학생이 경험하는 스트레스와 스트레스 대처방법에 관한 연구. 중앙의학 1993;388:445-463.
  6. 강희자. 사회복지전공 학생의 실습만족도에 관한 연구 [석사학위논문]. 서울:이화여자대학교 대학원;2002.
  7. 조연주. 정신보건사회복지사의 전문직업적 정체성에 영향을 미치는 요인[석사학위논문]. 대전:한남대학교 대학원;2008.
  8. 조수민. 실습경험이 사회복지전공생의 전문직 정체성에 미치는 영향에 관한 연구[석사학위논문]. 서울: 이화여자대학교 대학원;2006.
  9. 이희승. 국어대사전. 7판. 서울:민중서림;1991:3181.
  10. 이선미. 치과위생사의 전문직 정체성에 관한 연구. 한국치위생교육학회지 2009;9(2):1-12.
  11. 민중서림편집국. 엣센스 국어사전. 5판. 서울:민중서림;2001:2168.
  12. Burke PJ, Tully JC. The measurement of Role/Identity. Social Forces 1997;55(4):881-897.
  13. Burke PJ. Identity processes and social stress. Am Sociol Rev 1991;56(6):836-849. https://doi.org/10.2307/2096259
  14. Geiger JWK, Davit JS. Self image and job satisfaction in varied setting. Nursing Management 1988;19(12):50-58.
  15. 이정애. 간호대학생의 전문직 자아개념과 간호사에 대한 이미지. 간호행정학회지 2004;10(3):325-334.
  16. 강용주. 치위생과 학생의 전문직 자아개념과 임상실습 만족도와의 관계연구. 한국치위생교육학회지 2009;9(1):73-84.
  17. 송윤신, 권순복, 안금선 외 3인. K대학 치위생과 재학생의 학과만족도 조사연구. 경복논총 2003;7:297-316.
  18. 한경순 한수진 최준선. G대학 치위생과 학생들의 현장 임상실습에 대한 만족도 연구. 대한치과위생학회지 2005;7(1):113-126.
  19. 김길현. 대학선택 결정요인과 만족도에 관한 연구[석사학위논문]. 대구:영남대학교 경영대학원;1998.
  20. 유준일. 대학홍보시 효율적 매체선책 및 활용방안에 관한 연구[석사학위논문]. 수원:수원대학교 산업경영대학원;1998.
  21. 송윤신, 최은미. 구강보건교육과 치위생과 홍보에 관한 조사연구. 경복논총 2002;6:449-466.
  22. Hall RH. Professionalism and bureaucratization. Am Sociol Rev 1968;33(1):92-104. https://doi.org/10.2307/2092242
  23. 강재경, 김경미. 치위생과 학생들의 전문직 태도와 치과위생사 이미지에 관한 연구. 치위생과학회지 2006;6(4):263-269.
  24. 박일순, 이선희. 치과위생사 업무에 따른 임상실습 만족도 연구. 치위생과학회지 2007;7(4):295-302.
  25. Fortune AE, Abramson JS. Prediction of satisfactory with field practicum among social work students. Clinical Supervision 1993;11(1):95-110. https://doi.org/10.1300/J001v11n01_07
  26. 김융일. 사회사업학과 학생들의 기관실습이 전문적 사회화에 미치는 영향. 사회과학연구 1987;3:69-92.
  27. 양진주. 간호학생의 자아개념과 간호관 및 임상실습 만족도의 관계. 중앙의대 잡지 1999;64(2):207-215.