Knowledge and attitude according to learning experiences of CPR for dental hygiene students in some areas

일부지역 치위생과 학생들의 심폐소생술 교육경험에 따른 지식과 태도

  • Received : 2011.03.06
  • Accepted : 2011.04.15
  • Published : 2011.04.30

Abstract

Objectives : To provide basic data for preparing effective CPR guidelines and educational programs for dental hygiene students. Methods : Second-year dental hygiene students in the classes of 5 colleges in Seoul and Gyeonggi-Do from May, 2010 to September, 2010 were enrolled in this study. The subjects comprised of 113 students who had not received CPR education and 134 students who had. Results : 1. The subjective understanding of CPR increased significantly from 52.2% before the education program to 81.4% after the course. 2. The mean level of knowledge of CPR increased significantly from 3.57 before the education program to 6.10 after the course. 3. The attitude to CPR increased significantly from 64.6% before the education program to 86.6% after the program. 4. The appropriate CPR education timing determined by the subjects was high school(36.3%) and college(27.4%) before the education program but elementary school(38.1%) and high school(26.9%) after the course. Conclusions : Continuous CPR education and the development of a CPR educational program in the curriculum of a dental hygiene department are needed. This will help dental hygiene students perform correct CPR when they encounter cardiac arrest patients.

Keywords

References

  1. 권혜란. 보건계열과 비보건계열 대학생의 심폐소생술에 대한 인지도. 한국응급구조학회 논문집 2000;4(4):35.
  2. 박희진. 광주, 전남의 119 구급활동에 관한 통계적 고찰. 서강정보대학논문집 1995;14:463-477.
  3. 공지영. 심폐소생술 교육 후 일반인의 의지, 태도에 대한 연구[석사학위논문]. 인천:가천의과대학교 대학원;2006.
  4. Gallagher EJ, Lombard G, Gennis P. Effectiveness of bystander and survival following out of hospital cardio arrest. Am J Med 1995;274:1922-1925.
  5. Thomston RG, Hallstrom AP, Cobb LA. Bystander initiated cardiopulmonary resuscitation in the management of ventricular fibrillation. Ann Intern Med 1979;90:737-740. https://doi.org/10.7326/0003-4819-90-5-737
  6. 이정순. 병원 간호사의 심폐소생술과 재세동기 현황 조사[석사학위논문]. 서울:연세대학교 대학원;2006.
  7. 박대성, 윤영현, 김정술. 치위생과 학생을 대상으로 한 기본 심폐소생술 교육효과. 치위생과학회지 2008;8(4):381-386.
  8. 이문희. 심폐소생술 교육이 일반인의 심폐소생술에 대한 지식과 태도에 미치는 효과[석사학위논문]. 광주:전남대학교 대학원;2005.
  9. Eisenburger P, Safar P. Life supporting first aid training of the public-review and recommendations. Resuscitation 1999;41:3-18. https://doi.org/10.1016/S0300-9572(99)00034-9
  10. 김경미. 고등학생의 심폐소생술 관련 지식수준 및 교육실태[석사학위논문]. 서울:연세대학교 대학원;2007.
  11. 엄동춘, 전명희, 황지영, 최지예. 대학생의 심폐소생술에 대한 교육경험에 따른 지식-일부 광역시를 중심으로. 한국간호학회지 2008;14(1):141.
  12. 한정석, 고일선, 강규숙, 문성미, 김선희. 간호학생에게 실시한 심폐소생술의 효과. 기본간호학회지 1999;6(2):493-506.
  13. Lam KK, Chan TF, Chan HK, et al. Teachin atient Relatives and citizens to perform Adult Resuscitation: a Two-Year Report. Annals of Emergency Medicine 2000;8:48-49.
  14. 권용선. 초등학교 고학년생과 고등학생을 대상으로 한 기본 심폐소생술 교육효과 비교[석사학위논문]. 울산:울산대학교 대학원;2005.
  15. 김희정. 초등학교 고학년생의 기본심폐소생술 교육 효과 및 지속성[석사학위논문]. 공주:공주대학교 대학원;2008.
  16. 송은영. 서울시내 중학생의 심폐소생술에 대한 인식, 교육경험 및 태도에 관한 연구[석사학위논문]. 울산:울산대학교 산업대학원;2004.