PRECEDE 모형을 이용한 영·유아교육기관 교사의 구강보건교육행태 연구

Infants according to type of teacher education oral health education behavioral research using PRECEDE model

  • 심재숙 (서남대학교 치위생학과) ;
  • 문하영 (서남대학교 치위생학과)
  • 투고 : 2011.08.07
  • 심사 : 2011.10.15
  • 발행 : 2011.10.30

초록

Objectives : This study is to investigate factors that predispose the oral health education patterns of teachers at preschool institutions such as kindergartens and day nurseries, for which a comparison was made among the patterns, whereto the PRECEDE model was applied. Methods : A survey was conducted by two visits, a preliminary survey and a main survey, and teachers at the foregoing institutions personally filled in the questionnaire. Results : 1. With relation to epidemiological and social diagnosis, the largest number of respondents (53.7%) agreed on the need for oral health education, but at the same time, the largest number of respondents (40.3%) was unsatisfactory with oral health education given by them. 2. With relation to behavioral diagnosis, there were many cases where respondents taught their students to brush their teeth after meals and snacks. Oral health education was focused on safety and injuries. There was no significant intergroup difference (p>0.05). 3. Predisposing factors (a subcategory of educational diagnosis) showed the following results: As for the frequency of oral health education, most respondents at both institutions answered preferred once every six month (p>0.05). In the case of oral health checkup, 75.4% of respondents at kindergartens preferred once a year. 72.2% of respondents at day nurseries preferred the same frequency. They showed a statistically significant difference (p<0.05). In enabling factors, it was found that most respondents at both institutions collected information and teaching materials from mass media and public health centers respectively. In enabling factors, insufficient teaching materials, media and knowledge were found to be obstacles to oral health education. Conclusions : Oral healthcare providers' cooperation is required to diversify away from tooth brushing-centered education and to enrich oral health education. In addition, continuous supplements are required to make teachers at preschool institutions acquire expert knowledge and give oral health education with confidence. Moreover, it needs to train them for various education programs as well as to support them with educational media. Lastly, family members' cooperation is required to develop oral health education programs.

키워드

참고문헌

  1. 고영애, 백희정. 유아기 보건교육 실태와 보건교육 요구도. 한국보건간호학회지 2008;22(2):237-245.
  2. 지성애. 영유아 교육.보육과정 비교. 유아교육학회지 2008;12(3):91-110.
  3. 오현주. 한국의 표준교육과정과 일본의 보육지침에서 건강영역의 비교분석. 열린유아교육연구 2007;12(5):479-503.
  4. 권미량. 유아교육기관 운영관리. 제 1판. 서울:파란마음;2007:22-24.
  5. 중앙보육센터. 보육시설운영 보육시설의 종류. [online] http://www.educare.or.kr/. 2009.10.8.
  6. 서영숙, 김경혜. 보육학개론. 서울: 양서원;2006:57-82.
  7. 황보민, 김신. 유치원 아동의 구강건강관리실태에 대한 조사연구. 대한소아치과학회지 1995;22(1):135-150.
  8. 대한치과위생사협회. 민간참여 아동구강건강교육 프로그램. 서울: 건강증진사업지원단; 2008.
  9. 이선미, 임미희, 정재연, 황윤숙, 김수화. 서울시 보육교사의 구강보건인식도 및 구강건강관리행태. 한국치위생학회지 2010;10(3):449-457.
  10. Hoogstraren J, Moltzer G. Effect of dental health care instruction on knowledge, attiude behavior and fear. Community Dent Oral Epidemiol 1983;11(5):278-283. https://doi.org/10.1111/j.1600-0528.1983.tb01893.x
  11. Blinkhorn AS. Dental preventive advice for pregnat and nursing mothers socialogical implications. Int Dent J 1981;31(2):12-22.
  12. 김은희, 최혜숙, 오혜승. 보육교사의 구강관리 인식도가 유아의 구강건강에 미치는 영향. 대한치과위생학회지 2006;8(1):17-28.
  13. 배수명, 송귀숙, 류다영. 보육교사의 영유아 구강보건행태에 관한 조사. 한국치위생교육학회지 2009;9(4):864-873.
  14. Green LW, Kreuter MW. Health Promotion Planning: An Educational and Ecological Approach. 3rd ed. California Mayfield:Mountain View;1999.
  15. 서문자, 박영임, 유재순, 김인자. 건강증진과 건강교육. 서울:수문사;2000:128-134.
  16. 윤순녕, 이갑순, 이홍자 외 5인. 건강증진. 서울:수문사;2000:59-65.
  17. 유재순. 중학생의 건강위해 행위 및 관련요인에 대한 진단적 연구-PRECEDE 모형을 근간으로-. 한국학교보건학회지 2002;15(1):31-48.
  18. 유재순, 홍여신. 고등학생의 건강 및 삶의 질에 관한 진단적 연구-PRECEDE 모형을 근간으로-. 한국간호교육학회지 1997;3:78-98.
  19. 박희정, 이명선. 유아교육기관 교사의 안전교육 실시와 관련된 교육적 진단요인: PREDECE 모형을 근간으로. 보건교육건강증진학회지 2005;22(2):19-32.
  20. 차경순. 공립유치원 교사의 유아 안전교육 실천도에 관한 연구 -PRECEDE 모형을 바탕으로- [석사학위논문]. 대구:계명대학교 교육대학원;2004.
  21. 남혜경. 보육시설의 영유아 사고 예방을 위한 안전진단과 프로그램 개발[박사학위논문]. 서울:중앙대학교 대학원;2001.
  22. 정영란, 김영경, 황윤숙. 유아구강건강교육과정 개발을 위한 이론 분석 및 개발 사례. 한국치위생교육학회지 2008;8(4):265-277.
  23. 이은경. 유아교사의 안전에 대한 지식과 실천과의 관계[석사학위논문].서울:연세대학교 교육대학원;2005.
  24. 김명진, 선예경, 심연수. 유아의 구강관리에 관한 보호자 인식도 조사. 대한소아치과학회지 2000;27(2):292-299.
  25. 이향림, 심형순. 어린이집 교사의 구강보건 실태와 유아구강보건관리에 대한 인식. 치위생과학회지 2008;8(4):283-289.
  26. 안용순, 김은숙, 임도선, 정세환, 김미정. 성남시 어린이집 및 유치원 선생님의 유아구강보건의식과 행태에 관한 연구. 치위생과학회지 2001;1(1):13-18.