DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of the Relationship between Purchase Association and Contents Similarity of Products in e-Commerce

전자상거래에서의 제품의 구매 연관과 내용 유사도간의 상관관계 연구

  • 이홍주 (카톨릭대학교 경영학부)
  • Received : 2011.03.21
  • Accepted : 2011.05.23
  • Published : 2011.06.30

Abstract

Many online stores provide relevant products in product pages or other pages to attract customer interests. Association rules based on customer purchases and personalized recommendations are most prominently used ways of providing relevant products. Though there have been many studies to apply tags of products as metadata of the products, there are few studies to investigate contents similarities between the products and the suggested products. Thus, this study collects books in purchase associations and their tags in Amazon.com and assesses the similarities between the books. We found out that the contents similarities based on tags are similar among business, literature, and computer networks. And the similarity is also similar among the relevant books that have different ranks.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단

References

  1. 강상욱, 이기용, 김현규, 김명호, "태그를 이용한 웹 페이지간의 유사도 측정 방법", 정보과학논문지:데이타베이스, 제37권, 제2호 (2010), pp.104-112.
  2. 김두남, 이강표, 김형주, "태그 동시 출현의 동적인 특징을 이용한 개선된 태그 클라우드의 태그 선택 방법", 정보과학논문지:컴퓨팅의 실제 및 레터, 제15권, 제6호(2009), pp. 405-413.
  3. 김은희, 정영미, "사용자 태그와 중심성 지수를 이용한 블로그 검색 성능 향상에 관한 연구", 정보관리학회지, 제27권, 제1호(2010), pp.61-77.
  4. 김재경, 오희영, 권오병, "유비쿼터스 환경에서 연관규칙과 협업필터링을 이용한 상품그룹 추천", 한국IT서비스학회지, 제6권, 제2호 (2007), pp.113-123.
  5. 김지혜, 박두순, "연관규칙과 협업적 필터링을 이용한 상품 추천 시스템 개발", 한국컴퓨터교육학회논문지, 제2권, 제2호(2006), pp.1-10.
  6. 김현우, 이강표, 김형주, "태깅 시스템의 태그 추천 알고리즘", 정보과학논문지:컴퓨팅의 실제 및 레터, 제16권, 제9호(2010), pp.927-935.
  7. 김형도, "잠재 요인 모델의 원리를 이용한 협업 태그 기반 추천 방법", 한국전자거래학회지, 제14권, 제4호(2009), pp.47-57.
  8. 박수진, 이시화, 황대훈, "소셜 북마킹 시스템에서의 북마크와 태그 정보를 활용한 웹 콘텐츠 랭킹 알고리즘", 멀티미디어학회논문지, 제13권, 제8호(2010), pp.1245-1255.
  9. 박수환, 김종우, 이홍주, 조남재, "전자상거래 개인화 추천을 위한 상품 카테고리 중립적 사용자 프로파일링", 경영정보학연구, 제16권, 제3호(2006), pp.143-160.
  10. 안현철, 한인구, 김경재, "연관규칙기법과 분류모형을 결합한 상품 추천 시스템:G인터넷 쇼핑몰의 사례", Information Systems Review, 제8권, 제1호(2006), pp.181-201.
  11. 엄태영, 김우주, 박상언, "태그 네트워크를 이용한 개인화 북마크 추천시스템", 한국전자거래학회지, 제15권, 제4호(2010), pp.181-195.
  12. 연철, 지애띠, 김흥남, 조근식, "효과적인 추천 시스템을 위한 협업적 태그 기반의 여과기법", 지능정보연구, 제14권, 제2호(2008), pp.157-177.
  13. 이홍주, "소셜 태깅 사이트에서의 제시 태그 개수 예측에 대한 연구", 산업경영연구, 제16호 (2008), pp.85-98.
  14. 이홍주, "클릭스트림 데이터를 활용한 전자상거래에서 상품추천이 고객 행동에 미치는 영향 분석", 한국경영과학회지, 제33권, 제3호 (2008), pp.61-78.
  15. 황인수, "연관규칙을 이용한 상품선택과 기대 수익 예측", 경영정보학연구, 제14권, 제4호 (2004), pp.87-97.
  16. 황현숙, 어윤양, "연관 마이닝과 고객 선호도 기반의 인터넷 상품 검색 시스템 설계 및 구현", 경영정보학연구, 제12권, 제1호(2002), pp.1-16.
  17. Frank, E. and I. H. Witten, Data Mining: Practical machine learning tools and techniques, Morgan Kaufman, 2nded., 2005.
  18. Golder, S. A. and B. A. Huberman, "Usage patterns of collaborative tagging systems", Journal of Information Science, Vol.32, No.2 (2006), pp.198-208. https://doi.org/10.1177/0165551506062337
  19. Halpin, H., V. Robu, and H. Shepherd, "The Complex Dynamics of Collaborative Tagging", WWW 2007:Proceeding of the 16th international conference on World Wide Web, (2007), pp.211-220.
  20. Jiao, Y. and G. Cao, "A Collaborative Tagging System for Personalized Recommendation in B2C Electronic Commerce", Proceeding of the International Conference on Wireless Communications, Networking and Mobile Computing, (2007), pp. 3609-3612.
  21. Linden, G., B. Smith, and J. York, "Amazon. com Recommendations:Item-to-item Collaborative Filtering", IEEE Internet Computing, Vol.7, No.3(2003), pp.76-80. https://doi.org/10.1109/MIC.2003.1167344
  22. McAfee, A., Enterprise 2.0:New Collaborative Tools for Your Organization's Toughest Challenges, Harvard Business School Press, Cambridge:MA, 2009.
  23. Penev, A. and R. Wong, "Finding similar pages in a social tagging repository", WWW 2008:Proceeding of the 17th international conference on World Wide Web, (2008), pp. 1091-1092.
  24. Rhie, B. W., J. W. Kim, and H. J. Lee, "Methods of User-Created Content Recommendation with Content Metadata", International Journal of Management Science, Vol. 16, No.2(2010), pp.29-38.
  25. Sarwar, B., G. Karypis, J. Konstan, and J. Riedl, "Item-based collaborative filtering recommendation algorithms", Proceedings of the 10th International Conference on World Wide Web, (2001), pp.285-295.
  26. Senecal, S., P. Kalczynski, and J. Nantel, "Consumers' decision-making process and their online shopping behavior:a clickstream analysis", Journal of Business Research, Vol.58, No.11(2005), pp.1599-1608. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2004.06.003
  27. Sigurbjornsson, B. and R. Zwol, "Flickr tag recommendation based on collective knowledge", WWW 2008:Proceeding of the 17th international conference on World Wide Web, 2008, pp.327-336.