The Research of Effect of Cyber Education at Always Learning System in Affinity of Cyber Education for Officials: Focusing on Busan Metropolitan City

상시학습체제에서 사이버교육 요인이 공무원의 사이버교육 선호도에 미치는 영향 -부산광역시를 중심으로-

  • Received : 2010.12.06
  • Accepted : 2011.02.10
  • Published : 2011.03.31

Abstract

In this study, a survey research was conducted on government employees in Busan Metropolitan City to identify the influence of cyber education factors (learning factor, learner factor, and learning system factor) on the preference for government employee cyber education offered by the government always learning system. Analyzed results, recognition of learning factor, learner factor, and always learning system were shown to have significant influence on the preference for cyber education, but no indication of influence by always learning support. This study intends to assist stimulating voluntary participation in cyber education and active commitment in learning activities through improving learning effect and fortifying convenient informatization education, with regard to activation of cyber education and improved preference for cyber education.

Keywords

References

  1. 강희옥(2006). 학습자의 인지양식에 따른 e-learning 콘텐츠의 자료제시 유형에 대한 선호도 분석, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 고승희.류상일(2008). 지방공무원 사이버교육 훈련의 학습효과에 영향을 미치는 요인 분석, 한국컨텐츠학회, 8(9), 166-171.
  3. 고완영(2005). 사이버교육의 학습효과에 대한 영향요인에 관한 연구, 동국대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김양수(2007). 지방공무원 교육훈련의 발전방안에 관한 연구, 목포대학교 대학원 박사학위논문.
  5. 김판석(2002). 공무원핵심역량 강화를 위한 민관의 교육훈련 협력방향, 한국정책학회보, 11(1), 81-110.
  6. 김현숙(2007). 지방공무원 교육훈련제도와 발전방안에 관한 연구, 울산대학교 정책대학원 석사학위논문.
  7. 노영(2005). 원격교육의 학습자 만족에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, e-비즈니스연구, 6(2), 111-132
  8. 박명주(2004). 공무원 사이버교육효과에 미치는 영향요인 탐색연구, 부경대학교 경영대학원 석사학위논문.
  9. 변숙영.이수경(2007). e-Learning 상호작용 유형별 과정개설 실태 및 만족도 분석, 교육정보미디어연구, 13(1), 3-47.
  10. 이기종(1994). 한국 고급공무원의 관리능력개발에 관한 연구: 교육훈련 발전정책을 중심으로, 경희대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 이준(2007). 사이버 공무원교육에 관한 법제도 개선 방안 연구, 행정논총, 45(2), 103-125.
  12. 이창수(2008). 지방공무원 상시학습체제에 관한 연구, 부산대학교 행정대학원 석사학위논문.
  13. 오석홍(2001). 공무원 교육훈련의 발전과제, 지방행정, 32, 70-71.
  14. 오재관(2005). 정보통신망(Cyber)을 이용한 지방 공무원 교육훈련의 실효성, 경북대학교 행정대학원 석사학위논문.
  15. 유일.황준하(2001). 학습자 특성과 매채 특성이 원격교육의 효과에 미치는 영향, 한국정보전략학회, 4(2), 43-67.
  16. 조규락.김병주.김선연(2006). e러닝을 통한 지방공무원 교육의 실태와 활성화 방안, 교육정보미디어연구, 12(2), 213-253.
  17. 전세연(2004). 사이버교육의 개선방안 및 교육적 효과에 관한 연구, 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 정인성, 최성희(1999). 온라인 열린 원격교육의 효과요인 분석, 교육학연구, 37(1), 369-388.
  19. 장병재(2003). e-Learning 을 맞이하는 교육 현장, 대구교육, 38, 160-167.
  20. 장영철(2005). 인적자원개발체계와 기업성과 간의 관계-기업의 학습조직화를 중심으로, 인사관리 연구, 29(4), 63-104.
  21. 최광신.노진덕(2002). 사이버 교육의 영향요인이 학생만족도에 미치는 영향, 한국정보전략학회지, 5(2), 23-52.
  22. Nonaka, I. and Hirotaka, T.(1995). The Knowledge-Creating Company, Oxford University Press.
  23. Bagozzi, R and Yi, Y.(1998). On the Evaluation of Structural Equation Model, Journal of the Academy of Marketing Science, 16(1), 74-94.
  24. Lim, J. H, and Jung, I. S.(1998). Cognitive and Psychological Changes of the Learner during Interaction in A Web Based Cyber Course, Educational Engineering Research, 14(3). in Korean.