DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of STS Contents in the area of 'The Earth and the Universe' in Elementary Science Subject

초등 과학과 '지구와 우주' 영역의 STS 내용 분석

  • Received : 2011.04.22
  • Accepted : 2011.04.28
  • Published : 2011.04.30

Abstract

This study aims to compare and analyze the types of teaching-learning activities, themes and percentage of STS contents in the area of "The Earth and the Universe" in elementary science subject following the 7th Curriculum and 2007 Revised Curriculum, identifying how STS education has changed and their features. First, the number of pages where STS appears in the 2007 revised science textbook has increased over 10% compared to the that of the 7th curriculum. In particular, the number of pages in the 5th and 6th graders increased substantially to 15% and 34%, respectively. Second, as a result of analysis on components of STS, 'applications of science', 'local and community relevance', 'social problem and issues', 'evaluation concerned fir getting and using information' were obtained in the order named for the 7th curriculum; while 'applications of science', 'local and community relevance', 'career awareness' and 'social problem and issues' were obtained in the order named for 2007 revised curriculum. Third, with regard to the analysis on theme areas, the 7th curriculum was found to cover the theme on use of natural resources most frequently, followed by environmental problem, while 2007 revised curriculum to cover environmental problem and effects of technical development most frequently, followed by space development and use of natural resources. Fourth, in the area of STS teaching activities, 'investigation activity' showed highest percentage in 7th curriculum, followed by 'analysis of data', and 'research design', while 'analysis of data' showed highest frequency of appearance, followed by "investigation activity' and 'actual activities' and 'research design' in the order named in 2007 revised curriculum, showing that the area of 'analysis of data' and 'actual activities' increased substantially compared to the 7th curriculum.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2010). 과학(3-4학년 1학기), (주)금성출판사.
  2. 교육과학기술부(2010). 과학(3-4학년 2학기), (주)금성출판사.
  3. 교육과학기술부(2011). 과학(5-6학년 1학기), (주)금성출판사.
  4. 교육과학기술부(2010). 과학(5-6학년 2학기) 실험본, (주)금성출판사.
  5. 교육과학기술부(2010). 초등학교 교사용 지도서 과학(3-4학년 1학기), (주)금성출판사.
  6. 교육과학기술부(2010). 초등학교 교사용 지도서 과학(3-4학년 2학기), (주)금성출판사.
  7. 교육과학기술부(2011). 초등학교 교사용 지도서 과학(5-6학년 1학기), (주)금성출판사.
  8. 교육과학기술부(2010). 초등학교 교사용 지도서 과학(5-6학년 2학기) 실험본, (주)금성출판사.
  9. 강은숙 (2006). 제 6차 및 7차 교육과정에 따른 고등학교 과학(생물영역) 교과서의 STS 내용분석. 경상대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  10. 김진홍, 정진수, 박국태, 정진우(2005). ARCS 전략을 적용한 STS 수업이 초등학교 5학년 학생들의 학습 동기와 과학적 태도에 미치는 영향. 韓國地球科學會誌, 26(3), 175-182.
  11. 남철우,최춘호,김정길,김석중,송판섭,한광래,최도성(2002). STS 교수-학습이 초등학교 과학적 태도 교육에 미치는 효과. 초등과학교육, 21(2), 159-170.
  12. 서승조,조태호,백남권,김성규,박강은,정인재(2001). 초등학교 과학과 에너지영역의 STS 내용 변천. 과학교육연구, 27, 53-63.
  13. 심주옥,김은진,임채성(2005). 초등 과학에서 STS 주제에 대한 수행평가자료의 개발. 초등과학교육, 24(1)30-42.
  14. 정미숙,김익균(2003). 제7차 중학교 과학 교과서 물리영역의 STS 내용 분석. 과학교육연구논총, 19(1), 43-61.
  15. 정미진,윤기순,권덕기(2008). 과학 교육에서 STS 수업모형의 적용효과에 대한 메타 분석. 과학교육연구지, 32(2), 51-70.
  16. 조희형 (1995). STS의 의미와 STS 교육의 속성. 한국과학교육학회지, 15(3), 371-378.
  17. 현지영,박신규,김중욱,정원우(2008). 차세대 과학 교과서와 기존 과학 교과서의 STS 교육내용 비교 분석. 과학교육연구지, 32(2) 159-170.
  18. 홍미영(2004). 중학교 과학 교과서와 수업에 반영된 STS 내용 분석. 한국과학교육학회지, 24(3).
  19. Aikenhead, G. S. (1988). An analysis of four ways of assessing student beliefs about STS topics. Journal of Research in Science Teaching, 25(8), 607-629. https://doi.org/10.1002/tea.3660250802
  20. Hurd, P.D. (1980). What research says to the science teacher. Biology education. 3(12), Washinton, DC.: National Science Teachers Association.
  21. Piel, E. J.(1981), Interaction of science, Technology, and Society in Secondary School. in N. C. Harms and R. E. Yager(eds,), What research says to the science teacher. NSTA, Washington, D.C.
  22. Yager, R.E.(1989). A rationale for using personal relevance as a science curriculum focus in schools. School Science and Mathematics, 89(2), 144-156. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1989.tb11902.x