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A Study on the Improvement of the "DAESAN" Harbor Fairway

대산항 항로 개선안에 관한 연구

  • Kim, Chol-Seong (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Rim, Gung-Su (Graduate School, Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Kim, Sung-Cheol (Graduate School, Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University)
  • 김철승 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 임긍수 (목포해양대학교 해상운송시스템학부 대학원) ;
  • 김성철 (목포해양대학교 해상운송시스템학부 대학원)
  • Received : 2011.05.13
  • Accepted : 2011.06.23
  • Published : 2011.06.30

Abstract

Daesan Harbor is developing under the Industrial Complex or Petrochemistry Development Plan making the port the main hub-port in the West coast. Because of this development. the traffic volume is expected to increase to 9,1.95 incoming vessels by 2020, an increase of 167% compared to 2008 figure. This study thoroughly analyzes and evaluates a systematic and comprehensive use of the fairway in the Daesan Harbor. It establishes a future oriented and safe marine transportation environment upon appropriate examination of the total fairways and sailing assistance facilities.

대산항은 석유제품운반선, 케미칼운반선, LPG LNG 운반선과 같은 위험화물운반선의 비중이 매우 높으며 석유화학 및 지방산업단지개발계획과 연계 서해안 중부권의 거점 항만으로 개발 추진 중에 있어 향후 2020년에는 9,195척으로 2008년보다 입항 척수가 167% 정도 해상교통량이 증가 할 것으로 보인다. 본 연구에서는 대산항을 이용하는 선박의 입출항 항로 등에 대한 해상교통환경을 면밀히 분석 평가하고, 통항로 및 항행보조시설 등의 적정성 검토를 통하여 미래 지향적이고 안전한 해상교통환경을 조성하기 위한 체계적이고 종합적인 항로에 대한 개선안을 제시한다.

Keywords

References

  1. 국토해양부, 해양안전종합정보센타, Port-MIS 내부자료, pp. 1-200.
  2. 대산항 항만개발 계획(2008), 대산지방항만청, pp. 1-5.
  3. 정중식, 정재용, 김철승(2005), 광양항의 항로설정에 관한 연구, 해양환경학회지, 제11권, 제2호, pp. 9-17.
  4. 정재용, 김철승, 박성현(2005), 목포항의 해상교통시스템 설정에 관한 연구, 해양환경학회지, 제11권, 제2호, pp. 1-8.
  5. 중앙해양안전심판원(2003-2007), 해양안전심판재결서, pp. 601-665.
  6. 한국해양수산개발원(2009), "2009년 수정예측 기초자료", pp. 4-6.

Cited by

  1. 서포트 벡터 머신을 이용한 완도 인근해역 추천항로 개선안에 관한 연구 vol.41, pp.6, 2017, https://doi.org/10.5394/kinpr.2017.41.6.445