Abstract
This study aims at improving teaching and learning abilities on the courses of probability/statistics in the fields of the S/W and H/W. In order to do this, this paper firstly conducts a survey which measures the perception of the surveyees' necessity of the related courses, and includes the contents that the related courses should cover. Secondly, this paper analyzes the educational effect on the achievement by studying Pattern Recognition, a major course of S/W and H/W, with combining probability/statistics or data analysis. Lastly, this paper suggests the promising pedagogical method for educating probability/statistics by using a survey and the case studies. In this way, this paper shows the necessity of probability/statistics for acquiring a new technology and the flexible approach of various subjects.
본 연구에서는 향후 S/W와 H/W 분야에서 확률 및 통계 교과목의 교수와 학습을 향상시키기 위한 목적으로, 첫째 S/W와 H/W 전공자들의 확률 및 통계 교과목의 필요성 인식과 교과목 구성내용 등에 관한 정보를 설문조사를 통해 파악하였다. 둘째 이 분야의 전공교과목인 패턴인식에 확률/통계 및 자료분석을 연계하여 교수-학습함으로서 학업성취도 향상과 관련된 교육적 효과를 분석하였다. 또한 본 연구에서는 설문조사와 교육사례를 실시하고 통계적으로 분석하여 바람직한 확률 및 통계 교육의 한 방법을 제시하였으며, 이 분야의 신기술 습득과 다양한 주제에 대한 융통성 있는 접근 능력을 함양하기 위해서 확률 및 통계의 필요성을 제시하였다.