A study measuring university educational service quality using importance-satisfaction transformed index

중요도-만족도 변환지수를 이용한 대학 교육서비스 품질 측정 연구

  • Choi, Kyoung-Ho (Department of Basic Medical Science, Jeonju University) ;
  • Kang, Sung (School of Management Administration, Jeonju University)
  • 최경호 (전주대학교 기초의과학과(통계학과)) ;
  • 강성 (전주대학교 경영학부)
  • Received : 2011.06.07
  • Accepted : 2011.07.12
  • Published : 2011.08.01

Abstract

Today, as the number of applicants for admission decreases, competition among universities is deepening in Korea. Especially, the existence of local universities has led to intense competition to increase the enrollment rate of new students and reduce dropout rate. To survive in this competition, local universities are making various efforts; however, the primary problem is improving their educational service quality. In this study, we have developed a device to measure educational service quality which can be applied to the field of higher education, and factors that determine educational service quality are dragged through this device. In addition, this research identifies which statistically significant factors play a part in overall satisfaction and word of mouth effect, and interprets 29 quality attributes using importance-satisfaction transformed index.

오늘날 국내의 많은 대학은 글로벌 교육시장이 발달하고 입학 지원자수가 감소하게 됨에 따라 대학 간 경쟁이 심화되고 특히 지방대학에서는 입학충원률을 높이고 중도탈락률을 감소시키기 위하여 치열하게 경쟁하고 있다. 이러한 경쟁에서 살아남기 위해서 다양한 노력을 기울이고 있는바, 대학 교육서비스 품질 향상이 일차적이고 우선적인 문제라고 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 고등교육분야의 특정한 상황에 맞는 대학 교육서비스 품질 측정도구를 개발하고, 이를 통하여 대학 교육서비스 품질을 결정하는 요인을 도출해 보았으며, 전반적 만족도나 구전효과에 대해 통계적으로 유의한 요인이 무엇인지 규명해 보았다. 나아가 29개의 품질속성에 대해 중요도-만족도 변환지수를 이용하여 해석한 결과, 교수요인, 신뢰요인, 유형요인에 대해서는 매우 긍정적인 평가인 반면 직원요인에 대해서는 비교적 덜 긍정적으로 평가되었다.

Keywords

References

  1. 강성 (2011). 교육 서비스품질의 측정과 중요도-성과 분석을 이용한 품질개선. <한국생산관리학회>, 투고중.
  2. 강성, 최경호 (2008). 교육 서비스품질 측정방법의 실증비교. <한국데이터정보과학회지>, 19, 801-809.
  3. 김미라, 황덕순 (2006). 대학교육서비스에 대한 소비자만족 모델구축. <한국가정관리학회지>, 24, 17-31.
  4. 김종태, 서효민, 이인락 (2009). 2026년까지 대구광역시와 경상북도 지역의 고등학교 3학년 학생수에 대한 예측과대학 입학정원수와의 비교분석. <한국데이터정보과학회지>, 20, 159-169.
  5. 김주환, 김민규, 홍세희 (2009). <구조방정식모형으로 논문쓰기>, 커뮤니케이션북스, 서울.
  6. 박주성, 김종호, 신용섭 (2003). 대학교육 서비스품질이 학생만족, 재입학의도, 및 구전효과에 미치는 영향. <한국마케팅저널>, 4, 51-74.
  7. 서현석, 나진혁, 나윤규 (2007). 교육 서비스 품질 요인 및 고객참여행동이 고객만족도에 미치는 영향. <교육평가연구>, 20, 189-212.
  8. 신재익, 정기한 (2007). 교육기관의 서비스품질, 학생만족, 구전 간의 관계에 관한 연구. <학습자중심교과교육연구>, 7, 231-256.
  9. 오정학, 고호석 (2009). 중요도-만족도 변환지수를 이용한 패밀리레스토랑 선택속성 만족도와 고객충성도에 과한연구. <외식경영연구>, 12, 193-216.
  10. 이석훈, 윤덕균 (2004). 퍼지수를 이용한 서비스품질측정. <한국산업경영시스템학회 2004 춘계학술대회논문집>,109-112.
  11. 장덕준, 허순영 (2009). 외국어능력 개별성취도지표 개발에 관한 연구. <한국데이터정보과학회지>, 20, 629-637.
  12. 조장식, 강창완, 최승배 (2009). 강의평가에 대한 균등화방법의 비교. <한국데이터정보과학회지>, 20, 65-75.
  13. 차수련, 채연수 (1999). 교육 서비스품질의 측정에 관한 연구. <경상논총>, 20, 81-110.
  14. 최경호, 이승주 (2005). 강의 서비스품질 측정도구 제안. <응용통계연구>, 18, 487-497.
  15. 황인호, 신재익, 정기한 (2006). 학생만족의 구조적 인과관계에 관한 연구. <고객만족경영연구>, 8, 31-47.
  16. Brigham, S. (1994). 25 Snapshots of a movement: Profiles of campuses implementing CQI, American Association for Higher Education, Washington, DC.
  17. Brown, I., Raphael, D. and Hanvanich, S. (1998). Quality of life profile(item2), Quality of Life Research Unit, Center for Health Promotion, University of Toronto, Toronto.
  18. Brown, D. J. and Koenig, H. F. (1993). Applying total quality management to business education. Journal of Education for Business, 68, 329-329.
  19. Cheng, Y. C. and Tam, W. M. (1997). Multi-models of quality in education. Quality Assurance in Education, 5, 22-31. https://doi.org/10.1108/09684889710156558
  20. Cronin, J. J. Jr. and Taylor, S. A. (1992). Measuring service quality: A re-examination and extension. Journal of Marketing, 56, 55-68.
  21. Cuthbert, P. F. (1996). Managing service quality in HE: Is SERVQUAL the answer? Part 2. Managing Service Quality, 6, 3, 31-35. https://doi.org/10.1108/09604529610115858
  22. Firdaus, A. (2006). The Development of HEdPERF: A new measuring instrument of service quality for the higher education center. International Journal of Consumer Studies, 30, 569-581. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2005.00480.x
  23. Green, D. (1994). What is quality in higher education? Concepts, policy and practice. In What is Quality in Higher Education? edited by D. Green, SRHE and Open University Press, Buckingham.
  24. Gronroos, C. (1984). Strategic management and marketing in service sector, London, Chartwell Bratt.
  25. Harvey, L. and Green, D. (1993). Defining quality. Assessment and Evaluation in Higher Education, 18, 9-34. https://doi.org/10.1080/0260293930180102
  26. Lagrosen, S., Seyyed-Hashemi, R. and Leitner, M. (2004). Examination of the dimensions of quality in higher education. Quality Assurance in Education, 12, 61-69. https://doi.org/10.1108/09684880410536431
  27. Massam, B. H. (2002). Quality of life: Public planning and private living. Progress in Planning, 58, 141-227. https://doi.org/10.1016/S0305-9006(02)00023-5
  28. Oldfield, B. M. and Baron, S. (2000). Student perceptions of service quality in a UK university business and management faculty. Quality Assurance in Education, 8, 85-95. https://doi.org/10.1108/09684880010325600
  29. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. and Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41-50.
  30. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. and Berry, L. L. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perception of service quality. Journal of Retailing, 64, 12-40.
  31. Srikanthan, G. and Dalrymple, J. (2003). Developing alternative perspectives for quality in higher education. The International Journal of Educational Management, 17, 126-136.