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Experimental Modeling of MR Damper for Cruise Bus

우등버스용 MR 댐퍼의 실험적 모델링

  • Sohn, Jeong-Hyun (Dept. of Mechanical & Automotive Engineering, Pukyong Nat'l Univ.) ;
  • Jun, Chul-Woong (Graduate school of Mechatronics Engineering, Pukyong Nat'l Univ.)
  • 손정현 (부경대학교 기계자동차공학과) ;
  • 전철웅 (부경대학교 대학원 메카트로닉스공학과)
  • Received : 2010.11.16
  • Accepted : 2011.06.08
  • Published : 2011.08.01

Abstract

In this paper, we analyze the characteristic test results of an MR damper for a cruise bus, and we model the nonlinear hysteretic characteristics of the damper using arctangent and polynomial functions. We establish an experimental model of the MR damper according to the input current, and we set the model parameters using the MATLAB Optimization Toolbox. The model is verified via a computer simulation of a full-car model.

본 논문에서는 우등버스용 MR 댐퍼의 특성 시험 결과를 분석하고, 비선형 히스테리시스 특성을 모델링할 수 있는 실험적 모델링이 제시된다. MR 댐퍼의 인가전류에 따른 실험적 모델을 구성하고, 매트랩의 최적설계 툴 박스를 이용하여 계수를 규명한다. 우등버스의 전차량 시뮬레이션을 통하여 차량동역학 해석용 MR 댐퍼의 실험적 모델의 유용성을 검증한다.

Keywords

References

  1. Suh, K. H., Kuk, J. Y. and Chyun, I.B., 2001, "A Study on the Handling Performances of a Large-Sized Bus with the Change of Rear Suspension Geometry," In Proceedings of the Korean Society of Automotive Engineers, Vol. 9, No. 5, pp. 176-183.
  2. Spencer Jr., B.F., Dyke, S.J., Sain, M.K. and Carlson, J.D., 1997, "Phenomenological Model of a Magneto Rheological Damper," J. Engineering Mechanics Division, ASCE, Vol. 123, No. 3, pp. 230-238. https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9399(1997)123:3(230)
  3. MSC/ADAMS User's Guide, 2008, MSC software Corporation, USA.