A Study on the Impact of the Service Characteristics of Premium Internet Information Contents on Customer Satisfaction and Customer Loyalty

인터넷 유료 정보콘텐츠 서비스 특성이 고객만족, 고객애호도에 미치는 영향에 관한 연구 - 콘텐츠 유형에 따른 조절효과 검증 -

  • Choi, Pil-Jin (Pukyoung National University) ;
  • Sim, Sun-Hee (Department of Business Administration, Pukyoung National University) ;
  • Kim, Ha-Kyun (Department of Business Administration, Pukyoung National University)
  • 최필진 (부경대학교 정보전산원) ;
  • 심선희 (부경대학교 대학원 경영학과) ;
  • 김하균 (부경대학교 경영학부)
  • Received : 2010.11.01
  • Accepted : 2011.09.21
  • Published : 2011.09.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the impact of the service characteristics of premium information contents, one of premium Internet contents, on customer satisfaction and customer loyalty, as the premium Internet contents market has attained a rapid growth owing to the nationwide penetration of the Internet and its ease of use. Earlier studies were analyzed to define the service characteristics of premium Internet information contents, and a research model and hypotheses were formulated to find out the influence of the characteristics on customer satisfaction and customer loyalty. After a survey was conducted, the analyzable answer sheets from 359 respondents were analyzed. As a result, four service factors of premium Internet information contents that were reliability, charge, usefulness and convenience were identified as the variables that had a significant impact on customer satisfaction, and the other two factors that were timeliness and diversity exerted no influence on that. And customer satisfaction affected customer loyalty in a significant manner. This study attempted to investigate the influential relationship of the diverse service characteristics of premium Internet information contents on customer satisfaction and customer loyalty to have a good understanding of the attitude and will of consumers who bought the premium information contents, and this study also intended to make a contribution to the improvement of the quality of information contents in an effort to step up the revitalization of the Internet contents market by helping the market attract more loyal customers.

본 연구에서는 인터넷의 광범위한 보급과 사용의 편리성으로 인해 최근 급속히 성장하고 있는 인터넷 유료콘텐츠 서비스 중 정보콘텐츠 이용고객을 대상으로 유료콘텐츠 특성이 고객만족, 고객애호도에 미치는 영향을 검증하였다. 선행연구들을 통하여 인터넷 유료 정보콘텐츠 서비스특성을 정의하고, 이들이 고객만족과 고객애호도에 미치는 영향을 검증하기 위한 연구모형과 가설을 세워 359명의 유효표본을 대상으로 실증분석을 실시하였다. 연구결과로는 인터넷 유료 정보콘텐츠 서비스특성 요인 중 적시성과 다양성을 제외한 신뢰성, 비용성, 유용성, 편의성이 고객만족에 유의한 영향을 미치는 변수로 파악되었으며, 고객만족은 고객애호도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구는 인터넷 유료 정보콘텐츠의 다양한 서비스특성이 고객만족과 고객애호도에 미치는 영향관계 검증을 통해, 유료화 된 정보콘텐츠를 구매하는 소비자의 태도 및 행동의지를 이해하고, 충성도 높은 고객의 호응을 불러일으킬 수 있도록 정보콘텐츠의 질적 향상을 도모하여 인터넷 콘텐츠 비즈니스 시장의 활성화를 거듭나게 하고자 한다.

Keywords