The Difference of the Purchase Intention of Social Shopping by Connection Intensity and Centrality of Social Network -In the Case of Online Community and SNS-

소셜네트워크 연결밀도와 중심성에 따른 소셜쇼핑 구매의도의 차이 -온라인커뮤니티와 SNS를 중심으로-

  • Received : 2011.08.09
  • Accepted : 2011.09.06
  • Published : 2011.09.30

Abstract

This study conducts to examine the effect of purchase intention on social shopping by connection density and centrality which is a structural characteristic of social network. Furthermore, this study suggests and analyses the difference of social shopping purchase intention between online community which focuses on a group and SNS(social network service) which focuses on an individual. To examine these reason, this study proposes hypotheses that reflects structural characteristic then analyses them. The result of analysis shows that the purchase intention on social shopping seems to be high when the density of connection is high and the purchase intention seems to be high when the centrality is high as well. Moreover, there is difference in the purchase intention on social shopping between online community and SNS and it is found that both cases where the connection density is high in the online community and the connection centrality is high in SNS have significant impact on the purchase intention. Based on these results, this study provides an implication on the importance on network structure in social network and social shopping and to increase the purchase intention of social shopping, this study suggests the implication on the importance and direction which understands the structure of social network type.

본 연구는 소셜네트워크의 구조적 특성인 연결밀도와 중심성에 따라 소셜쇼핑에 대한 구매의도의 차이를 검증하고자 실시하였다. 이와 함께 집단중심의 온라인 커뮤니티와 개인중심의 SNS(소셜네트워크서비스)간의 소셜쇼핑 구매의도의 차이를 제안하고 분석하였으며, 그 이유를 구체적으로 살펴보기 위해 구조적 특성을 반영한 가설을 설정하고 분석하였다. 분석결과, 연결밀도가 높은 경우에 소셜쇼핑에 대한 구매의도가 높게 나타났으며 중심성 역시 높을 때 구매의도가 높은 것으로 나타났다. 또한 온라인 커뮤니티와 SNS간에도 소셜쇼핑에 대한 구매의도가 차이를 보였는데, 온라인 커뮤니티에서는 연결밀도가 높은 경우에, SNS는 중심성이 높은 경우에 각각 구매의도에 중요한 영향을 미치고 있음을 발견하였다. 이러한 결과를 토대로 소셜네트워크 및 소셜쇼핑 연구에 있어 네트워크 구조의 중요성에 대한 시사점을 제시하고 소셜쇼핑의 구매의도를 높이기 위해 소셜네트워크 유형별 구조를 이해한 전략 수립의 중요성과 방향에 대한 시사점을 제안하였다.

Keywords