A Case Study on the Students' Attitude toward User-Created Contents in Discretionary Classes of Elementary School

UCC 활용교육에 관한 학습자 태도 연구 - 초등학교 재량교육 사례를 중심으로 -

  • Received : 2011.05.11
  • Accepted : 2011.06.30
  • Published : 2011.07.31

Abstract

User-created content(UCC) is on the rapid increase both in terms of quantity and the quality of sharing and enjoying each others. However, not much research has been done on school's adoption of this innovative contents for educational purposes. The aim of this case study is to identify the determinants of students' attitude toward using UCC in elementary school classes. This study employs the perceived educational value, ease of use, social influence, fun, computer self-efficacy, cooperativity and concentration as the antecedents of attitude, and collected 246 survey responses from 5th and 6th grade students. The results indicate that the perceived educational value, ease of use and socal influence have significant impact on the attitude toward using UCC. It was also found that the cooperativity, fun and ease of use determine the level of perceived educational value, and that the computer self-efficacy, fun and concentration influence the perceived ease of use. Some useful suggestions, concerning the utilizing UCC for educational purpose in elementary school classes, are also presented.

UCC의 활용은 네티즌 상호간의 정보와 즐거움 공유라는 측면에서 급속한 양적 질적 확산추세에 있다. 그렇지만 학교에서 교육적 목적을 위한 UCC 활용에 대한 연구는 미진한 편이다. 본 사례연구는 초등학교 학생들의 UCC 활용교육에 대한 인지적 태도와 관련 영향요인을 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해 UCC 활용교육의 교육적 가치, 제작과정의 용이성, 사회적 영향요인, 협동성, 재미, 컴퓨터 자기효능감, 집중력 등을 태도에 영향을 미치는 선행요인으로 설정하고, 초등학교 5,6학년 246명의 설문응답 결과를 토대로 모형의 타당성을 통계적으로 검증하였다. 분석결과, 교육적 가치와 용이성 및 사회적 영향은 모두 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 용이성, 재미, 협동성 등 교육적 가치의 선행요인도 모두 유의한 것으로 나타났다. 용이성의 선행요인으로 도입한 재미, 효능감, 집중력도 모두 통계적으로 유의한 요인으로 판정되었다. 분석결과를 바탕으로 초등학교에서의 UCC 활용교육 활성화에 대한 시사점도 제시하였다.

Keywords