학습 보조 도구로서 온톨로지 검색 모델의 효과 분석

An Analysis of the Effect of an Ontology-Based Information Searching Model as a Supplementary Learning Tool

  • 투고 : 2011.01.03
  • 심사 : 2011.01.11
  • 발행 : 2011.01.30

초록

본 연구에서는 온톨로지기반의 정보검색 모델이 프로젝트를 수행하기 위해 필요한 정보를 학생들이 검색하는데 미치는 효과를 분석하였다. 본 연구의 분석 결과는 온톨로지 기반의 검색에 의해 검색된 관련 정보의 양이 기존의 검색에 의한 것보다 더 많음을 볼 수 있었다. 뿐만 아니라, 온톨로지 기반의 검색에 의해 찾아진 북마크 정보의 관련성 비율이 기존의 검색 방법에 비해 높음을 알 수 있었다. 학생들의 인터뷰 결과에 의하면 온톨로지 기반의 검색 모델은 프로젝트 수행을 위한 자료를 검색하는 데 매우 유용했으며, 이에 따라 그들이 프로젝트를 보다 쉽게 수행할 수 있도록 도움이 되었음을 알 수 있었다. 또한, 온톨로지기반 검색 모델에서 제공하는 학습 개념들간의 관련성 정보는 검색뿐만 아니라 한 학습 주제에 관련된 학습 개념들을 이해하는데도 도움을 주었음을 알 수 있었다.

This study analyzed whether the ontology-based information-searching model affected the ability of students to effectively search for meaningful information to carry out their projects. The experiment results illustrated that the amount of relevant information sought by the ontology-based information retrieval (OIR) method was significantly greater than that of the existing information retrieval (EIR) method. In addition, the relevance rate of the bookmarked documents sought by the OIR method was significantly greater than that of the EIR method. Interviews showed that the OIR model was helpful for students to effectively find information and thus, it helped them to complete the project more easily. Furthermore, the OIR model was beneficial for them to understand the subordinate concepts and their relationships for an important learning concept. The results of this study indicate that the OIR model could be used as a supplementary learning tool for project-based learning.

키워드