DOI QR코드

DOI QR Code

The Influences of Stress and Academic Self-Efficacy on the Subjective Well-Being of Elementary School Children

스트레스와 학업적 자기효능감이 초등학생의 주관적 안녕감에 미치는 영향

  • Received : 2011.02.27
  • Accepted : 2011.05.24
  • Published : 2011.06.30

Abstract

This study examined the influences of stress and academic self-efficacy on subjective well-being. The subjects were 191 4th-graders and 250 6th-graders. Data were analyzed by means of two-way ANOVA, Pearson's coefficients, and stepwise regression. Results indicated that : (1) There were age or gender differences for stress, academic self-efficacy, and subjective well-being. (2) Stress was negatively correlated with academic self-efficacy and subjective well-being, whereas academic self-efficacy was positively correlated with subjective well-being. (3) Stress and academic self-efficacy explained 43% of subjective well-being. Specifically, stress from parents was the most influential variable for positive affects, and self-regulatory efficacy was the most influential variable for positive efficacy and inter-relatedness.

Keywords

References

  1. 고재홍․김미정(2009). 초등학생의 스트레스와 심리적 안녕감:방어기제들의 역할. 초등교육연구, 22(4), 161-183.
  2. 김아영․박인영(2001). 학업적 자기효능감 척도 개발 및 타당화 연구. 교육학연구, 39(1), 95-123.
  3. 박성희․김희화(2008). 초등학생과 중학생의 학업스트레스와 학습된 무력감간의 관계. 청소년학연구, 15(3), 159-182.
  4. 박영신․김의철․김영희․민병기(1999). 초등학생의 생활만족도 형성요인에 대한 구조적 관계 분석:사회적 지원과 자기효능감을 중심으로. 한국심리학회지:사회문제, 5(1), 57-76.
  5. 서울파이낸스(2010. 5. 5). 韓어린이 삶의 질 OECD 국가 '꼴찌'. http://www.seoulfn.com에서 2010년 6월 17일 인출.
  6. 소연희(2008). 학교급별에 따른 지각된 사회적 지지, 학업적 자기효능감 및 성취 동기 및 학업성취도와의 관계:경로모형을 중심으로. 아동교육, 17(2), 49-64.
  7. 심희옥(1998). 아동후기 초등학교 학생의 우울성향: 일상적 스트레스, 자아존중감 및 사회적 기술과의 관계. 대한가정학회지, 36(6), 133-144.
  8. 이소현․도현심․최미경․구슬기(2010). 어머니의 양육신념이 아동의 주관적 안녕감에 영향을 미치는 경로 탐색:아동의 사교육 경험 및 스트레스의 매개적 역할. 아동학회지, 31(3), 255-272.
  9. 이수진․조상철․허일범(2008). 부모의 학업성취압력이 초등학생의 자기효능감에 미치는 영향:목표지향성의 매개효과를 중심으로. 아동학회지, 29(3), 289-301.
  10. 임미향․박영신․김의철(2006). 초등학생의 삶의 질에 대한 분석:사회적 지원, 자기효능감, 학업성취와의 관계를 중심으로. 아동교육, 15(1), 53-67.
  11. 정혜영․이경화(2008). 아동이 지각하는 사회적 지지, 자기조절력, 주관적 안녕의 인과적 구조분석. 아동학회지, 29(4), 167-179.
  12. 조성연․신혜영․최미숙․최혜영(2009). 한국 초등학교 아동의 행복감 실태조사. 아동학회지, 30(2), 129-144.
  13. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동문제. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  14. 한미현․유안진(1995). 한국아동의 일상적 스트레스 척도의 개발. 대한가정학회지, 33(4), 49-64.
  15. 한종혜․박성옥․이영환(1997). 친구, 가족, 교사의 사회적 지지 및 자아 가치감에 따른 아동의 스트레스. 한국생활과학회지, 6(1), 1-13.
  16. 홍승표(2008). 사회적 유능에 따른 아동 자아개념 및 주관적 안녕에 관한 연구. 아동교육, 17(2), 311-321.
  17. 황혜정(2006). 초등학생과 중학생의 스트레스와 이에 영향을 미치는 변인에 관한 연구. 초등교육연구, 19(1), 193-216.
  18. 황혜정․김순자(2001). 초등학생의 행동 특성과 스트레스에 관한 연구. 초등교육연구, 14(2), 303-317.
  19. Diener, E. (2000). Subjective well-being:The science of happiness, and a proposal for a national index. American Psychologist, 55, 34-43. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  20. Gilligan, C. (1982). In a different voice:Psychological theory and women's development. Cambridge, MA:Harvard University Press.
  21. Hampel, P., & Petermann, F. (2005). Age and gender effects on coping in children adolescents. Journal of Youth and Adolescents, 34, 73-83. https://doi.org/10.1007/s10964-005-3207-9
  22. Mischel, W., Shoda, Y., & Peake, P. K. (1988). The nature of adolescent competencies predicted by preschool delay of gratification. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 687-696. https://doi.org/10.1037/0022-3514.54.4.687
  23. Walker, S. (2005). Gender differences in the relationship between young children's peer-related social competence and individual differences in theory of mind. The Journal of Genetic Psychology, 166 (3), 297-312. https://doi.org/10.3200/GNTP.166.3.297-312

Cited by

  1. The Influence of Covert Narcissism and Self Control on the Daily Stresses of School-age Boys and Girls vol.34, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5723/KJCS.2013.34.4.53
  2. Mediating Effects of Academic Self-efficacy on the Relationship Between Academic Stress and the Academic Burnout of Adolescents in Korea vol.25, pp.2, 2014, https://doi.org/10.7856/kjcls.2014.25.2.219
  3. The Influence of Ego-Resiliency on School Adjustment in Children : The Moderated Mediating Effect of Stress by Self-Concept vol.35, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.3.1
  4. The Moderating Effect of Optimistic Thinking on the Relationship between Sixth-Grade Elementary School Children's Daily Hassles and Subjective Well-Being vol.35, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.3.137