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Measurement of Rhythmic Similarity for Auditory Memory Game

청각 기억 게임을 위한 리듬 유사도 측정 기술

  • Received : 2011.02.15
  • Accepted : 2011.03.29
  • Published : 2011.04.30

Abstract

In this paper, a method for measuring rhythmic similarity between two sound signals for auditory memory game is proposed. The proposed method analyzes energy fluctuation, the temporal duration of energy peak, the timbre of two signals, and detects beat positions for each signal. Then, it determines the rhythm vector after compensating a difference in tempo and the number of beats between two signals. Finally, a method for rhythmic similarity measurement is defined as a function of the dissimilarity between two rhythm vectors and a difference in the number of beats. The rhythmic similarity measured by the proposed method and that by the subjective listening test are compared, and the correlation of 0.86 between two results is achieved.

본 논문에서는 청각 기억 게임을 위하여 두 개의 소리 파형을 비교하여 파형의 리듬 유사도를 정량적으로 측정하는 기술을 제안한다. 제안한 방법은 두 입력 파형에 대하여 에너지 변화, 에너지 피크의 지속 시간, 음색 등을 분석하여 각 파형에 포함된 비트 위치를 검출하고, 두 파형의 템포 차이와 비트 수의 차이를 보상하는 과정을 통하여 두 파형의 리듬 벡터를 각각 정의한다. 다음, 두 리듬 벡터 사이의 차이와 비트 수의 차이를 적용하여 두 입력 파형의 리듬 유사도를 정량적으로 표현하는 식을 정의한다. 제안한 방법으로 측정한 리듬 유사도와 주관적 청취 평가로 측정한 리듬 유사도를 비교하였으며, 두 방법에 의한 리듬 유사도가 상관도 0.86을 가지는 것을 확인하였다.

Keywords

References

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