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인터넷 이용자 보호에 관한 연구

A study on Internet user's protection

  • 박종렬 (광주여자대학교 경찰법학과)
  • 투고 : 2011.05.06
  • 심사 : 2011.05.16
  • 발행 : 2011.08.31

초록

컴퓨터기술과 통신기술이 결합하여 정보통신기술이 비약적인 발전을 하면서, 그 산물인 인터넷의 사용인구가 급증하고 있다. 정보화사회를 대표하는 인터넷을 통해 인간의 정보활용 능력이 획기적으로 증대되었다. 이에 따라 인터넷 이용자가 폭발적으로 확산됨에 따라 인터넷이용자들과 소비자들을 보호하는 법제들이 제정되고, 개정되고 있음에도 불구하고 인터넷이용자들의 피해가 날이 갈수록 증가하고 있는 것이 현실이다. 이에 따라 본 연구에서는 인터넷 이용자 보호를 위한 제도 개선방안을 도출하기 위하여 인터넷 이용자보호 관련 주요 이슈를 공정한 정보의 제공, 계약체결단계의 의무 등 개별서비스유형별 이슈로 세분화하여 현황 및 문제점을 분석한 후 개선방안을 도출하여 보았다.

As a computer technology is combined with communication technology, information and communication technology developed rapidly. As a result, The number of internet users increased quickly. Ability of human in using information was epoch-making, and it was increased through the Internet on behalf of an information-oriented society. As an Internet user hereby spreads explosively, legislations were established and revised to protect Internet users and consumers however, it is certain that the damages of Internet users are still increasing day by day. The purpose of this paper is to protect internet users and to reform the system. Also each portal site should provide fair information, and be responsible for conclusion of a contract. After they subdivide into personal service style, and analyze every situation and problems, they should improve problems.

키워드

참고문헌

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