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Study on Development of Flexible Pad for High Speed Train Disk Brake

고속철도 디스크 브레이크의 유연 패드 개발에 대한 연구

  • 이민규 (인하대학교 공과대학 기계공학과) ;
  • 김주용 (인하대학교 공과대학 기계공학과) ;
  • 김재민 (인하대학교 공과대학 기계공학과) ;
  • 양영민 (인하대학교 공과대학 기계공학과) ;
  • 김상호 ((주)다윈프릭션) ;
  • 조종두 (인하대학교 공과대학 기계공학과)
  • Received : 2010.12.30
  • Accepted : 2011.03.25
  • Published : 2011.04.26

Abstract

This paper investigates the structural stability and reliability on improving performance of flexible brake pad used in high speed train. To this end, an improved model of flexible pad was obtained through structural analysis. Brake pad specimens were subjected to modal, stroke and endurance tests to examine the dynamic characteristics and mechanical stability. The hot spot generation with increasing rotational speed was observed on chassis dynamometer equipment and then the structurally uniform contact between the disc and pad was achieved. The temperature distribution of flexible pad was measured using the infrared camcorder. Hence, the proposed flexible pad showed the better structural stability and thermal energy emission.

본 논문은 고속철도 디스크 브레이크용 유연 제동 패드의 성능 향상을 위해 구조적 안정성 검토와 신뢰성에 대한 연구를 수행하였다. 연구에서는 유연패드의 구조 해석 과정을 거쳐 개선된 모델을 얻어내었으며, 실제 크기와 동일한 1/2 모델을 가지고 구조적 안전성을 확인하였다. 또한, 축소 시편을 제작하여 모달 시험과 스트로크 및 내구성 시험을 수행하여 동 특성과 기계적 안정성을 확인하였다. 샤시 다이나모 장비와 열 적외선 캠코더를 이용하여 유연패드에 대하여 회전 속도에 따른 열섬 발생 현상을 측정하고, 디스크와 패드 사이의 균일한 접촉 능력을 확인하였다. 또한, 제동 시 유연패드에 안정적인 온도 분포가 이루어지는 것을 확인할 수 있었다. 이와 같은 결과를 토대로 제안된 유연패드의 구조 안정성 및 열에너지 방출 효과 등의 장점을 확인하였다.

Keywords

References

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