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전동차 승객용도어시스템의 유지보수 효과를 고려한 유지보수 주기 산정에 관한 연구

A study on Determining Maintenance Intervals Considering the Maintenance Effect for the PDS in Metro EMU

  • 이덕규 (서울특별시도시철도공사) ;
  • 손영진 (서울과학기술대학교 자동차공학과) ;
  • 이희성 (서울과학기술대학교 철도전문대학원 철도차량시스템공학과 한국도시철도연구소)
  • 투고 : 2011.03.17
  • 심사 : 2011.04.21
  • 발행 : 2011.06.26

초록

수리 가능한 시스템의 신뢰성 분석에 중요한 문제 중의 하나는 유지보수 효과를 모델링하는 것이다. 현재까지 많은 연구들은 유지보수 후 시스템의 상태가 새것과 같이 된다는 완전유지보수 또는 유지보수 바로 직전의 상태로 된다는 최소유지보수 모형을 사용하였다. 그러나 국내운영기관에서 시행하는 유지보수 형태는 완전유지보수와 최소유지보수의 사이의 효과를 가지는 불완전유지보수 형태로 시행하는 경우가 많다. 본 연구에서는 이와 같이 불완전 유지보수가 수행되는 전동차의 장치들 중에서 승객용 도어시스템(PDS:passenger door system)의 고장데이터를 분석하고 유지보수 효과 수준을 적용하여 불완전유지보수 주기를 결정하는 문제를 다루었다.

An important problem in reliability analysis for repairable systems is to model the maintenance effect. The most of researches have assumed two extreme cases; one is perfect maintenance and the other is minimal maintenance. However, many of maintenances performed by domestic subway operators are imperfect maintenances which have the effect between both of two extreme cases. This article deals with the problem determining the imperfect preventive maintenance intervals based on failure data in units of the PDS(passenger door system) in Metro EMU. This paper deals with a case study on determining imperfect maintenance interval by using the level of maintenance effect through reliability analysis of PDS.

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참고문헌

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피인용 문헌

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