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PRT시스템 도입시 편익산정 연구; 난곡노선을 중심으로

PRT Benefit Estimation Study; Focused on Nan-Gok line

  • 투고 : 2011.05.04
  • 심사 : 2011.06.17
  • 발행 : 2011.08.26

초록

본 논문은 <이진선-김경태[2]>의 후속연구로서 대중교통시스템 차원에서 PRT의 실제 적용시의 편익 등을 검토하여 경제성을 검토하고자 하였다. 기존 연구에서 산정된 수요를 바탕으로 실제 운영시 필요한 PRT 소요차량수와 편익을 검토하였다. 대상지역은 난곡지구로 선정하여 적용성을 검토하였으며, 기종점별로 소요차량 수를 산정한 결과, 요금수준이 800원일 때, 합승을 허용하지 않을 경우 160대가 필요하고, 최대 175대가 필요한 것으로 분석되었다. 또한 PRT 수송수요와 역간 통행시간을 근거로 한 편익 산정 결과를 보면 요금수준이 800원일 때 2011년 6,444백만원, 2016년 6,408백만원, 2021년 6,354백만원으로 나타났다. 도출된 편익을 기준으로 하여 분석기간을 30년으로 할 경우 운임수준 800원, ${\alpha}$값이 1.0일 때의 2005년 기준 편익의 현재가치는 47,185백만 원인 것으로 분석되었으며, PRT 시스템의 구축비가 km당 80억원 수준일 때 운영비는 연간 시스템 구축비의 약 4.63% 수준이 되어야 경제적 타당성을 확보할 수 있는 것으로 분석되었다. 결과적으로 PRT 사업의 경제적 타당성은 시스템 구축비를 얼마만큼 줄일 수 있느냐에 따라 결정된다고 할 수 있다. 따라서 PRT 기술개발사업은 최대한 경량화를 목표로 하여 인프라 구축과 차량비에 소요되는 비용을 최대한 줄일 수 있는 방향으로 연구가 진행되어야 할 것으로 본다.

In this paper, as a follow-up PRT studies of "J. Lee & K. Kim[2]", in terms of public transportation systems, economic feasibility of PRT systems was investigated. Based on previous studies, PRT demand was estimated and the required number of PRT vehicles has been calculated and the benefit was estimated. To ensure the economic feasibility, construction cost of a PRT system should be the level of 8 billion won per km, and the annual operating costs of the PRT system construction should be approximately 4.63% level. As a result, how much to reduce PRT construction costs, depending on whether decisions are considered to be economically feasible. Thus, PRT technology development will be conducted by targeting the most lightweight and by minimizing the infrastructure and vehicles of PRT.

키워드

참고문헌

  1. J. Lee, K. Kim (2009) A Study on the Possibilities of PRT Applications, Journal of the Korean Society for Railway, 12(4), pp. 526-534.
  2. J. Lee, K. Kim (2011) PRT Application Study Using Corridor Analysis; Focused on Nan-Gok Area, Journal of the Korean Society for Railway, 14(3), pp. 188-193. https://doi.org/10.7782/JKSR.2011.14.2.188
  3. J. Lee, K. Shin (2007) A Configuration of the Apparatus for the Development of the Collision Avoidance Algorithm of PRT, Journal of the Korean Society for Railway, 10(3), pp. 337-342.
  4. J. Lee, D. Shin, Y. Kim (2005) A Study on the Headway of the Personal Rapid Transit System, Journal of the Korean Society for Railway, 8(6), pp. 586-591.
  5. The Korea Transport Institute (2007) The Evaluation Study on the Socio-economic Value of Railroad.
  6. The Korea Railroad Research Institute (2006) Next generation Advanced Urban Railway System Technology Development Project (1st Edition)
  7. The Korea Railroad Research Institute (2002) Planning & Research for PRT System as a News Transport system.
  8. Univ. of Washington, Bellevue PRT Study, http://faculty.washington. edu/jbs/itrans/belvue.html
  9. Innovation Trans. Technologies web, http://faculty.washington.edu/jbs/itrans
  10. PRT-based Sustainable Suburb Silver Bullet Concept: http://www.cities21.org/library.html
  11. Example suburban franchising strategy: http://www.cities21.org/franchise.html

피인용 문헌

  1. A Study on the Durability and Running Stability Evaluation of the Korean PRT vol.22, pp.5, 2014, https://doi.org/10.7467/KSAE.2014.22.5.050
  2. A Study on Design Specifications and Evaluation of Structural Strength for PRT vol.21, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7467/KSAE.2013.21.4.144
  3. Evaluation of Dynamic Behavior of Rail Joints on Personal Rapid Transit Track vol.31, pp.5, 2016, https://doi.org/10.14346/JKOSOS.2016.31.5.89