The Mediating Roles of Mothers' Psychological Well-Being and Support/Control in the Relationship between Maternal Child-related Stress and Adolescents' School Adjustment

어머니의 자녀관련 스트레스와 청소년의 학교생활적응간의 관계에서 어머니의 심리적 안녕감 및 지지/통제의 매개적 역할

  • Kim, Ji-Hyun (Dept. of Child Development, Ewha Womans Univ.) ;
  • Doh, Hyun-Sim (Dept. of Child Development, Ewha Womans Univ.) ;
  • Shin, Na-Na (Dept. of Human Development and Family Studies, Auburn Univ.) ;
  • Kim, Min-Jung (Dept. of Child Development, Ewha Womans Univ.)
  • 김지현 (이화여자대학교 대학원 아동학과) ;
  • 도현심 (이화여자대학교 대학원 아동학과) ;
  • 신나나 (Auburn University 인간발달가족학과) ;
  • 김민정 (이화여자대학교 대학원 아동학과)
  • Received : 2011.05.15
  • Accepted : 2011.08.13
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The main purpose of this study was to examine the mediating roles of mothers' psychological well-being and support/control in the relationship between maternal child-related stress and adolescents' school adjustment. Participants were 389 3rd grade middle school students and their mothers. Mothers completed questionnaires about child-related stress and psychological well-being. Adolescents completed scales of maternal controlling/supportive parenting and school adjustment. Results indicated that a direct effect of mothers' child-related stress on adolescents' school adjustment was not significant. However, mothers' psychological well-being and support/control mediated the relations between child-related stress and adolescents' school adjustment. A higher level of child-related stress in mothers was associated with a lower level of psychological well-being, followed by a lower level of adolescents' school adjustment. Mothers who reported a higher level of child-related stress tended to be less supportive and more controlling, which led to a lower level of school adjustment. These findings suggest the need for considering both maternal characteristics and parenting in explaining adolescents' school adjustment.

Keywords

References

  1. 고인순․김경신(2001). 고3 수험생 어머니의 스트레스 인지, 대처행동 및 심리적 복지. 한국가족관계학회지, 6(2), 65-90.
  2. 구자은(2000). 자아탄력성, 긍정적 정서 및 사회적 지지와 청소년의 가정생활적응 및 학교생활적응과의 관계. 부산대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  3. 김경신(1993). 청소년자녀의 학업에 대한 가족원의 스트레스 대처방식과 관련변인 분석. 가정과학연구, 3, 19-41.
  4. 김계수(2007). AMOS 구조방정식모형 분석. 서울: 한나래.
  5. 김동배․권중돈(2000). 인간행동이론과 사회복지실천. 서울: 학지사.
  6. 김신애․이형실․임수경(2008). 남녀 청소년의 가족체계유형과 학교생활적응 및 행동문제의 관련성. 한국가정과교육학회지, 20(4), 1-17.
  7. 김오남(1998). 편모가족의 가족스트레스와 심리적 복지. 전남대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  8. 김유진(1995). '어머니의 모니터링'과 자녀의 학업능력, 행동간의 관계: 어머니와 자녀의 지각을 중심으로. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  9. 김준호(1990). 청소년비행의 원인에 관한 연구: 공부압력을 중심으로. 서울: 한국형사정책원구원.
  10. 김현미․도현심(2004). 어머니의 양육스트레스, 양육효능감 및 양육행동과 아동의 사회적 능력간의 관계. 아동학회지, 25(6), 279-298.
  11. 김혜신(2003). 맞벌이부부의 부모역할갈등과 심리적 복지. 전남대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  12. 김혜진(2003). 부부갈등과 부모-자녀관계 및 아동의 학교적응간의 관계. 서울여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  13. 김희화(2003). 청소년의 문제행동 및 인터넷 비행에 대한 모감독과 심리적 통제의 영향. 청소년학연구, 10(3), 133-153.
  14. 도현심(1996). 부모의 온정성 및 통제성과 아동의 외로움. 대한가정학회지, 34(6), 1-11.
  15. 도현심․이희선․김상희․최미경․이사라(2011). 인간발달과 가족(개정판). 서울: 교문사.
  16. 류경희(2003). 청소년의 학교생활 부적응에 영향을 미치는 가족관련 변인. 대한가정학회지, 41(2), 147-168.
  17. 문은식․김충희(2002). 청소년의 학교생활 적응행동에 영향을 미치는 사회․심리적 변인들의 구조적 분석. 교육심리연구, 16(2), 219-241.
  18. 문혜련(1999). 어머니의 사회적 지지체계와 양육스트레스에 따른 유아의 사회적 능력. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  19. 박서영(2007). 어머니의 삶의 만족감 및 양육행동과 남녀 아동의 사회적 유능성간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  20. 박선영(2009). 어머니의 감독과 청소년의 일탈또래와의 연합, 자아개념 및 외현화 문제행동. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  21. 박성연․전춘애․한세영(1996). 아동과 어머니의 기질 및 어머니의 양육스트레스에 따른 양육행동에 관한 연구. 대한가정학회지, 34(4), 203-215.
  22. 박영신․김의철(2000). 부모자녀관계변화가 청소년에게 미치는 영향: 초․중․고․대학생의 성취동기, 생활만족도, 학업성취, 일탈행동을 중심으로. 교육학연구, 38(2), 109-147.
  23. 박진경(2001). 어머니의 감독 및 감독방법과 청소년의 외현화, 내면화 행동간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  24. 박현선(1998). 부모-자녀관계와 공부압력이 청소년 자녀의 심리 사회적 문제성향에 미치는 영향. 한국아동복지학, 6, 93-118.
  25. 배숙진(1998). 청소년에게 지각된 부모의 양육태도, 자아개념, 학교적응간의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  26. 배정이(2008). 중학생의 학교적응 관련요인의 인과적 구조분석. 대한간호학회지, 38(3), 454-464.
  27. 성태제(2008). 알기 쉬운 통계분석. 서울: 학지사.
  28. 송신영(2007). 가정의 사회경제적 지위, 어머니의 심리적 복지감 및 양육행동, 아동의 친구관계가 학교적응에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  29. 신기영․옥선화(1987). 중년기 주부의 가족 역할 수행과 심리적 복지에 관한 연구. 대한가정학회지, 35(1), 111-128.
  30. 신숙재․정문자(1997). 어머니의 양육 스트레스, 사회적 지원과 부모효능감이 양육행동에 미치는 영향. 아동학회지, 19(1), 27-42.
  31. 신철재(1995). 학교생활적응, 자아개념 및 학업성취간의 상관 관계. 경북대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  32. 안지영․박성연(2002). 2-3세 자녀를 둔 어머니의 양육신념, 효능감 및 스트레스가 양육 행동에 미치는 영향. 대한가정학회지, 40(1), 53-68.
  33. 옥선화․이기춘․이기영․이순형․공인숙(1991). 현대 산업 사회에 있어서 40대 중산층 주부가 지각한 가정생활의제 문제. 대한가정학회지, 29(2), 135-154.
  34. 원호택․이민규(1987). 고등학교 재학생들의 스트레스. 한국심리학회지: 임상, 6(1), 22-32.
  35. 유안진․이점숙․서주현(2004). 청소년의 부모 양육행동 지각과 학교적응과의 관계. 학교가족관계학회지, 9(3), 161-180.
  36. 유우영․이숙(1998). 유아의 사회적 적응에 영향을 미치는 어머니 양육관련변인간의 인과관계: 양육스트레스원, 사회적 지지, 양육행동을 중심으로. 대한가정학회지, 36(10), 65-78.
  37. 유윤희(1994). 학교적응․불안․학업성취간의 관계분석: 중․고등학생을 중심으로. 고려대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  38. 이강선(1999). 청소년이 지각하는 가족기능과 학교생활 적응. 전북대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  39. 이경님(2008). 아동의 학교생활 적응에 영향을 미치는 생태학적 변인. 한국가정관리학회지, 26(5), 211-224.
  40. 이병례․한세영(2007). 취업모의 부모역할 만족도와 양육효능감이 양육행동에 미치는 영향. 생활과학연구논총, 11(1), 19-35.
  41. 이선미(2001). 노년기 부부의 갈등과 심리적 복지. 전남대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  42. 이은영․김경혜(2005). 아동이 지각한 어머니의 양육태도와 아동의 친사회적 행동 및 학교생활적응과의 관계. 한국가족복지학, 10(1), 105-119.
  43. 이주리(2008). 어머니의 수용-거부에 영향을 미치는 요인에 관한 모형분석. 아동학회지, 29(2), 57-71.
  44. 이재구․김영희(2000). 부모의 학업기대 유형과 청소년의 적응. 대한가정학회지, 38(12), 145-158.
  45. 이평숙(1984). 생활사건과 관련된 스트레스량 측정에 관한 방법론적 연구. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  46. 임정순(1993). 아동의 의존성과 학교적응과의 관계. 한국교원 대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  47. 임정하(2006). 양육행동에 대한 부모와 청소년의 보고 비교. 대한가정학회지, 44(6), 103-111.
  48. 장영애․박정희(2008). 부모의 양육행동 및 부모 자녀간 의사 소통이 아동의 학교생활적응에 미치는 영향. 한국가족복지학, 12(2), 69-85.
  49. 장재정(1987). 중년기 여성의 성역할 정체감과 심리적 건강에 관한 연구. 고려대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  50. 정미영․문혁준(2007). 아동의 학교생활적응 관련 변인 연구. 아동학회지, 28(5), 37-54.
  51. 조윤미․이숙(2008). 중학생의 부모-자녀 의사소통과 자기효능감이 학교생활적응에 미치는 영향. 한국지역사회생활과학회지, 19(4), 641-658.
  52. 진미정(1993). 중년기 여성의 어머니역할 수행부담과 심리적 복지. 서울대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  53. 채구묵(1997). 청소년 비행의 원인과 치유방안: 입시위주의 학교교육으로 인한 스트레스와 비행과의 관계를 중심으로. 사회복지연구(서울대학교 사회과학대학사회복지연구소), 10, 227-252.
  54. 최지은․신용주(2003). 청소년이 지각한 부모-자녀 관계, 또래 관계, 교사와의 관계가 학교생활 적응에 미치는 영향. 대한가정학회지, 41(2), 199-210.
  55. 하미정․장영애(2010). 부모의 양육효능감 및 양육스트레스가 아동의 자기효능감과 일상 스트레스에 미치는 영향. 한국지역사회생활과학지, 21(1), 33-51.
  56. 한미선(1992). 중년기 부인의 자녀문제로 인한 스트레스, 대처 방안과 심리적 적응간의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  57. 황숙영(2007). 부모애착, 부모감독, 또래관계가 중학생의 문제 행동에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  58. 홍세희(2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.
  59. Abidin, R. R.(1992). The determinants of parenting behavior. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 21, 407-412.
  60. Bandura, A.(1984). 사회적 학습이론. 변창진․김경린 공역 (1984). 서울: 중앙적성출판부.
  61. Barber, B. K.(1996). Parental psychological control: Revisiting a neglected construct. Child Development, 67, 3296-3319. https://doi.org/10.2307/1131780
  62. Barber, B. K., & Olson, J. E.(1997). Socialization in context: Connection, regulation and autonomy in the family, school and neighborhood and with peers. Journal of Adolescent Research, 12, 287-315. https://doi.org/10.1177/0743554897122008
  63. Barber, B. K., Olson, J. E., & Shagle, S. C.(1994). Association between parental psychological and behavioral control and youth internalized and externalized behaviors. Child Development, 65(4), 1120-1136. https://doi.org/10.2307/1131309
  64. Barber, B. K., Stolz, H. E., & Olsen, J. A.(2005). Parental support, psychological control, and behavioral control: Assessing relevance across time, culture, and method. Monographs of the Society for Research in Child Development, 70(4), 1-151. https://doi.org/10.1111/j.1540-5834.2005.00365.x
  65. Barnet, R. C., & Baruch, G. K.(1985). Women's involvement in multiple roles and psychological distress. Journal of Personality and Social Psychology, 49(1), 135-145.
  66. Barry, T. D., Dunlap, S. T., Lochman, J. E., & Wells, K. C.(2009). Inconsistent discipline as a mediator between maternal distress and aggression in boys. Child & Family Behavior Therapy, 31, 1-19. https://doi.org/10.1080/07317100802701186
  67. Bean, R. A., Bush, K. R., McKenry, P. C., & Wilson, S. M.(2003). The impact of parental support, behavioral control, and psychological control on the academic achievement and self-esteem of African American and European American adolescents. Journal of Adolescent Research, 18(5), 523-541. https://doi.org/10.1177/0743558403255070
  68. Beardslee, W. M., Bemporad, J., Keller, M. B., & Kleman, G. L.(1983). Children of parents with a major affective disorder: A review. American Journal of Psychology, 140, 825-832.
  69. Belsky, J.(1984). The determinants of parenting: A process model. Child Development, 55, 83-96. https://doi.org/10.2307/1129836
  70. Belsky, J., & Vondra, J.(1989). Lessons from child abuse: The determinants of parenting. In D. Cicchetti & V. Carlson (Eds.), 박성연․도현심․정승원 공역 (1996). 부모-자녀관계: 생태학적접근(pp. 26-33). 서울: 학지사.
  71. Billings, M. H., Hahn, C. S., Suwalsky, J. T. D., & Moos, R. H.(1983). Psychosocial process of recovery among alcoholics and their families: Implications for clinicians and program evaluators. Addictive Behavior, 8, 205-218. https://doi.org/10.1016/0306-4603(83)90016-3
  72. Bradburn, N. M.(1969). The structure of psychological wellbeing. Chicago: Adline Press.
  73. Bronfenbrenner, U.(1986). Ecology of the family as a context for human development: Research perspectives. Developmental Psychology, 22, 723-742.
  74. Brown, B. B., Mounts, N., Lamborn, S. D., & Steinberg, L.(1993). Parenting practices and peer group affiliation in adolescence. Child Development, 64, 467-482. https://doi.org/10.2307/1131263
  75. Bryant, F. B., & Veroff, J.(1982). The structure of psychological well-being: A sociohistorical analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 43(4), 653-673.
  76. Campbell, S. B., Morgan-Lopez, A. A., Cox, M. J., & Mc- Loyd, V. C.(2009). A latent class analysis of maternal depressive symptoms over 12 years and offspring adjustment in adolescence. Journal of Abnormal Psychology, 118(3), 479-493.
  77. Conger, R., McCarty, J., Yang, R., Lahey, B., & Kropp, J.(1984). Perception of child, child-rearing values and emotional distress as mediating links between environmental stressors and observed maternal behavior. Child Development, 55, 2234-2247. https://doi.org/10.2307/1129795
  78. Crnic, K. A., & Greenberg, M. T.(1990). Minor parenting stresses with young children. Child Development, 61, 1628-1637. https://doi.org/10.2307/1130770
  79. Crouter, A. C., MacDermid, S. M., McHale, S. M., & Perry-Jenkins, M.(1990). Parental monitoring and perceptions of children's school performance and conduct in dual- and single-earner families. Developmental Psychology, 26(4), 649-657.
  80. Cummings, E. M.(1987). Coping with background anger in early childhood. Child Development, 58, 976-984. https://doi.org/10.2307/1130538
  81. Cummings, E. M., Cummings, J. S., & Elsheikh, M.(1989). Children's responses to different forms of expression of anger between adults. Child Development, 60, 1392-1404. https://doi.org/10.2307/1130929
  82. Dornbusch, S., Ritter, P., Leiderman, P., Roberts, D., & Fraleigh, M.(1987). The relation of parenting style to school performance. Child Development, 58, 1244-1257. https://doi.org/10.2307/1130618
  83. Dubois, D. D., Felner, R. D., Meares, H., & Krier, M.(1994). Prospective investigation of the effect of socioeconomic disadvantage, life stress, and social support on early adolescent adjustment. Journal of Abnormal Psychology, 103(3), 511-522.
  84. Forehand, R., Lautenschlager, G., Faust, J., & Graziano, W.(1985). Parent perceptions and parent-child interactions in clinic-referred children: A preliminary investigation of the effects of maternal depressive mood. Behavior Research and Therapy, 14, 1-3.
  85. Gerdes, A. C., Hoza, B., Arnold, L. E., Pelham, W. E., Swanson, J. M., Wigal, T., & Jensen, P. S.(2007). Maternal depressive symptomatology and parenting behavior: Exploration of possible mediators. Journal of Abnormal Psychology, 35(5), 705-714. https://doi.org/10.1007/s10802-007-9134-3
  86. Gray, M. R., & Steinberg, L.(1999). Unpacking authoritative parenting: Reassessing a multidimensional construct. Journal of Marriage and the Family, 61, 574-287. https://doi.org/10.2307/353561
  87. Harnish, J. D., Dodge, K. A., & Valente, E.(1995). Mother-child interaction quality as a partial mediator of the roles of maternal depressive symptomatology and socioeconomic status in the development of child behavior problems. Child Development, 66, 739-753.
  88. Huntsinger, C. S., Jose, P. E., & Larson, S. L.(1998). Do practice to encourage academic competence influence the social adjustment of European American and Chinese American children? Developmental Psychology, 34(4), 747-756.
  89. Jacobson, K. C., & Crockett, L. J.(2000). Parental monitoring and adolescent adjustment: An ecological perspective. Journal of Research on Adolescence, 10(1), 65-97. https://doi.org/10.1207/SJRA1001_4
  90. Ketsetzis, M., Ryan, B. A., & Adams, G. R.(1998). Family process, parent-child interactions, and child characteristics influencing school-based social adjustment. Journal of Marriage and the Family, 60(2), 374-387. https://doi.org/10.2307/353855
  91. Kim, U., & Choi, S. C.(1994). Individualism, collectivism, and child development: A Korean perspective. In P. M. Greenfield, & R. Cooking (Eds.), Cross-cultural roots of minority child development. (pp. 226-257). Hillside, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  92. Klein D., Clark, D., Dansky, l., & Margolis, E. T.(1988). Dysthymia in the offspring of parents with primary unipolar affective disorder. Journal of Abnormal Psychology, 94, 115-127.
  93. McCombs, A., Forehand, R., & Smith, K.(1988). The relationship between maternal problem-solving style and adolescent social adjustment. Journal of Family Psychology, 2(1), 57-66.
  94. McCubbin, H. I., Patterson, J. M., & Wilson, L. R.(1981). Family Inventory of Life Events and Changes. Family Social Science Department, University of Minnesota, St, Paul.
  95. Morris, A. S., Steinberg, L., Sessa, F. M., Avenevoli, S., Silk, J., & Essex, M. (2002). Measuring children's perceptions of psychological control: Developmental and conceptual considerations. In B. K. Barber (Ed), Intrusive parenting: How psychological control affects children and adolescents(pp. 125-160). Washington, D. C.: American Psychological Association.
  96. Olson, D. H., & Barnes, H.(1982). Family inventory of quality of life. Minnesota: Family Social Science. The University of Minnesota.
  97. Patten, G. C, Coffey, C., Posterino, M., Calin, J. B., & Wolfe, R.(2001). Paternal affectionless control in adolescent depressive disorder. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 36, 475-480. https://doi.org/10.1007/s001270170011
  98. Patterson, G. R.(1983). Stress: A change agent for family process. In Garmezy, & M. Rutter(Eds.), Stress, coping, and development in children (pp. 235-264). N.Y.: McGraw-Hill.
  99. Petersen, A. C.(1988). Adolescent development. Annual Review of Psychology, 39, 583-607. https://doi.org/10.1146/annurev.ps.39.020188.003055
  100. Putnick, D. L., Bornstein, M. H., Hendricks, C., Painter, K. M., Suwalsky, J. T. D., & Collins, W. A.(2008). Parenting stress, perceived parenting behaviors, and adolescent self-concept in European American families. Journal of Family Psychology, 22(5), 752-762.
  101. Radloff, L. S.(1977). The CES-D scale: A self-report depression scale for research in the general population. Applied Psychological Measurement, 1, 385-401. https://doi.org/10.1177/014662167700100306
  102. Roeser, R. W., & Eccles, J. S.(1998). Adolescents' perceptions of middle school: Relation to longitudinal changes in academic and psychological adjustment. Journal of Research on Adolescence, 8(1), 123-158. https://doi.org/10.1207/s15327795jra0801_6
  103. Rohner, R. P., & Pettengill, S. M.(1985). Perceived parental acceptance and rejection and parental control among the Korean adolescent. Child Development, 56, 524-528. https://doi.org/10.2307/1129739
  104. Schaefer, E. S.(1965). A configurational analysis of children's reports of parent behavior. Journal of Consulting Psychology, 29(6), 552-557.
  105. Schuldermann, E. H., & Schuldermann, S. M.(1988). Children's report on parent behavior (CRPBI-108, CRPBI-30) for older children and adolescents. Winnipeg, MB, Canada: University of Manitoba.
  106. Shek, D. T. L.(1997). Family environment and adolescent psychological well-being, school adjustment, and problem behavior. The Journal of Genetic Psychology, 158(1), 113-128. https://doi.org/10.1080/00221329709596656
  107. Simon-Morton, B. G., & Crump, A. D.(2003). Association of parental involvement and social competence with school adjustment and engagement among sixth graders. Journal of School Health, 73(3), 121-126. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2003.tb03586.x
  108. Stattin, K., & Kerr, M.(2000). Parental monitoring: A reinterpretation. Child Development, 71(4), 1072-1085. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00210
  109. Steinberg, L. D.(1987). Recent research on the family at adolescence: The extent and nature of sex differences. Journal of Youth and the family, 16(3), 191-198.
  110. Steinberg, L. D.(2001). We know some things: Parent-adolescent relationships in retrospect and prospect. Journal of Research on Adolescence, 11, 1-19. https://doi.org/10.1111/1532-7795.00001
  111. Synder, J.(1991). Discipline as a mediator of the impact of maternal stress and mood on child conduct problems. Developmental Psychology, 3, 263-276. https://doi.org/10.1017/S0954579400005307
  112. Thomas, D. L., Gecas, V., Weigert, A., & Rooney, E.(1974). Family socialization and the adolescent. Lexington, MA: Lexington Books.
  113. Tompson, M. C., Pierre, C. B., Boger, K. D., McKowen, J. W., Chan, P. T., & Freed, R. D.(2010). Maternal depression, maternal expressed emotion, and youth psychopathology. Journal of Abnormal Child Psychology, 38(1), 105-117. https://doi.org/10.1007/s10802-009-9349-6
  114. Umberson, D., & Gove, W. R.(1989). Parenthood and psychological well-being theory, measurement, and stage in the family life course. Journal of Family Issues, 10(4), 440-462. https://doi.org/10.1177/019251389010004002
  115. White, M. F., & Kaufman, G.(1997). Language usage, social capital, and school completion among immigrants and native-born ethnic groups. Social Science Quarterly, 78, 385-398.