DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Impact of National Image and Corporation Brand Image on Product Image and Customer's Purchasing Intention

국가이미지와 기업브랜드이미지가 제품이미지 및 구매의도에 미치는 영향에 대한 연구 -한.중 교역을 중심으로-

  • Received : 2011.04.20
  • Accepted : 2011.09.14
  • Published : 2011.09.30

Abstract

The purpose of this study was to clarify the impact of national and corporate brand image of Korea on chinese consumers' purchasing Intention, also the impact of China on korean consumers' purchasing Intention. And the second aim of the research is to provide Korean businessmen who are interested in chinese market with information about chinese consumers' purchasing behaviour. Data from 205 chinese and korean consumers were analysed. As the result of analyses, it was found that Korean country image positive affects corporate brand image(samsung) and Chinese country image negative affects corporate brand image(haier) and product image. Korean corporate brand image only affects product image on chinese consumers. The product image affects Korean and Chinese consumer's purchasing intention.

Keywords

References

  1. 민동원, "기업메세나가 기업이미지에 미치는 영향 연구", 연세대학교 대학원 석사학위논문, 2001
  2. 박순선, "중국소비자의 브랜드 선호도에 미치는 영향요인에 관한 비교 연구 : 한국.일본 가전제품 중심으로", 경희대학교 대학원 석사학위논문, 2004
  3. 배정민, "한류문화가 제품이미지, 기업이미지 및 구매태도에 미치는 영향에 관한 연구", 북경대학교 대학원 석사학위논문, 2010
  4. 안성범, "자동차 브랜드이미지, 기업이미지가 소비자 구매의사결정에 미치는 영향 :자동차 딜러 창업시 활용방안", 한밭대학교 창업경영대학원 석사학위논문, 2007
  5. 안종석, "다차원적 속성의 국가이미지가 제품평가 및 브랜드 태도에 미치는 영향 : 중국소비자를 중심으로", 국제경영연구, 16(2005) : 63-90
  6. 왕효천, "국가이미지와 제품이미지가 소비자의 태도 및 구매의도에 미치는 영향 : 한국 화장품에 대한 중국 석가장시 소비자를 중심으로", 경원대학교 대학원 석사학위논문, 2008
  7. 이찬우, "인터넷쇼핑몰 사이트가 가지는 매체풍부성이 소비자의 구매의도 및 사이트 만족도에 미치는 영향분석", 한양대학교 대학원 석사학위논문, 2000.
  8. 전상민.여정성, "소비의 후광효과에 대한 연구: 브랜드와 캐릭터를 중심으로", 소비자학연구, 13(2002) : 29-50.
  9. 채수명, "기업이미지와 기업문화정착방안(상)", 경영계, 11(1993) : 34-38
  10. Bilkey, W. J. and N. E. Nes, "Country-of-Origin Effects on Manufacturing Evaluations", Journal of International Business Studies, 1982, 46-63
  11. Hall, C. P., "National Images : A Conceptual Assesment", paper presented the International Communication Association, Boston. 1986
  12. Holbrook, M. B., "Using a Structual Model of Halo Effect to Assess Perceptual Distortion due to Affective Overtones", Journal of Consumer Research, 10(1983) : 247-252. https://doi.org/10.1086/208963
  13. Joa, M. S., Nakamoto K. and J. E. Nelson, "The Shielding Effects of Brand Image against Lower Quality Countries of Origin in Global Manufacturing, Journal of Business Research, 56(2003) : 637-646. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(01)00307-1
  14. Nieelfeld, J. S., "Corporate Advertising", Industrial Marketing, July(1990) : 64-74

Cited by

  1. 품질경영활동, 조직학습, 기업성과의 관계: 제조기업을 중심으로 vol.14, pp.2, 2011, https://doi.org/10.12812/ksms.2012.14.2.193