Study on after-school programs of disability schools

지체부자유학교 방과 후 교육과정 운영 실태에 관한 연구

  • Nam, Mi-Ja (Department of Special Education, Daegu Universtity) ;
  • Cho, Kil-Ho (Department of Statistics, Kyungpook National Universtity)
  • 남미자 (대구대학교 특수교육대학원 특수교육학과) ;
  • 조길호 (경북대학교 통계학과)
  • Received : 2011.06.26
  • Accepted : 2011.08.01
  • Published : 2011.10.01

Abstract

In this paper, we investigate the true state of administration about after-school programs of disability schools, study the requests of the children' protectors, and support the basic materials to find the systematic and concrete after-school programs of disability schools.

본 논문의 목적은 지체부자유학교 방과 후 교육과정 운영 실태를 알아보고 보호자의 인식과 요구를 조사 분석하여 지체부자유 학생을 위한 조직적이고 구체적인 방과 후 교육과정 프로그램을 모색하는데 필요한 기초 자료를 제공하고자 한다.

Keywords

References

  1. 남미자, 조길호 (2010). 근 위축 증후 학생 보호자의 의식 및 자아존중감에 관한 연구. <한국데이터정보과학회지>, 21, 1091-1100.
  2. 변해숙 (2001). <방과 후 아동지도에 대한 어머니의 인식 및 만족도>, 석사학위논문, 동덕여자대학교.
  3. 오혜경 (1999). <장애인과 사회복지 실천>, 아시아 미디어 리서치, 서울.
  4. 이성란 (2004). <정신지체아동의 방과 후 여가활동 프로그램의 실태 및 부모의 요구 조사>, 석사학위논문, 대구대학교.
  5. 한인규 (2001). <장애아동 방과 후 프로그램 모형 개발>, 석사학위논문, 명지대학교.
  6. Cho, K. H., Cho, J. S. and Nam, M. J. (2008). Effects on children's spatial ability of mathematical researching activity using traditional games. Journal of the Korean Data & Information Science Society, 19, 505-510.