On application of Vygotsky's theory in math education for gifted students

비고츠키의 학습-발달 이론과 수학 영재 교육

  • Hong, Jin-Kon (Department of Mathematics Education, Konkuk University) ;
  • Kang, Eun-Joo (Department of Mathematics Education, Konkuk University)
  • 홍진곤 (건국대학교 수학교육과) ;
  • 강은주 (건국대학교 수학교육과)
  • Received : 2011.10.01
  • Accepted : 2011.11.11
  • Published : 2011.11.30

Abstract

The focus of gifted education program for math should not only be on how to select gifted students but also on how to magnify students' potential ability. This thesis supports Vygotsky's view, which provides an insight into gifted education field as an 'acquired giftedness' theory. The issues in this thesis suggest proper classroom models for current gifted education program together with moderate classroom atmosphere and optimum role of teachers.

수학 영재교육 프로그램은 해당 학생이 영재인지의 여부를 판별하는 것 못지않게 영재 학생에게 잠재된 능력을 최대한 계발하는 기회를 제공하는 것에 중점이 놓여야 한다. 본고에서는 이러한 문제의식에서 수학 영재교육에 시사를 주는 '후천적 영재' 이론이라고 할 수 있는 Vygotsky의 관점을 살펴본다. 수학 영재의 특성과 Vygotsky의 학습 심리 이론을 기반으로 한 논의는, 현행 수학 영재 수업에서 적절한 수업 모형의 제시뿐만 아니라 교실 문화 상황과 교사의 역할을 중요하게 부각시킨다.

Keywords

References

  1. 강이철, Vygotsky의 중재전략을 반영한 수업사상별 비계활용 방안, 교육공학연구 20(3), 2004.
  2. 김명순, 활동 이론이 언어 사용 교육에 주는 시사점, 한국어문교육 12집, 2003.
  3. 김민강, 수학영재의 신념, 태도 및 정서적 특성에 관한 연구 서울대학교 박사학위논문, 2003
  4. 김연미, 인지심리학의 수학교육에의 적용, 홍익대학교 과학기술연구논문집 16, 2005.
  5. 송상헌, 수학 영재성 측정과 판별에 관한 연구, 서울대학교 박사학위논문, 1998.
  6. 송인섭, 한기순 한국 영재교육의 새로운 지평, 서울 : 학지사, 2008.
  7. 윤여홍, 영재의 심리적 특성과 정서발달을 위한 상담, 한국심리학회지 19(1), 2000.
  8. 이순주, 러시아 영재 교육의 이론적 배경 : 영재성의 정의를 중심으로, 학습자중심교과교육학회지 제5호, 2003.
  9. 이순주, Vygotsky 이론에 의한 아동의 조기 수학영재교육 실현 방안 : 러시아 영재교육의 심리학적 배경에 대한 고찰을 중심으로, 한국수학교육학회 수학교육논문집 제6집, 2001.
  10. 조선미, 비고츠키의 근접발달영역 이론에 따른 교수-학습 방법 탐색, 경인교육대학교 석사학위논문, 2001.
  11. 최순옥, 정영옥, 비계설정을 통한 수학 교수-학습에 대한 연구, 수학교육학연구 15(1), 2005.
  12. 한순미, 비고츠키와 교육 : 문화-역사적 접근, 서울 : 교육과학사, 1999.
  13. 허혜경, 비고츠키의 ZPD 이론에 기초한 교수 학습 방법, 교육학연구 34(5), 1996.
  14. 허혜경, 개별화 수업에 있어서 교사의 역할, 교육과정연구 14(3), 1994.
  15. 홍진곤, 강은주, 사고구술법을 이용한 수학 영재의 사고 특성 연구, 수학교육학연구 19(4), 2009.
  16. Clark, K. M., An embodied cognitive analysis of social situativity, Doctoral thesis of philosophy in educational psychology, Indiana University, 2005.
  17. Dahl, B., "Analysing cognitive learning processes through group interviews of successful high school pupils: Development and use of a model," ESM 56(2004), pp. 129-155.
  18. Ernest, P. The philosophy of mathematics education, London: Falmer, 1991.
  19. Goos, M., Galbraith P., & Renshaw, P. "Socially mediated metacognition: creating collaborative zones of proximal development in small group problem solving," ESM 49(2002), pp. 193-223.
  20. Kanevsky, L. & Geake, J., "Inside the zone of proximal development: Validating a multifactor model of learning potential with gifted students and their peers," Journal for the education of the gifted 28(2), (2004), pp. 182-217. https://doi.org/10.1177/016235320402800204
  21. Lakoff, G. & Núñez, R. E., Where mathematics comes from: How the embodied mind brings into being, NY: Basic books, 2000.
  22. Shayer, M., & Adhami, M, "Fostering cognitive development through the context of mathematics: Results of the CAME project," ESM 64(2007), pp. 265-291.
  23. Shayer, M., Demetriou, A. & Pervez, M., "The structure and scaling of concrete operational thought: Three studies in four countries," Genetic, social & general psychological monographs 114(1988), pp. 309-375.
  24. Shayer, M., Küchemann, D. E. & Wylam, H. "The distribution of Piagetian stages of thinking in British middle and secondary school children," British journal of educational psychology 46(1976), pp. 164-173. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1976.tb02308.x
  25. Stahl, G., A model of collaborative knowledge-building, in Fishman, B. & O'Connor-Divelbiss, S.(Eds.), Fourth International Conference of the Learning Sciences, Mahwah, NJ: Erlbaum, 2000.
  26. Usiskin, Z., The mathematically promising and the mathematically gifted, in Sheffield, L. J.(Ed)., Developing mathematically promising students, Reston: NCTM., 1999.
  27. Vygotsky, L. S., Thinking and speech, in L. S. Vygotsky, Collected works: Problems of general psychology (vol. 1), NY: Plenum, 1987.
  28. Vygotsky, L. S., Mind in society: The development of higher psychological processes, Cole, M. & Scribner, S.(Trans), Harvard University Press, 1978.
  29. Wertsch, J. V., The zone of proximal development: Some conceptual issues, in Rogoff, B. & Wertsch, J. V.(Eds), Children's learning in the zone of proximal development, San Francisco: Jossey-Bass, 1984.
  30. Wood, D. J., Bruner, J. S., & Ross, G. "The role of tutoring in problem solving," Journal of child psychology and psychiatry (1976).