A Study on the Faculty Evaluation Model with Considering the Characteristics of Education-Based Colleges

전문대학의 특성을 고려한 교수업적평가 모델 연구

  • Received : 2011.10.24
  • Accepted : 2011.12.05
  • Published : 2011.12.30

Abstract

Faculty performance evaluation system has been settled down as an uncomfortable but unavoidable system, and it is one of the most important factors to grow the college competitiveness up. In this study, we selected and surveyed faculty evaluation models of several universities and colleges in Korea, and analyzed by comparing each evaluation areas of educational achievement, college-industry collaboration, research, and service. We also identified the properties of the current faculty evaluation models of the junior colleges, and derived several problems from these models such as an imitation of four-year university model, a disorders of job evaluation with respect to the attributes of classified jobs, a large variation of individual item weights, and an insufficient reflection of major characteristics. Based on these surveys and analysis, an improved faculty evaluation model for the junior college is proposed in this study. This model proposed four basic areas-educational achievement, college-industry collaboration, research, and service by considering the importance of the college-industry collaboration in the junior college-as well as the team evaluation area. Weights of the SCI-class paper was selected as a criterion for the arrangement of objective comparison of each evaluation items. We showed the integration method of several different evaluation model with respect to the attributes of classified jobs of each faculties, and evaluation plan of variational characteristics according to the majors of individuals in this model. Finally, we introduced an area fail and rating system to operate efficiently the proposed faculty evaluation model.

교수업적평가제도는 불편하지만 피할 수 없는 제도로 정착되어 가고 있으며, 대학 경쟁력 향상에 있어서 가장 중요한 요인 중의 하나로 그 중요성이 점차 증대되고 있다. 본 연구에서는 몇몇 4년제 대학과 전문대학을 선정하여 각각의 교수업적평가 모델을 교육, 산학협력, 연구, 봉사 평가 영역별로 조사 비교 분석하였다. 이를 통하여 현 전문대학 업적평가 모델의 특성을 파악하고, 4년제 대학 업적평가의 답습, 직무 특성별 업적 평가의 난맥상, 개개 항목별 가중치의 과도한 편차, 전공별 특성의 미흡한 반영 등의 문제점을 도출하였다. 이를 바탕으로 본 연구에서는 개별교수의 역량제고를 통한 대학 경쟁력 향상을 목표로 전문대학의 특성에 맞는 교수업적평가 모델을 제시하였다. 직업교육중심대학의 특성을 갖는 전문대학의 교수업적평가 모델에는 일반적으로 교육, 연구, 봉사 3가지로 구분되어있는 4년제 대학의 평가영역에 전문대학의 특성을 고려하여 산학협력영역을 추가하였고, 취업률, 재학생 유지율, 학생만족도 등과 같은 지표들의 반영을 위해 학부(과) 평가영역을 도입하였다. 또한 영역별 평가 항목을 선정하는 기본 방향으로 대학 및 교수 개인의 발전과 연계된 검증가능한 모든 교수 활동을 평가 대상으로 고려하여 영역을 구분한 후 항목화하여 평가지표로 활용하도록 하였다. 본 모델에서는 SCI급 논문 점수를 객관적인 비교를 위한 하나의 기준으로 제시하였다. 각 항목의 배점은 SCI급 논문 점수를 기본으로 항목의 중요성 및 교수가 기울이는 노력과 시간의 정도를 고려하여 조정하였다. 또한 세부 평가항목별 점수의 격차를 합리적으로 조정하여 평가 대상자들이 공감할 수 있는 보다 공정한 평가 체계를 제시하고자 하였다. 일반전임교원, 실습교원, 강의교원, 산학협력전담교원 등의 다양한 직무특성을 갖는 전문대학 교수들의 업적평가를 하나로 통합하여 평가할 수 있는 방안을 제시하였으며, 4년제의 단과대와 달리 소규모 전공으로 운영되는 전문대학의 다양한 전공 특성을 고려한 업적평가 개선 방안을 제안하였다. 팀평가 요소인 학부(과) 평가의 적절한 비율을 제시하였으며, 전략적인 성과목표로서 객관적이며 계량화가 용이한 몇 가지 평가지표도 도출하였다. 또한 기존 연구와 실제 자료를 분석한 내용을 토대로 강의평가를 보완하고 개선하기 위한 방안을 제시하였다. 마지막으로 제안된 업적평가 모델의 효과적인 운용을 위하여 최소점수제와 등급제를 도입하는 방안을 제시하였다.

Keywords