DOI QR코드

DOI QR Code

An Implementation and Analysis on the Effectiveness of SNS based Blended Learning System for Internet Ethics Education

인터넷 윤리교육을 위한 SNS 기반의 블렌디드 러닝 시스템 구현과 효과 분석

  • Received : 2011.07.04
  • Accepted : 2011.09.05
  • Published : 2011.09.30

Abstract

The purpose of this paper was to design and implement effective learning model for internet ethics education, following the learning principle and procedure of PBL(Problem-Based Learning) which is one of the constructivism teaching-learning theories(, and to apply it). In this learning model, online learning and face-to-face classes were systematically combined for achieving the teaching-learning goals and the main module for online learning run on Moodle, an open source LMS(Learning Management System). It is possible for learner to participate actively in creation of micro-contents and reorganize contents using various SNS(Social Network Service). The learner can achieve the learner-oriented learning and select micro-contents in order to reorganize the personalized learning contents to take advantage of SNS among learners. To examine educational effectiveness of the proposed learning model, an experimental study was conducted through the education content and method to the subjects of two classes in the second-grade of university located in OO city. 60 students(treatment group=30, control group=30) participated in the experiment. The result statistically verified that the proposed learning method is more effective in cultivating consciousness of internet ethics than the face-to-face PBL learning method. The results of this paper also showed that a lecture using blended learning is efficient in achieving learning performance and that learners responded positively(, which are indicating that the higher effectiveness of learning would be expected) by forming connectedness among learners using SNS. The results of this paper showed that a lecture using blended learning is effectiveness in achieving learning performance and that learners responded positively, which are indicating that the higher effectiveness of learning would be expected by forming connectedness among learners using SNS.

Keywords

References

  1. 강명희, "대학 교실수업 병행 웹 기반 가상수업에서 수업효과 요인 분석:사례연구", 고등교육연구, 제13권, 제2호(2002), pp.1-27.
  2. 김미영, 안광식, 최완식, "블렌디드 학습, 온라인 학습, 오프라인 학습의 학업성취도와 학습 만족도 비교", 대한공업교육학회지, 제30권, 제1호(2005), pp.106-119.
  3. 김명숙, "성공적인 e-learning 진화발전과정에 관한 연구", 기독교교육정보, (2005), pp. 383-408.
  4. 김병성, 교육과 사회, 학지사, 2009.
  5. 김성식, 유형근, 이채영, 조성환, "중학생용 정보통신윤리 의식 검사의 개발 및 타당화 연구", 교육과정평가연구, 제12권, 제1호(2009), pp.145-169.
  6. 김용학, 사회연결망 이론(개정판), 박영사, 2004.
  7. 류춘호, 이정호, "대학의 강의평가에 영향을 미치는 교수관련 요인에 관한 연구", 경영교육연구, 제9권, 제1호(2005), pp.249-279.
  8. 민혜리, 유병민, 심미자, "대학교육의 질 향상을 위한 좋은 강의의 기준 탐구", 교육정보미디어연구, 제11권, 제3호(2005), pp.41-65.
  9. 박상준, 사회과교육의 이론과 실제, 2010.
  10. 박수홍, 황영미, "초등학교 미디어교육을 위한 블렌디드 프로젝트 학습 프로그램 개발", 교육정보미디어연구, 제12권, 제3호(2006), pp. 361-394.
  11. 서수진, "컴퓨터 교과서 분석을 통한 정보통신 윤리 교육의 문제점과 개선방안", 공주대학교 교육대학원 석사학위논문, 2006.
  12. 손민호, 구성주의와 학습의 사회이론, 2005.
  13. 오만록, 학교교육의 이론과 실제, 형설출판사, 2001.
  14. 이상수, 이유나, "창의적 문제 해결을 위한 블렌디드 수업모형 개발", 교육공학연구, 제23권, 제2호(2007), pp.135-159.
  15. 이성우, "교육정보화에 따른 고등학교의 정보보호교육 방안에 관한 연구:인문계 고등학교를 중심으로", 수원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2006.
  16. 이옥화, 허희옥, 조미헌, 김민경, 김미량, 강신천, 강오한, 이준희, 최재혁, 추병완, 정보교육의 ABC, 2007.
  17. 이찬, 소셜러닝, 크레듀, 2011.
  18. 이희원, 강호선, 정연순, 허은녕, "대학 강의질 개선을 위한 강의 평가 문항 분석", 공학교육연구, 제8권, 제4호(2005), pp.52-63.
  19. 인터넷 윤리위원회, 인터넷 윤리연감, 삼양애드, 2007.
  20. 조용개, "대학 수업의 질적 개선 및 평가에 필요한 티칭 포트폴리오 구성요소 탐색", 교육공학연구, 제25권, 제1호(2009), pp.1-27.
  21. 정보통신산업진흥원, 2010년 이러닝산업실태조사, 2011.
  22. 추병완, "인터넷 윤리의식 자가진단 검사 결과", 인터넷 윤리, 인터넷 윤리실천협의회, 제2호(2009), pp.54-59.
  23. 한국교육학술정보원, 교육기관 정보화 역기능 방지에 관한 연구, 2000.
  24. 한승희, 평생학습과 학습생태계, 학지사, 2008.
  25. 황인표, "초.중.고등학교 인터넷 윤리 교육 현장 실태 분석과 교육적 함의", 도덕교육연구, 제16권, 제2호(2005), pp.197-229.
  26. 허원, "오픈소스를 활용한 효과적 공학 교육의 블렌디드 러닝 구현 방법", 공학교육연구, 제9권, 제4호(2006), pp.63-70.
  27. 홍진환, 김준호, 코에볼루션, 한스컨텐츠, 2011.
  28. Janice Malcolm, Phil Hodkinson, Helen Colley., "The interrelationships between informal and formal learning", The Journal of Workplace Learning, Vol.15, No.7(2003), pp. 313-318. https://doi.org/10.1108/13665620310504783
  29. Singh, H. and C. Reed, "A White Paper; Achieving success with blended learning. ASTD State of the Industry Report", American Society for Training and Development, 2001.