A Study on the Seafood Consumer's Value Analysis and Market Segmentation

수산물 소비에 대한 가치체계 분석과 시장세분화에 관한 연구

  • 장춘봉 (부경대학교 해양산업경영학과) ;
  • 장영수 (부경대학교 해양산업경영학과)
  • Received : 2011.08.10
  • Accepted : 2011.09.26
  • Published : 2011.09.30

Abstract

Values are lasting beliefs that are at the center of human behavior and not be often changed. Different values make different behaviors, and similar values form similar behaviors. Consumers' values affect not only the cognitive process but also behaviors in a powerful and comprehensive way. There have been many studies regarding prediction of consumer patterns and identification, measurement methods of values. This is because if we can accurately measure the value system, it can be used in many areas of marketing such as market segmentation, new product development, and advertisement. In case of seafood, it is also necessary to make marketing strategies by segmenting consumers based on their value systems. The objectives of this study are as follows: First, it is to find out the connection process from the properties of seafood products that consumers consider important, to the benefits, and finally to the values they pursue by applying the means-end chain theory, using the Laddering method. Second, using a two-step cluster analysis, we aim to segment seafood markets based on consumers' values and investigate characteristics of segmented markets. Based on objectives, it is expected that this study would provide informations on seafood consumers and help to establish seafood marketing strategies for producers and distributors. Analytical results of the value system using a means-end chain theory indicated that there were seven complete links, that is, ladders among fresh seafood products. In case of processed seafood products, there were total 9 complete ladders. The empirical analytical results of market segmentation according to the values showed fresh seafood products were divided into three groups. In case of processed seafood products were segmented into two groups.

References

  1. 김봉연, 향수 소비자의 가치체계에 관한 연구-래더링(Laddering)기법을 중심으로-, 고려대학교 언론대학원 석사학위논문, 2007.
  2. 김선희, 푸드스타일링 연출과 VALS에 따른 소비자인식과 구매의도, 세종대학교 대학원 박사학위논문, 2008.
  3. 김은경, 송기인, "정치인에 대한 유권자의 가치지향성 가치단계도(HVM)-수단-목적사슬 이론과 APT래더링을 중심으로", 정치커뮤니케인션 연구, 통권 15호, 2009, pp.57-103.
  4. 김영찬," 고객가치와 시장세분화: 새로운 마케팅전략 분석기법", 경영학연구, 제33권 제6호, 2004, pp.1757-1779.
  5. 김철민.이영철, "가치체계에 따른 소비자 유형화", 광고연구, 35, 1997, pp.390-66.
  6. 양윤, 이은지, "남녀 대학생의 가치체계와 제품속성의 중요도에 관한 인식 비교", 한국심리학회지: 소비.광고, 제3권 제1호, 2002, pp.63-87.
  7. 오주섭, 김광수(2007)," 음료에 관한 소비자의 인지 구조: 수단-목적 연결을 중심으로", 광고학연구, 제18권 3호, 2007, pp.175-197.
  8. 이승은, 수단-목적 사슬이론을 적용한 와인애호가의 가치추구 분석, 세종대학교 관광대학원 석사학위논문, 2010.
  9. 이경란, Mariangela Mengoni, Adja Mayazi, Anders Pehrsson, "연상네트워크기법(Means-End Chain method)을 이용한 식품소비자행동 질적 연구-스웨덴인의 아시아 음식 인식을 중심으로", 한국식생활문화학회지, 24(6), 2009, pp.641-648.
  10. 장세유(2005), 고객 추구가치에 따른 호텔시장 세분화-Laddering기법의 적용, 세종대학교 대학원 박사학위논문, 2009.
  11. 장슬기, 인터넷뱅킹 이용자의 가치구조와 광고 커뮤니케이션 전략 개발-수단-목적사슬 이론을 중심으로, 경성대학교 대학원 석사학위논문, 2009.
  12. 장영수.임경희(2000), "수산물 소비의 특성에 관한 연구", 식품유통연구, 제17권 제3호, 2000, pp.113-134.
  13. 장영수(2004)," 대형마트의 수산물유통효율성에 관한 연구", 수산경영론집, 제35권 제1호, 2004, pp.169-191.
  14. 장영수.박정아," 학교급식 수산물 구매에 영향을 미치는 제품평가요인", 수산경영론집, 제40권 제2호, 2009, pp.1-25.
  15. 장영수.김민지, "수산물 관여도에 다른 상황요인에 관한 연구", 수해양교육연구, 제21권 제4호, 2009, pp.607-621.
  16. 장춘봉, 장영수(2010), "수산물 시장에서 제품과 서비스품질이 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구", 수산경영론집, 제41권 제3호, pp.153-174.
  17. 정기진(2009), "대형 할인점에서 식품 선택 속성이 소비자의 구매 후 행동에 미치는 영향", 한국조리학회지, 제15권 제3호, pp.48-261.
  18. Gutman, J., "A means-end chain model based on consumer categorization processes," Journal of Marketing, 46, 1982, pp.60-72. https://doi.org/10.2307/3203341
  19. Russell, C. G. et al., "A comparison of three laddering techniques applied to an example of a complex food choice," Food Quality and preference, 15, 2003, pp.569-583.
  20. Reynolds, Thomas J. & Gutman, Jonathan, "Laddering Theory Method, Analysis and Interpretation," Journal of Advertising Research, Feb/March, 1988, pp.11-31.
  21. Reynolds, Thomas J. & Gutman, Jonathan(2001), Advancements in laddering. In J. C. Olson, & T. J. Reynolds (Eds.)," Understanding consumer decision making : the means-end approach to marketing and advertising strategy," Mahwah, NJ: Erlbaum, 2001, pp.91-118.
  22. ter Hofstede, F., Audenaert, A., Steenkamp, J.-B. E. M., Wedel, Michel, "An investigation into the association pattern technique as a quantitative approach to measuring means-end chains," International Journal of Research in Marketing, 15(1), 1988, pp.37-50.