DOI QR코드

DOI QR Code

A Development and Analysis of the Assessment Metrics for Text/Visual Programming Education Using LabVIEW

LabVIEW를 사용한 텍스트/시각 프로그래밍 교육의 평가 지표 개발 및 유용성 분석

  • Received : 2012.10.05
  • Accepted : 2012.10.25
  • Published : 2012.11.30

Abstract

The computer programming education is very important to study the related subjects in computer science, and also in the technology education for the students finding employment. In this paper, we develop the assessment metrics to evaluate and apply the textual and visual programming in the computer education. Also, we analyze the validity for the programming languages and tools for the education and getting job of students, and choose the appropriate programming language/tool for programming education. And, we develop the curriculum for programming education, finally apply and analyze in computer education of university. Especially, we compare and analyze the effectiveness for the text based programming language(JAVA) and visual programming language/environment(LabVIEW) in the area of embedded/mobile/Web programming fields which are necessary in the related industry to the recent trend of IT technology.

컴퓨터 프로그래밍 교육은 컴퓨터과학 분야의 관련 전공과목을 공부하기 위하여 매우 중요할 뿐만 아니라, 학생들의 취업을 위한 기술 교육에서도 매우 중요하다. 이 논문에서는 컴퓨터 프로그래밍 교육에서 텍스트/시각 프로그래밍 교육을 적용하고 평가하기 위한 평가 지표를 개발한다. 또한, 학생들의 교육 및 취업에 적합한 프로그래밍 언어, 도구에 대한 타당성을 분석하여 프로그래밍 교육에 적합한 프로그래밍 언어/도구를 선택하고, 이에 대한 교육과정을 개발하여 프로그래밍 현장 교육에 적용하고 분석한다. 특히, 최근의 기술 추세와 산업계에 필요한 임베디드/모바일/웹 프로그래밍 분야에 널리 사용되고 있는 프로그래밍 분야에서 텍스트 기반 언어(JAVA)와 시각 프로그래밍 언어/환경(LabVIEW)에 대한 유용성을 비교하여 분석한다.

Keywords

References

  1. C. Cilliers, A. Calitz, and J. Greyling, "The effect of integrating an Iconic programming notation into CS1," ACM SIGCSE Bulletin, Vol. 37. No. 3. ACM, pp.108-112, 2005. https://doi.org/10.1145/1151954.1067478
  2. S. Valdivia and M. Beatriz, "A Visual-Textual Programming Environment for Comparative Studies of Programming Tasks," Proc. of the Latin American conference on Human-computer interaction, ACM, pp.261-265, 2003.
  3. L. Nettini, P. Crescenzi, G. Innocenti, and M. Loreti, "An Environment for Self-Assessing Java Programming Skills in Undergraduate First Programming Courses," Proc. of IEEE Int. Conf. on Advanced Learning Technologies(ICALT'04), 2004.
  4. National Instruments, NI LabVIEW, http://www.ni.com/labview/
  5. M. Kolling and J. Rosenberg, "Guidelines for Teaching Object Orientation with Java," ACM SIGCSE Bulletin, 33(3), pp.33-36, 2001. https://doi.org/10.1145/507758.377461
  6. D. Beck, et al., "The CS Framework - A LabVIEW Based Approach to SCADA Systems," Proc. of 10th ICALEPCS(Int. Conf. on Accelerator & large Expt. Physics Control Systems, pp.PO1.051-6, 2005.
  7. M. Chen, "Object Oriented Programming in LabVIEW for Acquisition and Control Systems at the Aerodynamics Laboratory of the National Research Council of Canada," Proc. of 22nd Int. Congress on Instrumentation in Aerospace Simulation Facilities (ICIASF), 2007.
  8. 박흥복, 서정희, 데이터 수집,,제어 및 계측, 수학 및 영상 처리를 위한 LabVIEW 8.2 프로그래밍 실습, 도서출판 인터비젼, 2008.
  9. UML(Unified Modeling Language), http://www.uml.org/
  10. H. Brand, et al., "The PHELIX Control System Based on UML Design Level Programming in LabVIEW," Proc. of ICALEPCS, pp.472-474, 2003.

Cited by

  1. The Application and Analysis of the Embedded Programming Education Based on UML and LabVIEW OOP vol.19, pp.3, 2015, https://doi.org/10.6109/jkiice.2015.19.3.708