DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effects of Motivations and Ability of Using Smartphone on Smartpad Usage Intention

스마트폰 이용동기와 활용능력이 스마트패드 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구

  • Received : 2012.10.25
  • Accepted : 2012.12.19
  • Published : 2012.12.31

Abstract

The growing interest in smartphones has increased the number of studies conducted on technology acceptance and user satisfaction. It is now over two years since the launching of smartphones, but there are not many researches on the usage behavior of today's smartphone users. Smart devices have evolved from smartphone to smart pad and smart TV, but there are still not many studies on variables such as knowledge about the parent product and the ability to use it. With this, I decided to study how the motivation and the ability of using smartphones affected the smartphone user's intention to use smartpads. This study presents the usage behavior of smartphone users and proves that the ability to use a parent product (smartphone) affects the user's intention to use an extension product (smartpad). The research results showed that the smartphone usage ability affected both variety of use and rate of use. The convenience and passing time factors affected variety of use; and the social interaction, entertainment and passing time factors affected rate of use. As for the intention to use smartpads, the smartphone usage ability and variety of use positively affected the smartphone user's intention to use smartpads. This study showed that the more the user used a smartphone to pass time and for convenience, the more effectively the user could use various functions. It proves that the variety of use of smartphone is highly related to the acceptance of smartpads. This study also proves that usage ability is an important factor in using innovative products, such as smart devices.

Keywords

References

  1. 강홍렬, 차남경, 강상현, 김은미, "정보격차에 대한 사회경제적 함의", 정보통신정책연구원, 연구보고, 제2권, 제18호(2002), pp.1-162.
  2. 곽규태, 황준석 최세경, "스마트폰의 품질 인식이 충성도에 미치는 영향과 이용동기의 조절효과에 대한 고찰", 한국방송학보, 제25권, 제3호(2011), pp.7-51.
  3. 구철모, 김희웅, 전유희, "스마트폰의 탐색적 사용과 충분한 활용에 대한 연구", 한국전자거래학회, 제16권, 제3호(2011), pp.68-91. https://doi.org/10.7838/jsebs.2011.16.3.067
  4. 금희조, 조재호, "스마트폰, 커뮤니케이션 격차, 그리고 정치 참여:소셜 미디어 효과에 대한 스마트폰 이용의 조절 역할을 중심으로", 한국언론학회, 제54권, 제5호(2010), pp.348-371.
  5. 김경준, 김학회, 이기동, "웹 블로그 재이용의 도:이용동기와 블로그 품질을 통한 실증분석", e-비즈니스연구, 제9권, 제3호(2008), pp.159-181.
  6. 김문조, 김종길, "정보격차(Digital Divide)의 이론적․정책적 재고", 한국사회학, 제36권, 제4호(2002), pp.123-155.
  7. 김상훈, 박현정, 이방형, "사회적 영향력과 모바일 서비스의 사용-확산, 그리고 지속적 사용 및 상표 전환의도 간의 관계에 대한 연구", 한국마케팅저널, 제12권, 제2호(2010), pp.1-24.
  8. 김선아, "소셜네트워크 서비스의 사용과 확산에 있어 개인적 영향과 사회적 영향의 차이에 관한 연구", 이화여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2011.
  9. 김용철, 주용혁, 윤석훤, "정보통신시장에서 다양한 혁신상품 수용의도간 연관성에 관한 연구", 정보통신정책연구, 제12권, 제1호. pp.25-54.
  10. 김재휘, 홍재욱, "인터넷 이용자들의 동기와 사이트 이용행동", 한국심리학회지, 제1권, 제2호(2000), pp.25-46.
  11. 김정수, "스마트 폰 및 패드 시장에서의 키워드", 정보과학회지, 2011.
  12. 김주란, 이기훈, 최영균, "광고 매체로서 스마트폰 애플리케이션 이용동기와 사용의도에 관한 연구", 한국광고홍보학회, 제89권(2011), pp.229-254.
  13. 김태일, 도수관, "장애인과 비장애인의 정보격차 분석", 사회복지정책, 제21권(2005), pp. 341-365.
  14. 김호기, 신기욱, 고동현, 이승훈, "스마트폰 시대의 모바일 디바이드", KT경제경영연구소, 연세대학교 산학협력단, 2011.
  15. 김해룡, 홍신명, 이문규, "컨버전스 제품에 대한 소비자 평가", 한국마케팅학회, 제7권, 제1호, pp.1-20.
  16. 박상현. "스마트 시대의 새로운 정보격차 모바일 디바이드", Local Information Magazine, 제68권(2011), pp.12-15.
  17. 박성희, 최준호, "인터넷 이용 동기와 이용 행태 간 상관관계에 대한 탐색적 비교 연구", 한국언론학회, 제48권, 제4호(2004), pp.243- 270.
  18. 방송통신위원회, "스마트미디어 서비스 이용실태", 2011.
  19. 박웅기, 박윤정, "인터넷 자기효능감과 인터넷 정보격차의 관계에 관한 연구:부모와 자녀를 중심으로", 한국언론학회, 제53권, 제2호(2009), pp.395-417.
  20. 박유리, 김민식, 이기훈, "스마트 기기 이용행태 실증분석", 정보통신정책연구원, 2011.
  21. 박인곤, 신동희, "스마트폰 이용자들의 이용과 충족, 의존도, 수용자 혁신성이 스마트폰 이용만족에 미치는 영향에 관한 연구", 언론과학연구, 제10권, 제4호(2010), pp.192-225.
  22. 손영준, 김옥태, "스마트폰 이용자의 이용겸험, 구입동기가 스마트폰 유용성, 용이성 인식에 미치는 영향에 관한 연구", 한국언론학회, 제55권, 제5호(2011), pp.286-311.
  23. 송영화, 임명환, 김승호, Kazuki Motohashi, "디지털융합서비스의 수용, 사용, 확산에 관한 연구:혁신확산에 관한 수용-확산 및 사용-확산의 통합적 접근", 한국데이터베이스학회, 제17권, 제2호(2010), pp.187-205.
  24. 양일영, 이수영, "이용 동기에 기반한 스마트폰 초기 이용자 유형에 관한 탐색적 연구", 한국언론학회, 제55권, 제1호(2011), pp.109- 139.
  25. 윤승욱, "인터넷 이용자의 정보가치 평가 및 참여인식 수준에 대한 연구", 정치커뮤니케이션 연구, 제14권(2009), pp.85-122.
  26. 이상우, 강재원, 신호철, 김윤정, "다매체 환경에서 IPTV의 융합-수용모델:기능적 유사성과 미디어 대체를 중심으로", 정보통신정책연구원, 연구보고, 제5권, 제12권(2005)
  27. 이애리, 강경희, 이중정, "스마트폰 수용 단계별 앱스트오 이용 성향 비교 분석:개인 특성과 기술인식 성향 중심으로", Entrue Journal of Information Technology, 제10권, 제2호(2011), pp.181-198.
  28. 장인온, 김재순, "기업 성인학습자들의 스마트기기를 활용한 학습의도에 영향을 미치는 요인들의 구조적 관계", 한국직업능력개발원, 제14권, 제3호(2011), pp.105-126.
  29. 정재기, "정보격차와 불평등:문화자본과, 사회자본, 네트워크화된 개인주의", Local Information Magazine, 제65권(2010), pp.4-7.
  30. 조동혁, 박종우, 전현재, "모바일 메신저 서비스의 지각된 가치, 사용-확산 그리고 충성도간의 관계에 대한 연구", 지능정보연구, 제17권, 제4호(2011), pp.193-212.
  31. 조성도, 김경은, "기술 제품의 사용 확산에 영향을 미치는 요인에 관한 연구:사용량과 사용 종류의 다양성 관점", 마케팅연구, 제22권, 제2호(2007), pp.67-86.
  32. 조유제, 최정일, "스마트폰 애플리케이션 사용자의 지각된 특성이 지속사용의도에 미치는 영향에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제10권, 제2호(2010), pp.41-60. https://doi.org/10.9716/KITS.2011.10.2.041
  33. 주영혁, 김용철, 전종근, "기존 상품에 대한 지각된 유사성 및 이용행동이 융합상품 수용의도에 미치는 영향", 한국마케팅학회, 제9권, 제4호(2008), pp.79-115.
  34. 최인혁, 김기석, 박주영, "모 브랜드의 제품유형 및 관여유형 일치.불일치 확장 브랜드평가에 미치는 영향", 한국마케팅학회, 제15집, 제3호(2005), pp.67-92.
  35. 한국인터넷진흥원, "2011 하반기 스마트폰이용실태조사", 2012.
  36. 한국정보화진흥원, "2011 정보격차 지수 및 실태조사", 2012.
  37. 한상필, 안보섭, 박명진, "무선인터넷 이용자의 모바일광고 이용동기에 관한 인식 연구", 커뮤니케이션연구, 제13권, 제2호(2005), pp. 69-101.
  38. 허경호, "대학생의 인터넷 의존도의 이용과 충족 시각적 특성", 사이버커뮤니케이션학보, 제26권, 제4호(2009), pp.195-233.
  39. 현용호, "관광자들의 모바일 이용동기, 모바일 관광정보 유형, 모바일 이용의도간 구조적 관계 고찰", 관광학연구, 제24권, 제4호(2011), pp.1943-1960.
  40. 황장선, 김은혜, 조정식, "웹 사이트에 대한 태도에 영향을 미치는 요인으로서의 인지된 상호작용성, 인터넷 이용 동기 및 관여도",한국광고홍보학보, 제8권, 제1호(2006), pp. 159-186.
  41. 황주성, 유지연, "제2세대 인터넷에 대응하는 정보격차해소 정책의 방향과 과제", KISDI 이슈리포트, 제4권, 제27호(2004), pp.1-60.
  42. Aaker, A. D. and L. K. Kevin, "Consumer Evaluations of Brand Extensions", Journal of Marketing, Vol.54, No.4(1990), pp.27-41. https://doi.org/10.2307/1252171
  43. David, M. B. and L Barbara, "A Process- Tracing Study of Brand Extension Evaluation", Journal of Marketing Research, Vol. 28, No.1(1991), pp.16-28. https://doi.org/10.2307/3172723
  44. Chang, H. J., "Mobile phone users' behaviors: The motivation factors of the mobile phone user", International Journal of Mobile Marketing, Vol.3, No.2(2008), pp.4-14.
  45. Chircu, A. M. and V. Mahajan, "Perspectiv e:Revisiting the digital divide:An analysis of mobile technology depth and service breadth in the BRIC countries", Journal of Product Innovation Management, Vol.26, No.4(2009), pp.455-466. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2009.00671.x
  46. Compaine, B. M., "The digital divide:Facing a crisis or creating a myth?", Boston, MA:The MIT Press, 2001.
  47. Davis, F. D. and R. Bagozzi, and P. R. Warshaw, "User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models", Management Science, Vol.35, No.8 (1989), pp.982-1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  48. Ferguson, D. A. and E. M. Perse, "The World Wide Web as a Functional Alternative to Television", Journal of Broadcasting and Electronic Media, Vol.44, No.2(2000), pp.155-174. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4402_1
  49. Fornell, C. and D. F. Larker, "Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error", Management Science, Vol.40, No.4(1981), pp.440-465.
  50. Gefen, D., D. W. Straub, and M. C. Boudreau, "Structural Equation Modeling and Regression:Guidelines for Research Practice", Communications of the Association for Information Systems, Vol.4, No.7(2000), pp.1-70.
  51. Gruen, T. W., T. Osmonbekov and A. J. Czaplewskia, "eWOM:The impact of customer- to-customer online know-how exchange on customer value and loyalty", Journal of Business Research, Vol.59, No.4 (2006), pp.449-456. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2005.10.004
  52. Hair, J. F., R. E. Anderson, R. L. Tatham and W. C. Black, Multivariate Data Analysis with Readings, Fifth ed., Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, 1998.
  53. Hargittai, E. and A. Hinnant, "Digital inequality: Differences in young adults' use of the internet", Communication Research, Vol.35, No.5(2008), pp.602-621. https://doi.org/10.1177/0093650208321782
  54. Hu, A. and W. Ling, "An empirical test of a use-diffusion model for Taiwan mobile digital TV", International journal of technology management, Vol.39, No.3(2007), pp.248- 263. https://doi.org/10.1504/IJTM.2007.013494
  55. Jaffres, L. and D. Atkin, "Predicting Use of Technologies for Communication and Consumer Needs", Journal of Broadcasting and Electronic Media, Vol.40, No.3(1996), pp. 318-330. https://doi.org/10.1080/08838159609364356
  56. Kahneman, D. and D. Lovallo, "Timid choices and bold forecasts:A cognitive perspective on risk taking", Management Science, Vol.39, No.1(1993), pp.17-31. https://doi.org/10.1287/mnsc.39.1.17
  57. Katz, E. and J. Blumler, "The uses of mass communication:Current perspectives on gratifications research", Sage Publication, Vol.3(1974).
  58. Kellar, L. K. and A. A. David, "The Effects of Sequential Introduction of Brand Extensions", Journal of Marketing Research, Vol. 29, No.1(1992), pp.35-50. https://doi.org/10.2307/3172491
  59. Kirmani, A., S. Sanjaay, and B. Sheri, "The Ownership Effect in Consumer Responses to Brand Line Stretches", Journal of Marketing, Vol.63, No.1(1999), pp.88-101. https://doi.org/10.2307/1252003
  60. Lattin, J. M. and L. McAlister, "Using a Variety-seeking Model to Identify Substitute and Complementary Relationships among Competing Product", Journal of Marketing Research, Vol.22, No.3(1985), pp. 330-339. https://doi.org/10.2307/3151429
  61. Laudon, J. P. and K. C. Laudon, "Essentials of Business Information System", 7th ed., Prentice-Hall, 2004.
  62. Leung, I. and R. Wei, "More than just talk on the move:Uses and gratifications of the cellular phone", Journalism and Mass Communication Quarterly, Vol.77, No.2(2000), pp.308-320. https://doi.org/10.1177/107769900007700206
  63. Li, S.-C. S., "Exploring the Factors Influencing the Adoption of Interactive Cable Television Services in Taiwan", Journal of Broadcasting and Electronic Media, Vol.48, No.3(2004), pp.466-483. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4803_7
  64. Liliana, V. and B. Anita, "Exploring Internet Motives and Life Satisfaction Among Hungarian and Israeli Medical Students, Living in Hungary", Journal of Happiness Studies, Vol.10, No.6(2009), pp.685-751. https://doi.org/10.1007/s10902-008-9114-5
  65. Lohse, G. L. and S. Bellman, and E. J. Johson, "Consumer Buying Behavior on the Internet:Findings from Panel Data", Journal of Interactive Marketing, Vol.14, No.1(2000), pp.15-29. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6653(200024)14:1<15::AID-DIR2>3.0.CO;2-C
  66. Mahajan, V., M. Eitan, and M. B. Frank, "New Product Diffusion Models in Marketing: A Review and Directions for Research", Journal of Marketing, Vol.54, No.1 (1990), pp.1-26. https://doi.org/10.2307/1252170
  67. Martin, I. M., S. Matta, and D. W. Stewart, "Extending Brand Equity:The role of goal Congruence", Progress in Economics Research, ed. Frank Columbus, New York; Nova Science Publishers, 2004.
  68. Mick, D. and S. Fournier, "Paradoxes of technology: Consumer Cognizance, emotions and coping strategies", Journal of Consumer Research, Vol.4(1998), pp.229-242.
  69. Miller, T. E., "Segmenting the Internet", American Demographics, Vol.18, No.7(1996), pp.48-52.
  70. Palmgreen, P. and J. D. Rayburn, "Merging uses and gratifications and expectancyvalue theory", Communication Research, Vol.11, No.4(1984), pp.537-562. https://doi.org/10.1177/009365084011004005
  71. Papacharissi, Z. and A. M. Rubin, "Predictors of Internet use", Journal of Broadcasting and Electronic Media, Vol.44, No.2 (2000), pp.175-196. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4402_2
  72. Ram, S. and H. S. Jung, "The Conceptualization and Measurement of Product Usage", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.18, No.1(1990), pp.67-76. https://doi.org/10.1007/BF02729763
  73. Ran, W., "Motivation for using the mobile phone for mass communications and entertainment", Telemetics and Informatics, Vol .25, No.1(2008), pp.36-46. https://doi.org/10.1016/j.tele.2006.03.001
  74. Ratneshwar, S. and P. Cornelia and A. D. Shocker, "Goal-Derived Categories and the Antecedents of Across-Category Consideration", Journal of Consumer Research, Vol.23, No.3(1996), pp.240-250. https://doi.org/10.1086/209480
  75. Rice, R. E. and J. E. Katz, "Comparing Internet and mobile phone usage:Digital divides of usage, adoption, and dropouts", Telecommunication Policy, Vol.27, No.8/9 (2003), pp.597-623. https://doi.org/10.1016/S0308-5961(03)00068-5
  76. Shih, C. F. and A. Venkatesh, "Beyond Adoption:Development and Application of a Use-Diffusion Model", Journal of Marketing, Vol.68, No.1(2004), pp.59-72. https://doi.org/10.1509/jmkg.68.1.59.24029
  77. Stanley, L. D., "Beyond Access:Psychosocial Barriers to Computer Literacy", The Information Society, Vol.19, No.5(2003), pp. 407-416. https://doi.org/10.1080/715720560