The Effects of Emotional Intelligence upon Job Satisfaction and Organizational Commitment - A Case of Five Star Deluxe Hotel Employees -

정서적 지능이 직무만족과 조직 몰입에 미치는 영향 - 특 1급 호텔 근무자의 사례를 중심으로 -

  • Kim, Ji-Eun (Dep. of Hotel Management, Catholic University of Daegu)
  • 김지은 (대구가톨릭대학교 호텔경영학과)
  • Received : 2012.02.20
  • Accepted : 2012.06.04
  • Published : 2012.09.30

Abstract

Organizational factors and personal traits are two elements of widely acknowledged relevance in employees' organizational outcomes in hotel industry. Personal traits especially need to be further examined as a consideration for employment. As one of the personal traits that provide capability to manage emotions, emotional intelligence is selected. The empirical objective of this study is to investigate the effects of emotional intelligence on job satisfaction and organizational commitment in a structural model. To conduct research questions, five star deluxe hotel employees in Korea are targeted to be surveyed. Descriptive statistics and multivariate analysis of variance, and structural equation modeling(SEM) are utilized employing SPSS and AMOS 4.0 to analyze the survey results. It was found that the components of perceiving emotions and understanding emotions predicted job satisfaction. Relatively perceiving emotions presented a higher impact on each dimension of job satisfaction. Satisfaction with co-workers and communication can also explain the level of hotel employees' organizational commitment. Broadly speaking, the results suggest that effective psychotherapeutic or reciprocative programs should be integrated into hotel training contents for emotional intelligence development.

호텔산업에서 직원의 성과를 예측할 수 있는 주요 변인으로 크게 조직적 차원과 개인적 특성으로 나누어 연구되어 오고 있다. 특히 개인적 특성은 고용시점에서 고려사항으로서 더 깊이 연구되어야 할 변인으로 보아진다. 이에 본 연구는 개인적 특성의 하나로서 감정을 조절하는 능력인 정서지능을 주요 변인으로 채택하였다. 본 연구의 실증적 목적은 정서지능이 구조적 모델 안에서 직무태도의 변인인 직무만족과 조직몰입에 주는 영향관계를 검증하고자 시행되었다. 연구 목적을 위해, 편의 표본추출 방식으로 한국의 특1급호텔의 근무자를 대상으로 설문조사 하였으며 데이터분석을 위해 SPSS와 AMOS 4를 이용한 구조 모형방정식을 통해 연구가설의 유의성을 측정하였다. 그 연구 결과, 정서지능의 감정 인지와 감정이해 요인이 모든 직무만족 요인에 유의한 영향을 주었다. 상대적으로 감정 인지가 직무만족 각각의 하위 변수에 더 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아울러, 조직몰입은 동료와 호텔 내 커뮤니케이션에 대한 만족에 의해 직접적인 영향을 받는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과 통해, 해당호텔에 적합한 심리요법 또는 이에 상응하는 호텔 교육프로그램을 직원교육 콘텐츠의 하나로 적용시킬 필요성이 제안된다. 왜냐하면 정서지능은 훈련 등을 통해 발전될 수 있기 때문이다.

Keywords