Language performance analysis based on multi-dimensional verbal short-term memories in patients with conduction aphasia

다차원 구어 단기기억에 따른 전도 실어증 환자의 언어수행력 분석

  • Ha, Ji-Wan (Department of Speech Pathology, Daegu University) ;
  • Hwang, Yu Mi (Center for Research Information, Korea University) ;
  • Pyun, Sung-Bom (Department Physical Medicine and Rehabilitation, Korea University College of Medicine)
  • 하지완 (대구대학교 재활과학대학 언어치료학과) ;
  • 황유미 (고려대학교 연구정보분석센터) ;
  • 편성범 (고려대학교 의과대학 재활의학교실)
  • Received : 2012.11.14
  • Accepted : 2012.12.05
  • Published : 2012.12.30

Abstract

Multi-dimensional verbal short-term memory mechanisms are largely divided into the phonological channel and the lexical-semantic channel. The former is called phonological short-term memory and the latter is called semantic short-term memory. Phonological short-term memory is further segmented into the phonological input buffer and the phonological output buffer. In this study, the language performance of each of three patients with similar levels of conduction aphasia was analyzed in terms of multi-dimensional verbal short-term memory. To this end, three patients with conduction aphasia were instructed to perform four different aspects of language tasks that are spontaneous speaking, repetition, spontaneous writing, and dictation in both word and sentence level. Moreover, the patients' phonological memories and semantic short-term memories were evaluated using digit span tests and verbal learning tests. As a result, the three subjects exhibited various types of performances and error responses in the four aspects of language tests, and the short-term memory tests also did not produce identical results. The language performance of three patients with conduction aphasia can be explained according to whether the defects occurred in the semantic short-term memory, phonological input buffer and/or phonological output buffer. In this study, the relations between language and multi-dimensional verbal short-term memory were discussed based on the results of language tests and short-term memory tests in patients with conduction aphasia.

다차원 구어 단기기억 기제는 크게 음운적 통로와 어휘-의미적 통로로 구분된다. 전자를 음운단기기억, 후자를 의미단기기억이라고 할 수 있는데, 단기기억 과제를 정상적으로 수행하기 위해서는 두 통로 모두의 정보를 활발히 활용하여야 한다. 그리고 음운단기기억은 다시 음운입력완충기와 음운출력완충기로 나누어지며, 음운입력완충기는 음운자극의 입력 시, 음운출력완충기는 음운 산출 시에 작동한다. 본 연구에서는 유사한 수준의 전도 실어증 증상을 보이는 세 명의 환자에 대해, 각각의 언어 수행력을 구어 단기기억의 다차원적 측면에서 분석하였다. 그러기 위하여 세 명의 전도 실어증 환자들에게 단어 수준과 문장 수준에서 스스로 말하기, 따라말하기, 스스로 쓰기, 받아쓰기의 네 가지 양태의 언어과제를 실시하여 수행력을 비교 분석하였고, 숫자폭검사와 언어학습검사를 이용하여 음운단기기억력과 의미단기기억력을 평가하였다. 그 결과 세 대상자들은 네 양태의 언어 검사에서 다양한 수행력과 오반응 유형을 보였고, 단기기억력 검사 결과도 동일하게 나타나지 않았다. 즉 전도 실어증 환자들의 언어 수행력은 의미단기기억 또는 음운단기기억의 결함으로 설명될 수 있으며, 음운단기기억 가운데에서도 음운입력완충기, 음운출력완충기 혹은 둘 다의 결함 여부에 따라 언어특성이 상이하게 나타날 가능성을 제시하고 있다. 본 연구에서는 전도 실어증 환자들의 언어 검사와 단기기억력 검사 결과를 바탕으로, 언어와 다차원 구어 단기기억력과의 관계에 대하여 논의하고 있다.

Keywords