DOI QR코드

DOI QR Code

Comparative Analysis of Elderly's and Non-elderly's Human Traffic Accident Severity

고령운전자와 비고령운전자의 인적교통사고 심각도 비교분석

  • Received : 2012.09.14
  • Accepted : 2012.11.14
  • Published : 2012.12.31

Abstract

This study focused on estimating influential factors of traffic accidents and analyzing traffic accident severity of elderly and non elderly using traffic accident data. In order to reclassify elderly and non elderly traffic accident by a statistical method from entire traffic accident data, multiple discriminant analysis was applied. Also ordered logit model was applied for analyzing traffic accident severities using traffic accident severities as an independent variable and transportation facilities, road conditions and human characteristics as dependent variables. As results of the comparison between elderly and non elderly traffic accident, the traffic accident severity was affected by the age, types of traffic accidents, human characteristics and road conditions as well. Also, transportation facilities and road conditions affected to more elderly traffic accident than non elderly. Therefore, traffic accident severity would be decreased with the improvement of transportation facilities and road conditions for the elderly.

본 연구는 교통사고자료를 이용하여 고령자 집단과 비고령자 집단 간의 교통사고요인을 파악하여 각 요인들이 교통사고 심각도에 미치는 영향의 크기를 분석하였다. 나이에 의해 구분된 고령자와 비고령자 집단을 교통사고자료를 이용한 통계학적 방법에 의해 재분류하였으며, 교통사고 심각도에 미치는 영향요인을 분석하기 위해 심각도를 종속변수로 두고, 교통시설, 도로환경, 개인별특성에서 17개 독립변수로 정하여 순서형 로짓모형으로 분석하였다. 고령자 집단과 비고령자 집단의 교통사고 영향요인을 분석하여 비교한 결과, 사고 당사자의 연령뿐만 아니라, 사고유형이나 운전자 개인의 특성, 도로환경도 교통사고에 영향을 미치고 있음이 나타났다. 또한 고령자 집단과 비고령자 집단은 교통사고 심각도에 미치는 영향변수의 종류와 크기가 각각 다른 것으로 나타났다. 이는 각 집단의 개인적 특성에 적합한 교통시설이 개선된다면 교통사고의 심각도를 줄일 수 있음을 의미하는 것이라 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 강경우, 권정태, "고령화 사회와 고령자 교통사고의 재고찰", 대한토목학회논문집, 제27권, 제 1D호, pp.19-26, January 2007.
  2. 박병호, 한상욱, 김경환, "고령운전자 교차로 사고의 특성 및 모형: 청주시 4지 신호교차로를 중심으로", 한국도로학회논문집, 제11권, 제4호, pp.33-40, December 2009.
  3. 박현천, "음주교통사고 영향요인과 심각도 분석을 위한 모형설정", 석사학위논문, 전북대학교, 2011.
  4. 이성기, "안개지역의 교통사고 심각도 모형 개발에 관한 연구", 석사학위논문, 한양대학교, 2008.
  5. S. Zajac, N. Ivann, "Factors Influencing Injury of Motor Vehicle-Cossing Pedestrian Crashes in Rural Connecticut", Accident Analysis & Prevention, no. 35, pp.369-379, May 2003.
  6. 최재성, 김상엽, 황경성, 백승엽, "Ordered Logit Model 을 이용한 보행자 사고 심각도 요인분석", 한국도로학회지, 제11권 제1호, pp.153-164, March 2009.
  7. 한수산, 박병호, "순서형 로짓 모형을 이용한 사고 심각도 비교 분석" 대한국토.도시계획학회지, 제46권 제2호, pp.183-192, April 2011.
  8. J. Zhang, J. Lindsay, K. Clarke, G. Robbins, Y. Mao, "Factors Affecting the Severity of Motor Vehicle Traffic Crashes Involving Elderly Drivers in Ontario", Accident Analysis & Prevention, no. 32, pp.117-125, January 2000.
  9. N. Garber, R. Srinivasan, "Characteristics of Accidents Involving Elderly Drivers at Intersections" Transportation Research Record no. 1325, pp.8-16, 1991.
  10. 이성우, 민성희, 박지영, 윤성도, "로짓․프라빗 모형 응용", 박영사, January 2008.

Cited by

  1. Development of Severity Model for Elderly Pedestrian Accidents Considering Urban Facility Factor vol.30, pp.1, 2015, https://doi.org/10.14346/JKOSOS.2015.30.1.094
  2. 머신러닝 기반의 수도권 지역 고령운전자 차대사람 사고심각도 분류 연구 vol.19, pp.4, 2012, https://doi.org/10.14400/jdc.2021.19.4.025