DOI QR코드

DOI QR Code

A Review of Research Methodology in Mathematics Education from Phenomenological Perspective

현상학적 관점을 반영한 학교수학의 연구방법론에 대한 고찰

  • Cho, Cheong-Soo (Department of Mathematics Education, Yeungnam University)
  • Received : 2012.11.01
  • Accepted : 2012.11.23
  • Published : 2012.11.30

Abstract

This study is to review phenomenology as a legitimate research methodology in mathematics education. Phenomenology is considered a perspective which will be able to provide varieties of viewpoints for mathematics education. Phenomenology is a research about phenomena and experience, and phenomenological research is to reveal the meanings from persons who experience something that researcher is interested in. Through such review, this study is to identify if phenomenology has potential possibility to open as a qualitative research methodology in mathematics education. In order to doing this, this study has reviewed the trend of qualitative research methods in mathematics education, major concepts of phenomenology, phenomenological attitudes for phenomenological research, and the methods and procedures for phenomenological research. The major conclusions are as the followings: the focus of lived-experience in mathematics education, the importance of recognizing life world in mathematics education, and the essence of general phenomena and the meanings of experience general in mathematics education.

본 연구는 수학교육 연구를 위한 다양한 관점의 제공에 기여할 수 있는 현상학(phenomenology)을 수학교육의 연구방법론적 측면에서 고찰하고자 한다. 현상학이란 현상과 경험에 대한 연구이며, 현상학적 연구는 무엇인가를 경험한 개인한테서 그가 경험한 것의 의미를 밝히고자 하는 것이다. 이렇게 함으로써 현상학이 수학교육 연구의 한 가지 새로운 질적 연구방법론으로 어떤 가능성을 열어줄 수 있는지 탐색하고자 한다. 이를 위하여 수학교육과 질적 연구방법의 동향, 현상학의 주요 개념들, 현상학적 연구를 위한 현상학적 방법, 그리고 현상학적 연구 방법과 절차에 대해 살펴보았다. 결론으로는 현상학은 수학교육이 "체험"에 초점을 두게 하고, 수학교육에서 생활세계의 인식에 대한 중요성을 부각시키며, 그리고 수학교육의 전반적인 현상에 대한 본질과 경험의 의미를 파악 가능하게 해 준다.

Keywords

References

  1. 강신택(2010). 행정학 연구에 있어서의 경험적 환원과 현상학적 환원. 행정언어와 질적연구, 1(1), 1-25.
  2. 김경훈(2002). 후설 현상학에서 보는 교육의 방법론. 철학논총, 30(4), 147-166.
  3. 김봉석(2007). 교육과정과 교수-학습 과정의 해석학적 재개념화. 교육과정연구, 25(4), 61-80.
  4. 김봉석(2010). 후설의 생활세계론이 초등 역사교육에 주는 함의. 초등교육연구, 23(4), 181-205.
  5. 김선명(2005). 공공부문 혁신의 접근방법에 관한 인식론적 비평: 현상학적 접근방법을 중심으로. 한국행정학보, 39(4), 1-18.
  6. 김성애(2005). 현상학적 입장에서 본 특수교육교사의 (중증)발달장애아 진단 및 교육적 과제. 특수교육저널: 이론과 실천, 6(1), 147-176.
  7. 김신욱(2000). Husserl의 생활세계 경험의 교육적 함의. 미출판박사학위논문, 경상대학교, 진주.
  8. 김영진(2011). 심리 세계에 대한 현상학적 환원. 철학, 108, 25-49.
  9. 김영희, 김성봉(2011). 전문계 고등학교 3학년 학생들의 입시경험에 관한 현상학적 연구. 한국청소년연구, 22(1), 29-55.
  10. 김형철(2004). 이야기의 도덕교육적 함의. 윤리교육연구소, 5, 69-86.
  11. 로버트 보그단, 사리 놉 비크렌(2010). 교육의 초보 연구자를 위한 질적 연구방법론의 기초 (조정수 역). 서울: 경문사. (원본 출판 2006).
  12. 서도식(2008). 공간의 현상학. 철학논총, 54(4), 335-358.
  13. 신경림(2001). 현상학적 연구. 서울: 현문사.
  14. 유혜령(2005). 아동교육 연구의 현상학적 접근: 역사와 과제. 교육 인류학 연구, 8(1), 57-90.
  15. 이남인(2005). 현상학과 질적연구방법. 철학과 현상학 연구, 24, 91-121.
  16. 이선관(2002). 현상학과 심리학. 강원인문논총, 10, 281-301.
  17. 이종훈(1992). 생활세계의 역사성. 철학과 현상학 연구, 5, 93-116.
  18. 이종훈역(1996). 시간의식. 서울: 그레이트북스.
  19. 정혜경, 홍성하(2011). 간호학에서의 질적 연구 방법에 대한 현상학적 고찰. 철학과 현상학 연구, 18, 176-202.
  20. 장정윤(2003). 무용하는 신체에 관한 철학적 고찰. 한국무용교육학회지, 15(1), 99-129.
  21. 홍성하(2011). 간호학에서의 '돌봄'(caring)에 대한 현상학적 연구. 철학과 현상학 연구, 50, 213-241.
  22. 최현실(2011). 탈북여성들의 트라우마와 한국사회 정착지원에 관한 현상학적 연구. 여성학연구, 21(1), 161-204.
  23. Akerlind, G.(2005). Variation and commonality in phenomenographic research methods. Higher Education Research & Development, 24(4), 321-334. https://doi.org/10.1080/07294360500284672
  24. Ary, D., Jacobs, L. C., & Razavieh, A.(2002). Introduction to research in education(6th ed.). Belmont, CA: Wadsworth Thomson Learning.
  25. Barritt, Beekman, & Bleeker, & Mulderij(2010). 교육연구와 현상학적 접근 (홍기형 옮김).서울: 문음사. (원본 출판 1983).
  26. Charmaz, K.(2000). Grounded theory: Objectivist and constructivist methods. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln(Eds.), Handbook of qualitative research(2nd ed.)(pp.509-535). Sage Publications.
  27. Cizek, G. J.(1995). Crunchy granola and the hegemony of the narrative. Educational Researcher, 24(3), 26-28.
  28. Cobb, P.(1994). Where is the mind? Constructivist and sociocultural perspectives on mathematical development. Educational Research, 23(7), 13-20. https://doi.org/10.3102/0013189X023007013
  29. Cobb, P., & Yackel, E.(1996). Constructivist, emergent, and sociocultural perspectives in the context of developmental research. Educational Psychologist, 31(3-4), 175-190. https://doi.org/10.1080/00461520.1996.9653265
  30. Cobb, P.(2007). Putting philosophy to work: Coping with multiple theoretical perspectives. In F. K. Lester(Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning(pp.3-38). Information Age Publishing Inc.
  31. Cobb, P., Jaworski, B., & Presmeg, N.(1995). Emergent and sociocultural views of mathematical activity. In L. P. Steffe, P. Nesher, P. Cobb, G. Goldin, & B. Greer(Eds.), Theories of mathematical learning(pp.3-19). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  32. Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K.(2000). Research methods in education. NY: Routledge Falmer.
  33. Crawford, K.(1996). Cultural processes and learning: Expectations, actions, and outcomes. In L. P. Steffe, P. Nesher, P. Cobb, G. Goldin, & B. Greer(Eds.), Theories of mathematical learning(pp.131-147). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  34. DeMarrais, K., & Lapan, S.(2004). Foundation for research: Methods of inquiry in education and the social science. Mahwah, NJ: Erlbaum Associates.
  35. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S.(2000). Introduction: The discipline and practice of qualitative research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln(Eds.), Handbook of qualitative research(2nd ed.)(pp.1-28). Thousand Oaks, CA: Sage.
  36. Freudenthal, H.(1991). Revisiting mathematics education: China lectures. Dordrecht: Kluwer.
  37. Gage, N. L.(1989). The paradigm wars and their aftermath: A "historical" sketch of research on teaching since 1989. Educational Researcher, 18(7), 4-10.
  38. Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R.(2007). Educational research: An introduction(8th ed.). White Plains, New York: Longman.
  39. Geertz, C.(1973). The interpretation of culture. Kachi Publishing Co.
  40. Giogri, A.(1988). Saybrook at a glance. Saybrook Perspective, Winter, 12.
  41. Giogri, A.(1985). Phenomenology and psychological research. Pittsburgh, PA: Duquesne Univesity Press.
  42. Giorgi, B.(1997). The theory, practice and evaluation of the phenomenological method as a qualitative research procedure. Journal of Phenomenological Psychology, 28, 235-260. https://doi.org/10.1163/156916297X00103
  43. Giorgi, B.(2006). Can an empirical psychology be drawn from Husserl's phenomenology? In P. Ashworth & M. C. Chung (Eds.), Phenomenology and psychological science: Historical and philosophical perspective(pp.69-88). New York: Springer.
  44. Hackenberg, A. J.(2010). Mathematical caring relations in action. Journal for Research in Mathematics Education, 41(3), 236-273.
  45. Kieran, C.(1994). Doing and seeing things differently: A 25-year retrospective of mathematics education research on learning. Journal for Research in Mathematics Education, 25(6), 583-607. https://doi.org/10.2307/749574
  46. Kvale, S.(2003). The psychoanalytical interview as inspiration for qualitative research. In P. M. Camic, J. E. Rhodes, & J. Yardley(Eds.), Qualitative research in psychology: Expanding perspectives in methodology and design(pp.275-298). Washington, DC: American Psychological Association.
  47. Langenbach, M., Vaughn, C., & Aagaard, D.(1994). An introduction to educational research. Boston: Allyn and Bacon.
  48. Mitchell, J. G.(1990). Re-visioning educational leadership: A phenomenological approach. NY: Garland Publishing.
  49. Moustakas, C.(1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  50. Noddings, N.(2001). The caring teacher. In Richardson, V.(Ed.), The handbook of research on teaching. Washington, DC: Americam Educational Research Association.
  51. Pollio, H. R., Henley, T., & Thompson, C.(1997). The phenomenology of everyday life. New York: Cambridge University Press.
  52. Simon, M. A.(2004). Raising issues of quality in mathematics education research. Journal for Research in Mathematics Education, 35(3), 157-163. https://doi.org/10.2307/30034910
  53. Teppo, A. R.(1998). Diverse ways of knowing. In A. R. Teppo(Ed.), Qualitative research methods in mathematics education(pp. 1-6). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  54. Tobias, S.(1995). Overcoming math anxiety. New York: W.W. Norton & Company.
  55. Uljens, M.(1996). On the philosophical foundation of phenomenography. In G. Dall'Alba & B. Hasselgren(Ed.), Reflections on phenomenography(pp.105-130). Goteborg: Acta Universitatis Gothenburgensis.
  56. Van Manen, M.(1990). Researching lived experience: Human science for an action-sensitive pedagogy. Albany: State University of New York Press.