조선산업의 글로벌 경쟁력 강화를 위한 한중 선박금융제도의 비교연구

An Analysis on the North-Africa Entry Strategies of Korea Logistics Companies

  • 최창열 (서경대학교 금융정보공학과) ;
  • 함형범 (서경대학교 금융정보공학과)
  • Choi, Chang-Yeoul (Department of Financial Information Engineering, Seokyeong University) ;
  • Ham, Hyung-Bum (Department of Financial Information Engineering, Seokyeong University)
  • 투고 : 2012.08.23
  • 심사 : 2012.12.24
  • 발행 : 2012.12.27

초록

본 연구는 조선산업과 해운 발전을 위해 한국과 중국의 선박금융제도에 대해 비교하고 이를 바탕으로 문제점을 도출하고, 우리나라 선박금융제도의 발전방안 제시하였다. 2008년 글로벌 금융위기 이후 리먼브라더스의 파산 이전까지만 하더라도 유럽의 주요선진국이 독점하던 선박금융이 한국, 일본, 중국 등 상대적으로 강력한 금융시스템과 저금리를 바탕으로 아시아 지역으로 중심이 변화되고 있는 실정이다. 본 연구는 동북아 3국 가운데 가장 먼저 선박금융을 도입한 한국이 오히려 중국의 도전에 직면하고 있는 현재의 상황을 극복할 수 있는 대안이 무엇인지 연구하였다. 본 연구에서 한국의 선박금융의 문제점을 선박금융 조달의 한계, 전문 인력의 부족, 환리스크 상존, 관계자의 이해 부족을 제시하였으며, 이러한 문제점을 해결하기 위한 대응방안으로 선박금융전문기관의 설립, 금융산업에서의 전문인력 양성, 원화의 대외신임도 상승, 이해당사자간의 지속적 협의 등을 제시하였다. 우리나라는 아시아 최초의 선박펀드 도입국가이지만, 해운과 조선 및 선박금융의 유기적인 연결 속에서 중국 선박펀드의 성장과정을 눈여겨봐야 할 것이다.

This study has investigated shipping finance systems in Korea and China, and extracted negative factors based on it to propose a way to develop the shipping financial system in Korea for shipbuilding industry and marine transportation. From after the global financial crisis in 2008 to right before the Lehman Brothers Holdings bankruptcy, shipping finance has been dominated by the major industrialized countries in Europe. However, the weight point is moving to the countries in Asia region such as Korea, Japan, and China based on relatively strong banking system and low interests rate. This study focused on the alternatives the current situation that the starter of shipping finance among three countries in Northeast Asia, South Korea is facing China's challenges. In the paper, shipping finance in Korea presented its defectives such as the limits of ship financing, lack of professional workforces, ever-present foreign exchange risks, and lack of understandings of the parties. As the countermeasures of them, it proposed establishing professional institute for ship financing, training professionals in financial industry, raising foreign credentials of won, and continuing associations between the parties. Even though we are the first Asian country introduced ship funds, the ship funds growth in China shall be under our eyes while we keep systemic networks between shipping, ship building, and ship financing.

키워드