DOI QR코드

DOI QR Code

3D Stereoscopic Image Production Techniques in accordance with moving Virtual Camera

가상카메라 이동에 따른 3차원 입체영상 제작에 관한 연구

  • 이준상 (동의대학교 디지털미디어공학과) ;
  • 이임건 (동의대학교 영상정보공학과)
  • Received : 2011.10.24
  • Accepted : 2011.12.19
  • Published : 2012.02.29

Abstract

The techniques of implementing 3D movie have been developed by stereoscopic representation methods of the scene based on human visual experience. Recently, though various novel approaches for stereo movies are proposed to produce realistic 3D image, more study have to be done for compensating keystone distortion which is generated by moving virtual camera. In this paper we propose a novel production technique which minimizes keystone distortion based on analyzing pixel distance, and is easily implemented on popular graphics environment. First, in graphics environment we categorize each objects as individual layers, and extract image data to produce 3D image. The comparison between each animation sequences from proposed and conventional production methods shows that our production technique well compensate the distortion.

3D 영상은 인간이 인지하는 시각적 경험을 바탕으로 입체적인 표현기술에 의해 발전해 왔다. 최근 입체영상구현 기술연구는 현실감 있는 영상을 제작하기 위해서 다양하고 새로운 영상 제작방법들이 시도되고 있다. 그러나 가상카메라가 이동할 때 발생하는 키스톤 왜곡(keystone distortion)에 대한 문제는 많은 연구가 필요한 상태다. 본 연구에서는 가상카메라의 이동에 따라 발생하는 결상차이에 대한 픽셀거리를 분석함으로써 키스톤 왜곡에 대한 현상을 최소화 하고 그래픽스 환경에서 구현 가능한 제작방법을 제시하였다. 그래픽스 입체영상 제작환경에서 각각의 오브젝트를 레이어별로 분류한 후 영상데이타를 추출하여 입체영상으로 제작한 결과 화면결상으로 인한 왜곡된 영상데이터를 보정 할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김태형, 이한석 "3D 컴퓨터 그래픽스 기반의 입체영상 제작 사례연구" 한국일러스트학회pp 28. 2010
  2. 안경공학, 기저연구사. 2008. p55
  3. 한국소프트웨어진흥, 디지털콘텐츠산업백서 진한엠엔비. 2008, p187
  4. 이용규, "3D입체영상의 공간 연출에 관한 연구" 홍익대학교 석사학위 논문, 2009.
  5. 현승훈 "애너그리프(Anaglyph) 3D 입체모션그래픽 제작방법에 대한 연구" 만화애니메이션연구, 한국만화애니메이션학회, pp168, 2008.
  6. 최은영 "입체영상제작 파이프라인 구축방향" 한국 콘텐츠학회, 한국콘텐츠학회논문지, 제10권 제8호 2010.8, page(s): 159-167 https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.8.159
  7. 최영근, "애너그리프(Anaglyph)를 활용한 미러형 입체영상 연구" 한국멀티미디어학회, 춘계학술발표논문집. page(s): 134-137. 2010.
  8. 이문영, 정진헌 "3D 애니메이션을 위한 입체영상 제작기법에 관한연구" 한국일러스트학회, 조형미디어학, Vol.11, No.4, 2008.
  9. 성창경, 정진헌 "입체영상에서 입체감 극대화를 위한 연출 구도 및 시각적 효과연구" 한국일러스트학회, 조형미디어학, Vol.13, No.2. 2010.
  10. 김철현, 백준기 "비선형 편집기반의 입체영상 제작 흐름에 관한 연구" 한국방송공학회, 방송공학회논 문지, 제15권 제3호. page(s): 391-406, 2010 https://doi.org/10.5909/JBE.2010.15.3.391