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PDA를 활용한 안내서비스가 이용객의 몰입, 만족 및 재이용의도에 미치는 영향 -경복궁의 PDA안내서비스를 중심으로-

Effect of PDA Guide Service on Users' Involvement, Satisfaction, and Reuse Intention -Focused on PDA Guide Service in Gyeongbokgung-

  • 김주연 (경희대학교 국제관광전략연구소) ;
  • 이민재 (경희대학교 무역학과) ;
  • 안경모 (경희대학교 관광대학원)
  • 투고 : 2011.12.02
  • 심사 : 2012.02.10
  • 발행 : 2012.03.28

초록

정보기술 발달로 인해 관광정보제공에 있어서 다양한 정보기술이 적용되고 있다. 여러 지역자치단체나 관광지에서 여러 정보기기를 활용한 관광정보서비스를 제공해오고 있다. 2010년 6월부터 경복궁에서 PDA 기기를 활용한 안내서비스가 시행되고 있다. 본 연구에서는 PDA기기를 활용한 안내서비스를 제공하고 있는 경복궁을 대상으로 하여 그 효과를 알아보기 위해 전문 문화해설사의 안내서비스를 받은 관람객과 PDA 안내서비스를 이용한 관람객의 해설에 대한 몰입, 만족, 재이용의도를 비교하였다. 그 결과, 모든 항목에 대해서 문화해설사의 안내서비스를 받은 방문객이 지각한 몰입, 만족 및 재이용의도가 높게 나타났다. 또한, PDA안내서비스의 서비스품질의 구성요인을 파악하고, 이 구성요인이 이용객의 만족, 몰입, 재이용의도 등의 태도에 미치는 영향을 파악하였다. PDA 안내서비스 구성요소는 '해설성', '디자인', '사용용이성', '시스템 안정성'의 네 가지 요인으로 파악되었으며, 이 중 '해설성'은 이용자 몰입에 유의한 영향을 미치는 요소인 것으로 파악되었다. 또한, '해설성', '안정성'과 '사용용이성'은 이용자 만족에 유의한 영향력을 가지고 있는 것으로 나타났다. 그리고, 이용자의 재이용의도에 있어서는 '해설성'과 '시스템 안정성'만이 유의한 영향을 갖는 것으로 분석되었다. 이러한 연구결과를 통한 실무적 시사점이 논의되었다.

Due to IT(information technology) development, various ITs have been applied to tourism. Since June 2010, PDA guide service was launched in Kyungbok palace. This study tried to find how effectively the service is operated by comparing flow, satisfaction and reuse intention of PDA users with those of who have received guide service by professional interpreter. The result indicates that those who have received professional interpretation showed to be more involved, satisfied and have more intention to reuse. The paper explored the composing factors of PDA guide service, which are 'interpretation', 'design', 'ease of use', and 'stability of operation'. Among these factors, interpretation was analyzed to be only factor what affects users' involvement and also most influential attribute explaining users' satisfaction and reuse intention. 'Interpretation', 'stability' and 'ease of use' are shown to have impact on satisfaction, while 'interpretation' and 'stability' have significant effect on users' reuse intention of PDA guide service. The operational implications from these results are suggested.

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