DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on Cause Analysis for Longitudinal Crack of Duct Slab in Tunnel

터널 덕트슬래브의 종방향 균열에 대한 원인 분석 사례 연구

  • Received : 2012.04.25
  • Accepted : 2012.07.10
  • Published : 2012.09.30

Abstract

In this study, cause of longitudinal crack which is found on duct slab of road tunnel is studied. In-depth investigation, such as visual inspection, non-destructive testing and geometrical surveying of duct slab, is carried out. In order to perform cause analysis, the investigated results are compared to the results of numerical analysis. Many factors, which cause longitudinal crack, are classified as constrained condition of the duct slab, location of the rebar, temperature, shrinkage and so on. According to the classified causes of longitudinal crack, numerical analysis is performed considering construction stage of the tunnel lining. Especially, in order to predict shrinkage stain due to discrepancy of curing date, ACI-209 model, KCI structural design code and other researcher's shrinkage test results are compared. The results show that shrinkage strain is one of the main factors causing longitudinal crack. Other investigated tunnels are classified along with the construction method of duct slab and patterns of cracks. As a result, improving ways to construct duct slab are suggested.

본 연구에서는 반횡류식 터널 덕트슬래브 하면 중앙부에 발생한 종방향 균열의 발생 원인을 분석하였다. 분석을 수행하기 위하여 균열이 발생 부위에 대한 상세한 외관조사, 비파괴조사 및 덕트슬래브의 처짐 측량을 실시하였고, 그 결과와 수치해석결과와의 상관관계 분석을 수행하여 균열 발생 원인에 대한 상세한 분석을 실시하였다. 균열 발생 원인의 주요 인자로 단부구속조건, 철근의 위치, 온도의 변화 및 건조수축 등으로 분류하였고, 콘크리트 라이닝을 우선적으로 타설하고 덕트슬래브를 철근 커플러로 강결하여 수개월 후에 별도 타설한 시공여건에 따라 발생할 가능성이 있는 요소들을 고려하여 수치해석을 실시하였다. 특히, 건조수축에 대한 분석을 위하여 ACI209 및 콘크리트 구조설계기준의 예측식과 기존 연구의 실험결과를 비교하여 시공당시의 건조수축 발생량을 예측하였고 구조해석을 수행하여 건조수축이 균열발생의 주요한 원인 중에 하나라는 결과를 도출하였다. 이에 따라 기존에 수행한 도로터널의 안전진단 결과를 덕트슬래브의 시공 방법에 따라 분류하고 균열발생 패턴을 분석하여 덕트슬래브가 있는 터널의 시공방법의 개선에 대한 제언을 하였다.

Keywords

References

  1. 김진근, 이상순, 양주경, 신병천, "건조수축에 의한 철근콘크리트 보의 곡률 및 처짐", 한국콘크리트학회 논문집, 제10권 6호, 1998, pp.261-268.
  2. 김한수, 정종현, 조석희, "시공단계를 고려한 고층건물 콘크리트 슬래브의 건조수축 응력해석", 한국콘크리트학회 논문집, 제13권 5호, 2001, pp.457-465.
  3. 노병철, 김종우, 김정훈, "무선인터넷을 이용한 웹 기반 원격지 철도터널의 계측관리", 구조물진단학회지, 제10권 3호, 2006, pp.159-164.
  4. 박석균, "3 다이폴 안테나 방식 레이더에 의한 콘크리트 터널 라이닝 배면 공동의 형상 추정", 한국콘크리트학회논문집, 제17권 2호, 2005, pp.221-227. https://doi.org/10.4334/JKCI.2005.17.2.221
  5. 안성수, 성원진, 강병수, 이용학, "건조수축과 크리프에 의한 합성형 거더의 재령종속적 거동", 한국콘크리트학회 논문집, 제18권 1호, 2006, pp.109-116. https://doi.org/10.4334/JKCI.2006.18.1.109
  6. 양은익, 김일순, 이성태, 이광명, "콘크리트 건조수축 측정 방법 및 예측 모델에 대한 비교", 한국콘크리트학회논문집, 제22권 1호, 2010, pp.85-91. https://doi.org/10.4334/JKCI.2010.22.1.085
  7. 우종태, 이송, "계측에 의한 터널 라이닝의 안전성 분석", 구조물진단학회지, 제6권 3호, 2002, pp.103-110.
  8. 이수진, 이회근, 이승훈, 원종필, "건조수축에 따른 균열 방지를 위한 콘크리트 슬래브의 정량적 줄눈 간격 산정", 한국콘크리트학회논문집, 제23권 3호, 2011, pp.289-294. https://doi.org/10.4334/JKCI.2011.23.3.289
  9. 이유석, 이태종, 박광림, 오영석, 차철준, "열화상카메라를 활용한 외부온도의 터널내 영향범위 산정방법 연구", 구조물진단학회지, 제14권 5호, 2010, pp.136-143.
  10. 정건웅, 안대진, 홍문기, 김방철, "장대 횡류식터널의 환기덕트 시공성 개선을 위한 PC 중공 슬래브 설계 및 시공사례", 한국터널지하공간학회지, 제13권 5호, 2011, pp.50-59.
  11. 추진호, 박성우, 김형탁, 지기환, 윤태국, "정밀안전진단 결과를 활용한 NATM터널(무근)의 라이닝 균열 종류별 발생원인 분 석-Part 1", 한국터널지하공간학회논문집, 제13권 3호, 2011, pp.199-214.
  12. 한국콘크리트학회, 콘크리트 구조설계기준 해설, 기문당, 서울, 2007, pp.33-45.
  13. 한천구, 한민철, 송승헌, 윤섭, "팽창재와 수축저감제를 병용한 콘크리트의 건조수축 특성", 한국콘크리트학회논문집, 제 18권 3호, 2006, pp.397-404 https://doi.org/10.4334/JKCI.2006.18.3.397
  14. ACI 209R-92, Prediction of Creep, Shrinkage, and Temperature Effects in Concrete Structures, ACI committee 209, Detroit, 1992, pp.4-9.
  15. Mashimo, H., Isago, N., Kitani, T. and Endou, T., "Effect of Fiber Reinforced Concrete on Shrinkage Crack of Tunnel Lining", Tunnelling and Underground Space Technology, vol. 21, 2006, pp.382-383. https://doi.org/10.1016/j.tust.2005.12.194
  16. Wang, N., Chen, P., Wang, J. and Liu, W., "Crack Propagation Detection and Simulation Research of Jiulong Tunnel", Advanced Materials Research, vol. 446-449, 2012, pp.2256-2261. https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMR.446-449.2256
  17. Wang, T. T., "Characterizing Crack Patterns on Tunnel Linings Associated with Shear Deformation Induced by Instability of Neighboring Slopes", Engineering Geology, vol. 115, 2010, pp.80-95. https://doi.org/10.1016/j.enggeo.2010.06.010
  18. Weiss, W. J., Yang, W. and Shah, S. P., "Shrinkage Cracking of Restrained Concrete Slabs", ASCE Journal of Engineering Mechanics, vol. 124, No. 7, 1998, pp.765-774. https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9399(1998)124:7(765)

Cited by

  1. Study on Cracking Causes and Patterns in Median Barrier and Guardrail Concrete in RC Bridge vol.18, pp.5, 2014, https://doi.org/10.11112/jksmi.2014.18.5.019