DOI QR코드

DOI QR Code

Course evaluation model using standardized transformation by group in student evaluation of teaching

학생에 의한 강의평가에서 집단별 표준화변환을 이용한 강좌평가모형

  • Lee, Jae-Man (Department of Information Statistics, Andong National University) ;
  • Cha, Young-Joon (Department of Information Statistics, Andong National University)
  • Received : 2011.12.26
  • Accepted : 2012.01.16
  • Published : 2012.01.31

Abstract

Based on the student evaluation of teaching from 'A' university where students are graded by relative performance, we conducted a research on the effect of course characteristics in student evaluation of teaching. The results show that the score of student evaluation of teaching seems to be higher for those classes with more proportion of male students, higher grades, and smaller class sizes. From these results, we suggest an evaluation model which can control the effect of grade and sex. Also we illustrate the performance of the evaluation model by using a case study.

A대학교에서 상대평가로 성적을 부여하는 강의의 강의평가 자료를 대상으로 강좌특성이 강좌별 강좌평가점수에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과 강좌별 강좌평가점수는 강좌 수강생의 평균학년과 남학생비율이 높을수록, 수강인원이 적을수록 높게 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 평가자의 학년과 성별의 효과를 통제할 수 있는 평가모형을 제안하고 제안한 사례를 통하여 평가모형의 수행능력을 고찰하였다.

Keywords

References

  1. 류춘호, 이정호 (2003). 대학의 강의평가에 영향을 미치는 학생관련 요인에 관한 연구. <경영학 연구>, 32, 789-807.
  2. 양미경 (2008). 학생의 평정에 의거한 대학 강의평가의 의의와 한계. <교육원리연구>, 13, 93-122.
  3. 이기훈 (2010). 강의평가의 타당성과 신뢰성에 관한 연구 전주대학교 강의평가 결과를 중심으로. <한국데이터정보과학회지>, 21, 87-98.
  4. 조장식 (2010). 회귀분석에 기초한 균등화 방법에 관한 연구. <한국데이터정보과학회지>, 21, 513-521.
  5. 허순영, 장덕준 (2011). 인터넷 설문조사에서 익명성 훼손이 응답에 미치는 효과. <한국데이터정보과학회지>, 22, 785-794.
  6. Marsh, H. W. and Roche, L. A. (1997). Making students' evaluations of teaching effectiveness effective: The critical issues of validity, bias, utility. American Psychologist, 52, 1187-1197. https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.11.1187
  7. Minitab Institute (2010). Minitab 16 statistical software, Minitab Inc., PA.
  8. Neath, I. (1996). How to improve your teaching evaluations without improving your teaching. Psychological Reports, 78, 1363-1372. https://doi.org/10.2466/pr0.1996.78.3c.1363

Cited by

  1. A study on comparing response times between Wibro and wired internet using portals vol.24, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7465/jkdi.2013.24.1.23
  2. 사영에 근거한 면접 점수의 통계적 모형 vol.23, pp.3, 2012, https://doi.org/10.7465/jkdi.2012.23.3.495
  3. Meta-research on the influence of course, instructor, and student characteristics in student evaluation of teaching at universities vol.26, pp.2, 2012, https://doi.org/10.17927/tkjems.2014.26.2.293
  4. A study on students awareness of course evaluation: focusing on integrity of responsive attitudes and satisfaction vol.28, pp.3, 2016, https://doi.org/10.17927/tkjems.2016.28.3.443
  5. 의사결정나무분석에 의한 공과대학 강의평가 예측요인 탐색 vol.21, pp.4, 2012, https://doi.org/10.18108/jeer.2018.21.4.46