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Study on Player Attitudes Regarding Gender in the MMORPG Customization Process

MMORPG 커스터마이징에서 젠더에 대한 플레이어 태도 연구

  • Received : 2012.01.25
  • Accepted : 2012.02.14
  • Published : 2012.02.20

Abstract

The avatar gender, the basic element that constitutes the identity of the MMORPG player, can be created by the player due to the nature of the game through the system provided within the game. Thus, players exhibit a different attitude from reality regarding avatar gender. Gender customization in virtual space is an expansion of the identity in an effort to express one's identity in various ways. A number of users manage avatars with the opposite gender where it was found that male players preferred the female avatar persona. In this study, the player attitudes regarding gender was analyzed using Q methodology and the motivational factors for gender swapping and the generalization phenomenon was determined. This study will be significant as critical standards in the usability evaluation of the MMORPG customization system.

아바타의 젠더는 MMORPG 플레이어의 아이덴티티를 구성하는 기본 요소로서, 게임 특성상 플레이어가 스스로 창조할 수 있는 커스터마이징 시스템을 갖추고 있어 아바타 젠더에 관해 현실과는 다른 태도를 보임을 알 수 있다. 가상공간에서 젠더 커스터마이징은 자신을 보다 다양하게 표현하고자 하는 아이덴티티의 확장이라고 보아야 할 것이다. 다수의 유저들은 젠더스와핑된 아바타를 관리하고 있으며 특히 남성이 여성성의 아바타 페르소나를 선호하는 것으로 조사되었다. 본 연구에서는 Q 방법론를 통해 플레이어의 젠더에 관한 태도를 분석하고, 그 과정에서 젠더스와핑의 일반화 현상 및 동기 요인을 확인할 수 있었다. 본 연구 자료는 MMORPG 커스터마이징 시스템의 사용성 평가를 위한 중요한 기준으로 활용할 수 있을 것이다.

Keywords

References

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