DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study on the Characteristic of Space Storytelling in the Mixed-Use Shopping Center - Based on the Case Study -

복합쇼핑센터의 공간스토리텔링 특성 비교 연구 - 사례조사를 중심으로 -

  • Received : 2012.05.31
  • Published : 2012.11.25

Abstract

The purpose of the study was to compare and analyze the storytelling contents applied to the mixed-use shopping centers through comparing space storytelling properties. Five shopping centers were selected for the survey. They included the story contents and were located at the Metropolitan area of Seoul. The study was to discussion on the meaning of storytelling by the literature, fix a conception and components of space storytelling, compare the components how to be applied to each mixed-use shopping centers, and come to a conclusion to discuss the storytelling properties of the mixed-use shopping centers. The results of this study were as follows; Firstly the contents of space storytelling was composed of theme and plot that was a composite of continuous and independent scene. Secondly the expression of space storytelling reflected the properties of the space storytelling through space direction such as experience, playfulness, information, connection, and personalization. It was useful for expressing the space storytelling properties to apply the object for playfulness, information, connection, and personalization, synesthesia for information, and connection, visual media for information, scale for playfulness, and play for experience. In terms of details regarding the expression all cases included experience by participation, playfulness by formative stimulus, information by digital, and connection by continuous scene and organic relationship.

Keywords

References

  1. 권수경, 김주연, 이종세, 내러티브 디자인을 적용한 상호작용적 공간특성에 관한 연구, 한국공간디자인학회논문집, 제3권2호, 2008
  2. 김정아, 마르셀 반더스의 프로젝트에 나타난 공간디자인의 표현특성에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집, 제19권5호, 2010
  3. 김태환, storytelling에 의한 공간구성방식에 관한 연구, 건국대 석사논문, 2009
  4. 류수열, 유지은, 이수라, 스토리텔링의 이해, 글누림, 2007
  5. 송정란, 스토리텔링의 이해와 실제, 문학아카데미, 2006
  6. 심재란, 공간디자인에서 디지털 스토리텔링 연구, 연세대 석사논문, 2003
  7. 안현정, 쇼핑 공간 디자인의 스토리텔링에 관한 연구, 한국기초조형학회, 제9권6호, 2008
  8. 오경환, 조경공간의 이미지형성에 관한 연구: 스토리텔링 방법론을 중심으로, 서울대 박사논문, 2002
  9. 우성호, 박석수, 스토리텔링 기법을 이용한 공공공간 디자인에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집, 제19권1호, 2010
  10. 이금진, 플롯개념에 의한 건축공간의 연출구조에 관한 연구: 한국전통주택을 대상으로 분석, 대한건축학회논문집, 제20권7호, 2004
  11. 이미경, 디자인 호텔의 인터랙션디자인 속성비교연구, 한국실내디자인학회논문집, 제19권1호, 2010
  12. 이주향, 전시공간 디자인의 스토리텔링에 관한 연구, 경기대 석사논문, 2004
  13. 이지선, 지역 문화 스토리텔링을 적용한 공공기관의 외부 공간 디자인에 관한 연구, 홍익대 석사논문, 2009
  14. 최진식, 실내디자인의 감성적 접근을 위한 스토리텔링의 적용 방법에 관한 연구, 기초조형학연구, 제8권4호, 2007
  15. 최혜실, 문화콘텐츠, 스토리텔링을 만나다, 삼성경제연구소, 2006
  16. 최혜실, 테마파크의 스토리텔링, 글누림, 2008
  17. 하성주, 테마파크 형 쇼핑센터의 공간구성에 관한 연구: 저드 파트너쉽의 설계 작품을 중심으로, 한국실내디자인학회논문집, 제16권6호, 2007
  18. Christian Mikunda, 최기철, 박성신 역, 제3의 공간, 미래의창, 2005
  19. Marc gobe, 이상민, 브랜드컴퍼닝 역, 감성디자인 감성브랜딩, 김앤김북스, 2003
  20. Rolf, Jensen, 서정환 역, 드림 소사이어티, 한국능률협회, 2005
  21. Seymour Chatman, 한용환 역, 이야기와 담론: 영화와 소설의 서사구조, 푸른사상, 2003
  22. Robert E. Witherspoon, Mixed-use development: New way of land use, Urban Land Institute, 1976
  23. Plus, 플러스문화사, 8월호, 2008