A Study on the Development of HMR Products of Korean Foods Using Conjoint Analysis

컨조인트 분석법을 이용한 한국 음식의 HMR 상품 개발에 관한 연구

  • Choi, Won-Sik (Dept. of Culinary Science and Food Service Management, Graduate School, Kyung Hee University) ;
  • Seo, Kyung-Hwa (Dept. of Culinary Science and Food Service Management, Graduate School, Kyung Hee University) ;
  • Lee, Soo-Bum (Dept. of Culinary Service Management, Kyung Hee University)
  • 최원식 (경희대학교 일반대학원 조리외식경영학과) ;
  • 서경화 (경희대학교 일반대학원 조리외식경영학과) ;
  • 이수범 (경희대학교 조리.서비스경영학과)
  • Received : 2011.09.22
  • Accepted : 2012.01.18
  • Published : 2012.01.31

Abstract

The purpose of this study is to examine the structural elements of HMR in Korea foods and explore the way HMR products using Korean foods can be developed at this time of increased interest. Through an investigation of its importance by attributes and their partial values, hypothetical HMR products using Korean foods were estimated. In order to develop the optimal HMR goods of Korean food, a preference survey was conducted after selecting 9 profiles using conjoint analysis with orthogonal design, and 4 holdout sets were generated and used for cross-validity authorization and reliability of the model. The results of this study showed that customers put cooking levels, menu price, and the location of purchase into importance when selecting HMR products of Korean foods. They preferred to eat the products after sufficiently heating them and buy the products sold online and through home shopping programs, with the price range of 10,000 won and over. It was concluded that more customers can be attracted if a variety of HMR products using Korean foods which can be prepared readily anywhere and at any time are developed.

본 연구의 목적은 한국음식의 HMR(가정 대용식)에 대한 관심이 증대된 현 시점에서 소비자들이 선호하는 한국 음식의 HMR 상품 구성요소와 속성별 중요도, 속성수준의 부분가치를 알아보고, 이를 통해 가상의 한국 음식의 HMR 상품을 추정해보고자 하였다. 최적의 한국 음식의 HMR 상품을 개발하고자 컨조인트 분석 기법에서 직교계획(Orthogonal Design)을 이용하여 9개의 프로파일을 선정하여 선호도 조사를 실시하고, 모형의 신뢰성과 교차 타당성(Cross Validity) 검정을 위해 검정표본(Holdout Set) 4개를 함께 생성해서 사용하였다. 본 연구의 결과는 소비자들은 한국음식의 HMR 상품을 선택할 때 조리정도, 메뉴 가격, 구입 장소의 순으로 중요하게 생각하는 것으로 나타났고, 소비자들은 한국음식의 HMR 상품을 구입해서 충분한 가열 후 식사를 하며, 그 메뉴의 가격은 10,000원 이상으로 인터넷 홈쇼핑에서 판매되는 HMR 상품을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 따라서 한식을 언제, 어디서든 간편하게 조리해서 먹을 수 있는 HMR 상품을 다양하게 개발을 한다면 보다 많은 신규 고객을 창출할 수 있을 것이라 판단된다.

Keywords