음식축제 관람객의 관광행위지향성과 만족도, 사후행위의도의 영향 관계: 2011년 대한민국 국제요리 경연대회를 중심으로

The Influences of the Tourists' Action Orientation on Satisfaction and Post Intention of Action of the Tourists who Attended a Food Festival: Focusing on 2011 Korea Food Festival

  • 황윤미 (청운대학교 관광레저경영학과) ;
  • 이상정 (청운대학교 호텔조리식당경영학과)
  • Hwang, Yoon-Mi (Department of Tourism & Leisure Management, Chungwoon University) ;
  • Lee, Sang-Jung (Department of Culinary & Catering Management, Chungwoon University)
  • 투고 : 2011.10.11
  • 심사 : 2011.12.06
  • 발행 : 2012.01.31

초록

이 연구는 음식축제를 방문한 축제관람객의 축제관광행위지향성과 축제만족도, 사후행위의도의 관계를 분석하고자 하였다. 설문조사는 2011 대한민국 국제요리 경연대회 방문객을 대상으로 실시되었으며, 213부의 유효표본을 획득하였다. 연구결과, 이 연구에서 제시하였던 네 가지의 축제관광행위지향성 요인 중 '자기확장', '사회유희', '체험자체' 축제관광행위지향성이 통계적 유의수준인 0.05하에서 축제만족과 사후행위의도에 직 간접적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 변수들간의 상대적 영향력은 '자기확장' 축제관광행위지향성이 축제만족과 사후행위의도에 가장 큰 영향을 미치는 변수로 나타났다. 그러나 '구별짓기' 축제관광행위지향성은 통계적 유의수준하에서 축제만족과 사후행위의도에 유의미한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과는 국제요리 경연대회의 관람객 만족도 증가와 마케터들의 경쟁력 있는 축제관광상품 개발에 유의미한 정보를 제공할 수 있을 것으로 보인다.

The purpose of this study is to examine the influences of the tourists' action orientation on satisfaction with a festival and post intention of action of the tourists who attended a festival. The survey were conducted to analyze the tourists' action orientation, aiming at the tourists who attended 2011 Korea Food Festival, and 213 samples were collected The result of this empirical test indicated that the tourists' action orientation had influence on satisfaction with the festival and post intention of action. And among the tourists' action orientation factors, 'self-extension' had more influence on satisfaction with the festival and post intention of action. In addition, satisfaction with the festival and post intention of action were found to be positively correlated. Finally, theoretical and practical implications of this study were suggested in order to build a series of festival maketing strategies for tourist satisfaction.

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