DOI QR코드

DOI QR Code

The Academic Effect of G-learning Method on the Motivation of Mathematics of Elementary School Students

G러닝 프로그램의 초등학교 수학교육에서의 효과 - 외재적/내재적 학습동기 향상을 중심으로

  • Kim, Tae-Yeon (Dept. of Child Development & Family Studies, Seoul National University) ;
  • Wi, Jung-Hyun (Dept. of Business Administration, Chung-Ang University) ;
  • Yi, Soon-Hyung (Research Institute of Human Ecology, Seoul National University)
  • 김태연 (서울대학교 아동가족학과) ;
  • 위정현 (중앙대학교 경영학과) ;
  • 이순형 (서울대학교 생활과학연구소)
  • Received : 2012.03.30
  • Accepted : 2012.04.13
  • Published : 2012.04.20

Abstract

The purpose of this study is to find out whether G-learning method can raise students' academic motivation of the mathematics in elementary school. The subjects were 687 students in the same school. They were divided into two groups, control group and experimental group. Written tests were taken before and after the semester to evaluate the students' motivation of the mathematics. According to the results, the participation in G-learning program improved their academic achievements of mathematics. Experimental group showed statistically significant improvement in intrinsic motivation. On the contrary, control group showed statistically significant improvement in extrinsic motivation. This means that G-learning method make students study mathematics on their own initiative.

이 연구는 G러닝 프로그램이 초등학생들의 수학에 대한 내재적/외재적 학습동기에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 했다. 이를 위해 초등학교에서 한 학기동안 실험집단과 비교집단을 나누어 G러닝 학습방법으로 수학수업을 진행한 후 사전 사후검사를 실시하였다. 그 결과, 실험집단은 학습동기의 하위유형 중 학습 자체에 대한 자신의 흥미를 의미하는 내재적 동기의 향상도가 비교집단에 비해 유의하게 높게 나타났다. 반면 비교집단은 타인의 영향에 의한 외재적 동기의 향상도가 실험집단에 비해 유의하게 높게 나타났다. 이는 G러닝 프로그램이 초등학생들의 수학에 대한 흥미를 높이고, 자발적 학습동기를 증진시킨다는 점을 시사한다.

Keywords

References

  1. 위정현, 원은석, "온라인게임 '군주'를 활용한 초등학교 정치수업 구성과정과 효과", 한국게임학회논문지, 9권 5호, pp.83-94, 2009.
  2. 위정현, 김태연, "G러닝(게임 기반 학습)의 학습효과 분석: 초등학생의 학업성취도에 미치는 영향", Preview, 한국디지털영상학회, 7권 1호, pp.67-82, 2010.
  3. Zimmerman, B. J. "Becoming a self-regulated learner: An overview", Comtemporary Educational Psychology, vol. 41, no.2, pp 64-70, 2002.
  4. Zimmerman, B. J. "Self-regulated learning and academic achievement: An overview." Educational Psychologist, vol. 25, no.1, 1990.
  5. Deci, E. L. "Effects of externally mediated rewards on intrinsic motivation", Journal of Personality and Social Psychology, vol. 18, pp105-115, 1971. https://doi.org/10.1037/h0030644
  6. Lepper, M. R., Greene, D., & Nisbett, R. E., "Undermining children's intrinsic interest with extrinsic rewards: A test of the 'overjustification hypotheses'.", Journal of Personality and Social Psychology, vol. 43, pp450-461, 1973.
  7. Harakiewicz, J., The effects of reward contingency and performance feedback on intricsic motivation, Journal of Personality and Social Psychology, vol. 37, pp1352-1363, 1979. (Hayamizu, 1997에서 재인용) https://doi.org/10.1037/0022-3514.37.8.1352
  8. Hayamizu, T., "Between intrinsic and extrinsic motivation: Examination of reasons for academic study based on the theory of internalization", Japanese Psychological Research, Vol. 39, No. 2, pp.98-108, 1997. https://doi.org/10.1111/1468-5884.00043
  9. Deci, E. L., Koestner, R., & Ryan, R. M., "Extrinsic Rewards and Intrinsic Motivation in Education: Reconsidered Once Again", Review of Educational Research, vol. 71, no. 1, pp1-27, 2001. https://doi.org/10.3102/00346543071001001
  10. Deci, E. L., & Ryan, R. M., "Intrinsic motivation and self-determination in human behavior", New York: Plenum, 1985.
  11. 위정현, 송인수, "학습도구로서 G러닝 콘텐츠의 활용과 학습 효과 분석: 초등학교 수학 교과적용을 중심으로", 한국게임학회논문지, 11권 1호, pp.55-62, 2011.
  12. 위정현, 조두영, "수학 교과에서 G러닝이 학습자의 정의적 영역에 미치는 영향", 한국게임학회논문지, 10권 6호, 2010.