Effect Analysis of Factors on Satisfaction of Fundamental Education for Major Course Learning

전공기초교육 프로그램 만족도에 영향을 미치는 변인 분석

  • Kim, Jin Young (Center for the Innovation of Engineering Education, Chonnam National Univ.) ;
  • Oh, Jong Wook (Center for the Innovation of Engineering Education, Chonnam National Univ.) ;
  • Kang, Dae Wook (School of Electronics Computer Engineering, Chonnam National Univ.)
  • 김진영 (전남대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 오종욱 (전남대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 강대욱 (전남대학교 전자컴퓨터공학부)
  • Received : 2012.08.27
  • Accepted : 2012.12.06
  • Published : 2012.11.30

Abstract

This study investigates significant factors regarding college freshman engineering students and analyses each factors influence on student satisfaction in the College of Engineering core curriculum. We carried out a survey targeting 505 students who completed their fundamental education for major course learning in the 2011 academic year while attending one college in Gwangju and ruled out inadequate respondents. A total sample size 437 students were analyzed. The seven independent variables are academic fees, academic term period, academic environment of the classroom, learning material content, time of lecture, student sincerity and student need for the program. The dependent variable is fundamental education satisfaction level. As a result of multiple regression analysis, the following factors were found to be significant in the following order: learning material content, time of lecture, student sincerity, student need for the program, academic fees and academic environment of the classroom. On the other side academic term period was not significant. For improving fundamental education satisfaction, there is a need for prudent consideration regarding learning material development and lecture times. Also further investigation should take place for policies necessary for increasing learner motivation and sincerity, and expand appropriate conditions for learners to become self-aware of the education they need within their major.

Keywords

References

  1. 경북대학교 기초교육원(2012). 2012학년도 신입생 진단평가 실시 안내. 2012. 5. 23 검색, http://fle.knu.ac.kr/community/notice.php?mode=view&No=1813&page=1&total=127&gubun=notice.
  2. 박형빈.정인철.이헌수(2010). 이공계 신입생의 수학 기초학력과 학업성취도에 관한 연구. 한국수학교육학회집 시리즈 A <수학교육>, 49(3): 329-341.
  3. 서울대학교 기초교육원(2011). 새내기대학프로그램. 2012. 5. 23 검색, http://liberaledu.snu.ac.kr/information/sub04_01.htm.
  4. 양창용.강승필(2003). 대학생의 기초학력증진을 위한 제언: 영어/수학의 사례를 중심으로. 백록논총, 4(2): 313-325.
  5. 이정례.이성진.권혁홍.이경희(2011). 수학기초학력 향상프로그램이 학업성취도와 학습동기에 미치는 영향: D대학교 공과대학 신입생을 중심으로. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 25(1): 167-184.
  6. 이제봉(2007). 대학생 기초학력 증진방안에 관한 연구: 미국 대학교육의 준비성 모형 중심으로. 비교교육연구, 17(1): 103-123.
  7. 이종성.정향진(2003). 전문대학생의 기초학습능력증진방안. 한국직업능력개발원 연구보고서.
  8. 조신일(2010. 2. 16). 교양학부, 신입생 학습능력평가 도입. 중대신문.
  9. 최길성.이승희(2011). 전문대학 기초학습능력 향상 방안: D대학 사례를 중심으로. 한국콘텐츠학회논문지, 11(4): 468-476.
  10. 하은옥(2008). 기초학력증진을 위한 주문식 교육프로그램 적용 사례 연구. 교육평가연구, 21(1): 249-272.
  11. 한국경영자총협회(2007). 대졸 신입사원 업무능력 평가 조사. 한국경영자총협회.
  12. 한국교육과정평가원(2011). 2012학년도 대학수학능력시험 응시원서 접수 결과 보도자료. 한국교육과정평가원.
  13. Keith, T. Z.(2006). Multiple regression and beyond. Pearson Education.
  14. Richard S.(2007, July). 'A Strong Voice' For Course Reform (South Korea): The World of Undergraduate Education. SCIENCE, 317, 76. https://doi.org/10.1126/science.317.5834.76