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Audience Awareness of Virtual Advertising and Product Placement

가상광고와 간접광고에 대한 수용자 인식

  • Received : 2012.03.12
  • Accepted : 2012.03.23
  • Published : 2012.05.28

Abstract

Virtual Advertising and Product Placement which had been brought up to strengthen the competitiveness of the contents and vitalize the Advertising Industry, especially broadcasting advertising were finally adopted. This is a study to review what the background and the current condition of the virtual advertising and product placement are, identify what their current and potential problems are, and discuss how to settle the issues and make improvements. It also presents an empirical study on audience awareness. As a result of the study, audience tends to show high awareness of virtual advertising and product placement, to accept them more positively and show higher reliability of them than any other advertising. Moreover, it appears that they pay more attention to them, express their favor on them, and regard them convincing. This is an important point to both academic field and industry, which is likely to give suggestions to establish policy for virtual advertising and product placement and to develop broadcasting advertising in the future.

국내 광고 산업, 특히 방송광고의 활성화와 콘텐츠의 경쟁력 강화를 위해서 그동안 꾸준히 제기되었던 가상광고와 간접광고가 도입되었다. 따라서 본 연구에서는 우리나라 방송광고의 활성화를 위해 도입한 가상광고와 간접광고의 도입 배경과 현황을 살펴보고 가상광고와 간접광고 제도의 문제점이 무엇인지, 그리고 개선점과 과제는 어떤 것이 있는지 논해보고자 한다. 또한 광고수용자인 일반 소비자의 인식은 어떠한지를 실증적으로 분석하고자 하였다. 연구 분석 결과 수용자들은 가상광고와 간접광고에 대한 인식이 높았으며, 다른 광고에 비해 긍정적 인식이 높으며, 높은 신뢰도를 갖는 것으로 나타났다. 또한 가상광고와 간접광고에 대한 주목도가 높고, 호감도가 높으며, 설득적이라고 응답하였다. 이는 학계와 업계 모두에게 중요한 문제일 뿐 아니라 향후 가상광고와 간접광고제도의 정책수립 및 방송광고 산업 진흥을 위한 시사점을 제안할 것으로 기대된다.

Keywords

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