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위탁급식 전문업체 운영요인들이 거래관계의 질과 재이용의사에 미치는 영향

Effects of Operational Practices of Contract Foodservice Management Company on Relationship Quality and Recontract Intention

  • 투고 : 2012.04.09
  • 심사 : 2012.05.17
  • 발행 : 2012.05.28

초록

본 연구의 목적은 위탁급식업체의 직 간접 운영요인이 거래관계의 질과 재이용의사에 미치는 영향을 파악하고자 하는 것이다. 위탁급식업체 E사의 고객사 담당자들을 대상으로 유효표본 126부의 자료를 수집하였고, 구조방정식 모형과 회귀분석을 이용하여 연구모형과 가설들을 검증하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 위탁급식업체의 운영요인들은 급식의 질과 신뢰 즉 거래관계의 질에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면, 첫째, 급식의 질에는 운영비용, 메뉴에 대한 관리 및 서비스관리의 직접운영요인과 브랜드 이미지의 간접운영요인이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 서비스관리와 메뉴관리가 급식의 질에 상대적으로 큰 영향을 주었다. 둘째, 위탁급식 업체와 고객사간의 신뢰에는 메뉴관리, 위생/시설관리, 브랜드이미지, 영업관리능력 등이 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 특히 영업관리능력과 브랜드이미지가 신뢰 형성에 상대적으로 큰 영향을 주었다. 셋째, 위탁급식업체의 급식 질은 신뢰에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났고, 마지막으로 급식의 질과 신뢰는 재이용의사에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 재이용의사를 높이기 위해서는 급식의 질 뿐만 아니라 무엇보다도 거래 상대방과의 신뢰가 더 중요하다는 것을 의미한다.

The main purpose of this study is to investigate the effects of operational practices of contract foodservice management company on relationship quality and recontract intention. To verify research model, 126 data were collected from client companies of E contract foodservice management company and analyzed using structural equation modeling and multiple regression. The results of this study can be summarized as follows. First, direct factors such as operational costs, menu management, and service management had significant influences on food service quality. On the other hand, indirect factors such as operational supportability, brand image, and capacity of sales management were not important to food service quality. Second, indirect operational practices had significant effects on trust. That is, when operational supportability was increased, brand image was enhanced, and capacity of sales management was strengthened, client company's trust on contract foodservice company was increased. Among them, brand image showed the highest effect. Also, direct practices such as operational costs, menu management, and sanitary/facilities management significantly influenced on trust. Third, food service quality significantly affected trust. Finally, only trust had significant effect on recontract intention but food service quality did not. This means that food service quality alone is not enough to earn recontract intention. Relationship marketing efforts to form trust should be made between contract foodservice company and client company.

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