DOI QR코드

DOI QR Code

An improvement for the employment rate of the S/W and H/W majors

소프트웨어와 하드웨어 전공자들의 취업률 제고 방안

  • Lee, Seung-Woo (Department of Electronic Engineering, Seokyeong University)
  • Received : 2012.04.26
  • Accepted : 2012.05.18
  • Published : 2012.05.31

Abstract

The purpose of this study is to increase the employment rate of graduates in the fields of the S/W and H/W. In order to seek employment in various major fields of the S/W and H/W, firstly, this paper proposes the educational case study that increases the concern about employment and develops learner's ability in the unfavorable major fields. Secondly, this paper presents the future driving improvement for the employment rate on the basis of the department's special characteristics and the actual circumstances in the fields of the S/W and H/W. This paper conducts the surveys of each 40 seniors majoring in S/W and H/W respectively in order to measure the understanding of probability/statistics which has been used as tools in the unfavorable major fields. With the purpose of increasement on the employment rate, the paper is designed to have 3 steps, that is, a preliminary questionnaire for employment preference, major courses connecting probability/statistics and a post-questionnaire for employment preference, which eventually investigates the changes of the perception on employment. This paper is verified by the multiple regression analysis to approve the effect on improving learner's academic achievement.

본 연구에서는 S/W와 H/W 전공자들의 취업률 향상을 목적으로, 첫째, S/W와 H/W 전공자들이 선호하지 않는 전공분야에 취업 관심도를 높이고 학습자의 역량을 발전시켜 다양한 전공분야로 취업을 도모하기 위한 교육사례를 제시하였고, 둘째, 향후 S/W와 H/W 분야에서 학과차원의 특수성과 실정을 반영한 취업률 향상 추진 방안에 관하여 제안하였다. 이를 위하여 S/W와 H/W의 학과별 4학년 40명씩을 대상으로 비선호 전공분야에서 도구로서 활용하는 확률/통계 교육내용의 이해도를 설문조사를 통하여 파악하였고, 취업률 제고를 위하여 취업선호도 사전설문조사, 확률/통계를 연계한 전공수업, 취업선호도 사후설문조사 총 3단계를 거쳐 취업인식이 변화됨을 살펴보았다. 또한 이 전공수업은 학습자의 학업성취도에 미치는 효과에 대해 다중회귀분석을 실시하여 검증하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2007). <교육관련기관의 정보공개에 관한 특례법>, 법률8492호(2007.5.25), 교육과학기술부, 서울.
  2. 김원경, 문소영, 변지영 (2006). 수학교사의 확률과 통계에 대한 지식과 신념. <한국수학교육학회지 시리즈 A>, 45, 381-406.
  3. 박철용, 이미숙 (2011). 스포츠영재성 검사 항목과 코스타스 점수간의 연관성 분석. <한국데이터정보과학회지>, 22, 57-64.
  4. 오광식 (2011). 초.중등학교의 확률과 통계 교육과정. <한국데이터정보과학회지>, 22, 1097-1103.
  5. 이승우 (2011). 소프트웨어와 하드웨어 전공자들의 확률 및 통계 교과목 인식에 관한 실증적 고찰. <한국데이터정보과학회지>, 22, 651-660.
  6. 정보통신연구진흥원 (2005). <2005년도 IT/비IT학과 교과과정 개편지원사업 안내서>, 정보통신연구진흥원, 서울.
  7. 조장식 (2010). 학업성취도에 대한 대입전형 요인들의 영향력 분석. <한국데이터정보과학회지>, 21, 729-736.
  8. 최현석, 하정철 (2012). 입학전형요소에 따른 학업성취도 분석-2011학년도 A대학교 사례-. <한국데이터정보과학회지>, 23, 343-351. https://doi.org/10.7465/jkdi.2012.23.2.343
  9. Lee, S. W. (2008). A study on role of Mathematics/Statistics in IT fields, Journal of the Korean Data & Information Science Society, 19, 1397-1408.

Cited by

  1. A study on transition of programming academic achievement for H/W majors vol.25, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7465/jkdi.2014.25.3.501
  2. Effective education plan of probability and statistics in the H/W curriculum vol.25, pp.4, 2014, https://doi.org/10.7465/jkdi.2014.25.4.869
  3. A case study on programming academic achievement: Focused on the hardware curriculum vol.25, pp.4, 2014, https://doi.org/10.7465/jkdi.2014.25.4.779
  4. An improvement plan of mathematics academic achievement in the H/W curriculum vol.26, pp.4, 2015, https://doi.org/10.7465/jkdi.2015.26.4.801