DOI QR코드

DOI QR Code

대학생들의 방사선에 대한 인식도

University Students' Awareness of Radiation

  • 투고 : 2011.12.05
  • 심사 : 2012.02.28
  • 발행 : 2012.03.31

초록

2011년 3월 11일 발생한 일본 후쿠시마 원전 사고 후 한국 대학생들의 방사선과 의료 방사선에 대한 생각을 파악하여 방사선에 대한 적절한 교육 방법과 국민들의 방사선 안전에 대한 올바른 대중 커뮤니케이션에 대해 모색하고자 전국 5개도(경기, 강원, 충청, 전라, 경상도)의 4년제 방사선학과가 설치된 대학교에서 790부 설문지를 수거한 후 분석하였다. 설문은 36문항으로 구성하였으며, '방사선이 위험하다'고 느끼는 중요 원인 중 하나는 '적은양의 방사선을 쪼여도 나중에 문제가 생길 수 있다'. ($3.28{\pm}1.05$)로 분석됐다. 방사선에 대한 관리에서는 개인보다는 정부가 나서야 된다는 응답자가 $3.87{\pm}0.89$으로 나타났다. '후쿠시마 원전 사고는 원자력 발전을 하지 말아야 한다는 쪽으로 나의 생각을 바꾸게 했다'라는 문항에는 $2.79{\pm}0.95$로 나타났다. '후쿠시마 원전사고 이후 의료 방사선에 대한 생각이 부정적으로 바뀌었다'라는 문항에는 전체적으로 $2.64{\pm}1.02$, 방사선학과 $2.31{\pm}1.00$, 치위생학과 $2.94{\pm}0.95$, 기타학과 $3.13{\pm}0.82$로 방사선과 관련된 교과목을 수강 경험이 없는 기타학과 학생일수록 부정적인 생각을 가지고 있는 것으로 나타났다. 또한 방사선에 관한 교육이 필요하다고 생각하는 사람이 82.28%로 나타났으며, 그 중 T.V나 인터넷이 가장 효율적인 교육 방법으로 나타났다.

After Fukushima Nuclear Accident on Mar11, 2011, to grasp the thought of university students in Korea on radiation and medical radiation and seek for the right mass communication on the radiation safety of the people and the proper teaching method on radiation, 790 questionnaires from the universities which had a four-year department of radiological science in 5 provinces(Gyeonggi, Gangwon, Chungcheong, Jeolla, and Gyeongsang-do) all over the country were collected and analyzed. The questionnaire was composed of 36 items, and it was analyzed that one of the important causes that made them feel that radiation was dangerous was 'even if they were exposed to the small quantity of radiation, they could have trouble later.' ($3.28{\pm}1.05$). In the item of the control of radiation, there were the respondents who answered that the government should take action rather than an individual($3.87{\pm}0.89$). In the item of 'Fukushima Nuclear Accident made me think that 'We should not keep nuclear power generation', the result was $2.79{\pm}0.95$. In the item of 'My thought on the medical radiation has negatively changed since Fukushima Nuclear Accident', the students who hadn't taken the course related with radiation showed a negative thought on the medical radiation, such as, there was $2.64{\pm}1.02$ as a whole, $2.31{\pm}1.00$ in department of radiological science, $2.94{\pm}0.95$ in department of dental hygiene, and $3.13{\pm}0.82$ in other departments. And also, those who thought that the education of radiation was necessary were 82.28%, and T.V or Internet was thought as the most effective teaching method.

키워드